zdjęcia

Volvo przenosi produkcję EX30 do Europy. "Realizacja celów Unii Europejskiej"

2025-04-29 6:09

Z końcem kwietnia 2025 roku w belgijskim zakładzie w Gandawie rozpoczęła się produkcja popularnego modelu Volvo EX30 – kompaktowego auta elektrycznego, które od końca 2023 roku było produkowane w Chinach. - Dzięki zaangażowaniu i współpracy całego zespołu udało się skrócić czas procesu uruchamiania produkcji aż o połowę - podkreślił Stefan Fesser, dyrektor zakładu Volvo Cars w Gandawie. Produkcja Volvo EX30 w Europie wpisuje się w realizację celów Unii Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju i wzmacniania konkurencyjności przemysłu, będąc jednocześnie inwestycją w przyszłość opartą na elektromobilności i innowacjach, wyjaśniono w komunikacie.

Spis treści

  1. Volvo przenosi produkcję modelu EX30 z Chin do Europy
  2. Nowe miejsca pracy i wzmocnienie europejskiego przemysłu
  3. Gandawa: Serce europejskiej produkcji Volvo
  4. Volvo EX30
  5. Volvo należy do chińskiego koncernu Geely

Volvo przenosi produkcję modelu EX30 z Chin do Europy

Model EX30 od momentu premiery pod koniec 2023 roku zyskał ogromną popularność wśród europejskich kierowców. W 2024 roku stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie. Aby sprostać rosnącemu popytowi, Volvo Cars podjęło decyzję o uruchomieniu produkcji EX30 w europejskiej fabryce w Gandawie w Belgii.

Rozpoczęcie produkcji w Gandawie to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby rynku, ale także długoterminowa inwestycja w przyszłość elektromobilności. Firma przeznaczyła około 200 milionów euro na rozbudowę infrastruktury zakładu, co obejmowało:

  • Wprowadzenie nowej platformy produkcyjnej
  • Instalację blisko 600 nowych lub zmodernizowanych robotów przemysłowych
  • Rozbudowę hali akumulatorów
  • Uruchomienie nowej linii produkcyjnej drzwi i montażu pakietów baterii

Nowe miejsca pracy i wzmocnienie europejskiego przemysłu

Inwestycja w Gandawie to także pozytywny impuls dla lokalnej gospodarki. Uruchomienie produkcji EX30 wiąże się z utworzeniem około 350 nowych miejsc pracy, zwiększając zatrudnienie w zakładzie do niemal 6 600 osób. Ponadto, jak podkreślono w komunikacie, produkcja Volvo EX30 w Europie wpisuje się w realizację celów Unii Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju i wzmacniania konkurencyjności przemysłu.

- Model EX30 ma dla Volvo Cars ogromne znaczenie w kontekście dalszego umacniania pozycji na europejskim rynku elektrycznych aut klasy premium – powiedziała Francesca Gamboni, dyrektorka ds. produkcji i łańcucha dostaw Volvo Cars. - Inwestycja w europejską produkcję EX30 w Gandawie doskonale wpisuje się w naszą długofalową strategię, zgodnie z którą budujemy samochody tam, gdzie sprzedają się najlepiej. Nasza elastyczna, globalna sieć produkcyjna zwiększa odporność firmy na zmienną sytuację na rynkach i pozwala nam szybko dostosowywać do niej naszej plany - dodał.

– Po podjęciu decyzji jesienią 2023 roku o uruchomieniu produkcji modelu EX30 w Gandawie, udało się wdrożyć nowy model do produkcji w rekordowym czasie – zaznaczył Stefan Fesser, dyrektor zakładu Volvo Cars w Gandawie. – Dzięki zaangażowaniu i współpracy całego zespołu udało się skrócić czas procesu uruchamiania produkcji aż o połowę. Dziś z dumą witamy EX30 na naszej linii produkcyjnej, pokazując, że nowoczesne technologie i innowacje pozwalają nam elastycznie reagować na potrzeby rynku - podsumował.

Gandawa: Serce europejskiej produkcji Volvo

Obecnie Volvo Cars produkuje w Europie dziesięć modeli elektrycznych i hybrydowych w zakładach w Gandawie (Belgia) i Torslandzie (Szwecja). Kolejna fabryka Volvo powstaje na Słowacji.

Fabryka w Gandawie, działająca od 1965 roku, jest jedynym w pełni rozwiniętym zakładem produkcji samochodów w Belgii. Położona w strategicznej lokalizacji, w sercu portowej części regionu Morza Północnego, odgrywa kluczową rolę w europejskim ekosystemie działalności Volvo Cars. Poza modelem EX30, produkowane są tam również elektryczne modele EX40 i EC40 oraz hybrydowe XC40 i V60. W 2024 roku zakład opuściło ponad 186 tys. samochodów.

Volvo EX30

Volvo EX30 to najmniejszy SUV w ofercie Volvo zaprezentowany w połowie 2023 roku, który zapoczątkował nowy rozdział stylu szwedzkiej marki. Ale EX30 wyróżnia się także osiągami, w najmocniejszej wersji przyspieszenie do 100 km/h wynosi zaledwie 3,6 s.

Wersje silnikowe:

  • Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Przyspieszenie 0- 100 km/h: 5,7 sek.
  • Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), 5,3 sek.
  • Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu), 3,6 sek.

Prędkość maksymalna dla wszystkich wersji: 180 km/h.

EX30 ma system Safe Space, na który składa się 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie.

W założeniu Volvo EX30 to samochód, który najmniej obciąży środowisko naturalne ze wszystkich modeli produkowanych przez Volvo Cars. 25 proc. aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17 proc. stali i 17 proc. tworzyw sztucznych. Volvo Cars zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych. 

Ceny Volvo EX30 zaczynają się od 170 tys. zł, tym samym model kwalifikuje się do programu dopłat "NaszEauto".

Volvo należy do chińskiego koncernu Geely

Volvo Cars to szwedzki producent samochodów z siedzibą w Göteborgu. Powstał na bazie działu produkcji aut osobowych koncernu Volvo wydzielonego w 1999 i odsprzedanego Ford Motor Company. W 2010 roku został przejęty przez chiński koncern Geely.

Produkcja Volvo EX30 w Gandawie w Belgii, zdjęcia: