Spis treści
- Samochody z USA hitem w Polsce
- Samochody z USA - na co trzeba uważać?
- Auta z USA a normy UE
- Najczęściej sprowadzane auta z USA
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR tylko we wrześniu 2024 zarejestrowano w Polsce łącznie ponad 81 tys. używanych zagranicznych aut osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. Oznacza to, że był to kolejny, 15. już miesiąc rosnącego importu aut używanych. Łącznie w 2024 roku do Polski napłynęło już 728 501 aut (+22,5% względem 2023 roku).
Samochody z USA hitem w Polsce
Choć od lat to Niemcy wiodą prym w rankingu krajów, z których najczęściej importowane są samochody do Polski, amerykańskie auta zdają się przyciągać coraz więcej zainteresowanych. Jak podaje SAMAR, od stycznia do września br. sprowadzono już ponad 51 tysięcy aut z USA. Co istotne, Stany Zjednoczone zanotowały najwyższy wzrost importu wśród rankingu TOP 20 krajów (+55,4 proc. r/r), awansując na 4. miejsce i wyprzedzając chociażby Holandię.
Samochody z USA - na co trzeba uważać?
Jak pokazują dane firmy CARFAX oferującej niezależne raporty historii aut używanych z 24 krajów - nie każde auto importowane ze Stanów Zjednoczonych to amerykański sen. Atrakcyjność ofert samochodów zza oceanu często wiąże się z ich przeszłością kolizyjną. Na podstawie źródeł danych, do których dostęp ma CARFAX, firma wyliczyła, że ponad 86% ze 158 tys. używanych aut z USA posiada uszkodzenia, a niemal 60% z nich (ok. 93,7 tys. aut) jest powypadkowa.
- Nie oznacza to jednak, że wszystkie te pojazdy mają tak ciężkie uszkodzenia, iż nie da się ich naprawić. Uwagę należy jednak zwrócić na dwie kwestie. Pierwsza z nich to jakość planowanej naprawy (uszkodzone pojazdy kupowane na licytacjach w USA trafiają na aukcje najczęściej z powodu nieuzasadnionego ekonomicznie kosztu odbudowy, a naprawa po najniższych możliwych kosztach jest często równoznaczna z zagrożeniem bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów). Druga to status formalny pojazdu importowanego. Zdarza się, że pojazdy licytowane na aukcjach opuszczają USA z tzw. tytułem "JUNK". Należy być szczególnie ostrożnym, gdyż wydział komunikacji może nie tylko odmówić rejestracji pojazdu, który formalnie jest odpadem, ale co więcej, narażamy się na problemy związane z niekoncesjonowanym importem odpadów - podkreśla Robert Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Polsce w CARFAX Europe.
Używane amerykańskie auto miało średnio trzech właścicieli. Co więcej, 15% używanych aut z USA weryfikowanych w bazie CARFAX ma niejasności związane z przebiegiem (który wynosi średnio 150 tys. km), a w przypadku 10% pojazdów stwierdzono cofnięcie licznika.
- Takie auta wymagają zazwyczaj dodatkowych, trudnych do oceny kosztów naprawy, co może przekładać się na końcowy, faktyczny koszt zakupu. Przed podjęciem finalnej decyzji warto skorzystać z niezależnych źródeł informacji, takich jak profesjonalne raporty CARFAX i skrupulatnie przeanalizować historię pojazdu, aby uchronić się przed ewentualnymi nieścisłościami w dokumentacji przekazywanej przez sprzedającego, unikając przede wszystkim niespodzianek generujących problemy, których czasami nie można usunąć - dodaje Robert Lewandowski.
Auta z USA a normy UE
Z danych CARFAX wynika również, że aż 8 na 10 samochodów importowanych z USA to pojazdy zasilane benzyną, a ich średni wiek to 13 lat. To informacje mogą okazać się istotne zwłaszcza w kontekście wdrożonych już oraz planowanych Stref Czystego Transportu w Polsce. Warto zatem sprawdzić dokładnie, czy i jaką normę emisji spalin spełnia dany pojazd.
Inną, równie ważną kwestią pozostaje europejska homologacja pojazdu. Poza oczywistymi kwestiami jak konieczna adaptacja pojazdu do norm europejskich (np. oświetlenie zewnętrzne) konieczne jest zweryfikowanie, czy dany pojazd był w ogóle homologowany na Europę. Brak możliwości takiego dostosowania technicznego, może doprowadzić do nieuzyskania dopuszczenia auta do ruchu na drogach publicznych podczas pierwszego przeglądu rejestracyjnego.
Najczęściej sprowadzane auta z USA
Importowane ze Stanów Zjednoczonych auta często wyposażone są w duże silniki – ich średnia pojemność to około 2965 cm3, a średnia moc to 246 koni mechanicznych. Popularność poszczególnych marek na polskim rynku wtórnym ma również swoje odzwierciedlenie w imporcie aut z USA. Najczęściej sprowadzane samochody z USA do Polski to:
- Ford (11%)
- BMW (10%)
- Mercedes (7%)
- Honda (7%)
- Chrysler (6%).
Z analizy CARFAX wynika też, że przeważającą część importu aut używanych z USA stanowią samochody po użytku prywatnym (80% wszystkich weryfikowanych pojazdów). Tylko lekko ponad 3% z nich to auta, które mają udokumentowaną historię użytkowania w celach komercyjnych. Warto jednak podkreślić, że w historii ponad 17% z weryfikowanych pojazdów ze Stanów Zjednoczonych brakuje informacji o wcześniejszych właścicielach.
Popularność importu używanych samochodów z USA na polskim rynku wtórnym rośnie, amerykańskie auta przyciągają ceną i osiągami. Jak pokazuje analiza CARFAX – atrakcyjne oferty mogą skrywać wiele niespodzianek: od przeszłości kolizyjnej po ryzyko nieścisłości w historii przebiegu. Kupujący powinni więc szczególną uwagę zwrócić na dokładne sprawdzenie stanu technicznego i pochodzenia pojazdu, aby uniknąć potencjalnych niespodzianek.
Te SUV-y mają już 10 lat, a wciąż wyglądają nowocześnie, zdjęcia: