Spis treści
- Dopłaty do samochodów elektrycznych 2025/2026
- Mój elektryk 2.0 - warunki programu
- Mój elektryk 2.0 dla osób fizycznych (prywatnych)
- Mój elektryk 2.0 dla przedsiębiorców (JDG) 2025/2026
- Mój elektryk 2.0 - kiedy ruszy program dopłat do samochodów? Terminy
- Przykładowe ceny samochodów z dofinansowaniem - Dacia Spring i Tesla Model 3
Dopłaty do samochodów elektrycznych 2025/2026
18 listopada rozpoczęły się dwutygodniowe konsultacje społeczne projektu nowego programu dopłat do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego aut elektrycznych. Oficjalna nazwa projektu to Mój elektryk 2.0. Z dopłat będą mogli skorzystać zarówno przedsiębiorcy jak i osoby prywatne - w sumie do podziału będzie 1,6 mld zł, a bezzwrotne dofinansowanie ma objąć 40 tys. pojazdów.
Mój elektryk 2.0 - warunki programu
Dopłaty obejmą nowe samochody bezemisyjne, czyli elektryczne i wodorowe z kategorii M1, czyli do 9 miejsc siedzących. Jednocześnie w warunkach programu znalazł się punkt mówiący, że przebieg samochodu nie może być wyższy niż 6 tys. km - to by oznaczało, że dofinansowaniem mogą zostać objęte również samochody używane, np. demonstracyjne w salonach. O sprecyzowanie tego warunku poprosiliśmy NFOŚiGW.
"Przez nowy pojazd zeroemisyjny należy rozumieć pojazd fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany z uwzględnieniem warunku wskazanego w ust. 7.3 pkt. 2, czyli: W przypadku dopłaty do opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/ wynajmu długoterminowego, pojazd jest kwalifikowany do dofinansowania, jeżeli firma nabyła nowy pojazd zeroemisyjny i oddała go w leasing/wynajem długoterminowy OOW (podmiotowi realizującemu Przedsięwzięcie").
Maksymalna cena pojazdu, który kwalifikuje się do programu, to 225 tys. zł brutto (182 926,83 zł netto). Co ważne, dotacja będzie wypłacona tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu lub po uiszczeniu opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego i po podpisaniu protokołu przekazania pojazdu.
Mój elektryk 2.0 dla osób fizycznych (prywatnych)
Wysokość wsparcia w zakupie w przypadku osób fizycznych będzie wynosić 18 750 zł. Dodatkowo przewidziano dwie premie:
- 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od trzech lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r.;
- Dodatkowo 5 tys. zł przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 120 tys. zł rocznie (w oparciu o zeznanie podatkowe za rok kalendarzowy poprzedzający rok złożenia wniosku).
W sumie osoba fizyczna może otrzymać nawet 40 tys. zł dofinansowania w przypadku zakupu nowego samochodu.
Osoby fizyczne mogą liczyć na wsparcie także w przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego. Wówczas to również będzie 40 tys. zł, ale w innych proporcjach:
- Maksymalna wysokość dofinansowania opłaty wstępnej nie więcej niż 30 tys. zł
- Dodatkowo 5 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r.
- Dodatkowo 5 tys. zł przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 120 tys. zł rocznie.
Mój elektryk 2.0 dla przedsiębiorców (JDG) 2025/2026
Na 30 tys. zł dofinansowania mogą liczyć przedsiębiorcy (JDG, zakup, leasing, wynajem długoterminowy). Dodatkowe 10 tys. zł otrzymają za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od trzech lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r.
Mój elektryk 2.0 - kiedy ruszy program dopłat do samochodów? Terminy
Program Mój elektryk 2.0 realizowany będzie w latach 2025-2026, w tym:
- okres zawierania umów do 30 czerwca 2026 r.
- okres wydatkowania środków do 31 sierpnia 2026 r.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem (wnioski) odbywać się będzie w trybie ciągłym w latach 2025-2026 do wyczerpania alokacji. Okres kwalifikowalności kosztów od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2026 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane.
Sposób składania i rozpatrywania wniosków określony zostanie w dokumentach, które zamieszczone będą na stronie internetowej NFOŚiGW.
Przykładowe ceny samochodów z dofinansowaniem - Dacia Spring i Tesla Model 3
Najtańszym samochodem elektrycznym dostępnym na polskim rynku jest Dacia Spring, która w podstawowej wersji kosztuje 76 900 zł. Odliczając dofinansowanie w maksymalnej wysokości 40 tys. zł, możemy mieć nowego elektryka za jedyne 36 900 zł.
Topowym producentem samochodów elektrycznych jest natomiast Tesla. Model 3 w podstawowej wersji kosztuje aktualnie 189 990 zł. Odejmując 40 tys. zł mamy nową Teslę za 149 990 zł - to niezwykle konkurencyjna cena, biorąc pod uwagę markę, jakość i osiągi.
Tak mógłby wyglądać elektryczny Maluch, wizualizacje: