Spis treści
- Zachodnia Obwodnica Szczecina wraz z tunelem pod Odrą
- Budowa jeszcze nie ruszyła, a już wydano ponad 80 mln zł
- Zachodnia Obwodnica Szczecina - dlaczego jest potrzebna?
- Tunel pod Odrą – kluczowy element inwestycji
- Trzy odcinki realizacyjne
- Koncepcja budowy drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę, pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku.
- Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6 będzie miała blisko 50 km długości, w tym tunel pod Odrą o długości 5 km, co uczyni go najdłuższym tego typu obiektem w Polsce;
- Budowa trasy podzielona na trzy odcinki realizacyjne ma zakończyć się do 2032 roku, przy czym wcześniej, bo w 2028 roku, oddane zostaną odcinki Kołbaskowo – Dołuje oraz Dołuje – Police;
- Inwestycja domknie ring wokół Szczecina, znacząco poprawiając skomunikowanie aglomeracji i odciążając ruch w centrum miasta oraz na istniejących trasach szybkiego ruchu.
Zachodnia Obwodnica Szczecina wraz z tunelem pod Odrą
Koncepcja budowy drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę, pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. W latach 90. przygotowano pierwsze koncepcje przebiegu trasy. Od 2007 roku samorządy lokalne wraz z Samorządem Województwa przygotowywały dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej i prowadziły trwający kilka lat proces uzyskiwania tej decyzji.
W 2015 roku Zachodnia Obwodnica Szczecina została wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych jako przebieg drogi ekspresowej S6. W grudniu 2017 roku Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego uzyskał ostateczną decyzję środowiskową, w której został wyznaczony przebieg tej inwestycji, wybrany wariant przejścia pod Odrą tunelem drążonym i określone środowiskowe uwarunkowania realizacji. Następnie proces przygotowawczy prowadziła już GDDKiA.
Budowa jeszcze nie ruszyła, a już wydano ponad 80 mln zł
W 2021 roku GDDKiA otrzymała dokumentację, której koszt wyniósł 24 mln zł. Wykonano szeroki zakres badań podłoża – w tym wiercenia na głębokość 90 m na przebiegu tunelu pod Odrą. Opracowana wówczas dokumentacja ustaliła podstawowe rozwiązania projektowe i określiła ostateczną długość tunelu pod Odrą na 5 km, co pozwoliło na uniknięcie kolizji z obszarem i instalacjami Zakładów Chemicznych w Policach.
W 2022 roku ruszył dalszy etap prac projektowych – przygotowanie projektu budowlanego. Prace były już prowadzone w podziale na poszczególne odcinki realizacyjne. Łączny koszt tych prac sięgnął 60 mln zł. Opracowana została szczegółowa dokumentacja projektowa wraz z raportami do ponownej oceny oddziaływania na środowisko. W toku tych prac szczególną uwagę zwrócono na wybór optymalnych rozwiązań projektowych, zwłaszcza dla obiektów inżynierskich, w tym tunelu pod Odrą. Łącznie podczas prowadzonych w ostatnich latach prac projektowych wykonano 63 km wierceń i 22 km sondowań na głębokości od 3 do 90 m.
W 2024 roku dokumentacja projektowa została zakończona i odebrana, co umożliwiło złożenie pod koniec września wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obecnie trwa procedura uzyskiwania tej decyzji, a jej wydanie planowane jest w pierwszej połowie 2025 roku. Umożliwi ona rozpoczęcie prac budowlanych i procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogę.
Zachodnia Obwodnica Szczecina - dlaczego jest potrzebna?
Zachodnia Obwodnica Szczecina znacząco poprawi skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu, domykając ring wokół Szczecina. Nowa trasa zmniejszy (szczególnie w okresie wakacji) natężenie ruchu na południowych i wschodnich odcinkach obwodnicy miasta, a także odciąży centrum Szczecina, skąd wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach. Dla mieszkańców Polic i okolic ZOS będzie ogromnym udogodnieniem – skróci trasę do węzła Goleniów Północ z 58 km do 23 km, co przełoży się na znaczne oszczędności czasu.
Tunel pod Odrą – kluczowy element inwestycji
Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
Trzy odcinki realizacyjne
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne.
- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
Trasa połączy II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic z autostradą A6, przecinając linię kolejową Berlin – Szczecin oraz DK10 w rejonie Dołuj. Na odcinku powstaną dwa węzły drogowe (Będargowo, Dołuje) i 18 obiektów mostowych, w tym przejścia dla zwierząt. ZOS ominie miejscowości Będargowo i Wołczkowo, kończąc się w pobliżu tej ostatniej.
- Dołuje – Police (11,9 km)
Droga przetnie lokalne trasy, m.in. DW115 i DW114, z węzłami Dobra i Tanowo. W rejonie Sławoszewa zaplanowano MOP oraz cztery górne i pięć dolnych przejść dla zwierząt. Odcinek biegnie w większości przez tereny leśne, kończąc się na północ od Trzeszczyna.
- Police – Goleniów (23,4 km)
Odcinek obejmuje budowę tunelu pod Odrą i Zakładami Chemicznymi w Policach, który połączy się z trasą na wschód od rzeki. Droga ominie miejscowości Święta i Modrzewie, a przy DW111 powstanie węzeł Modrzewie oraz MOP Bolesławice (na którym oprócz parkingów i toalet przewidziano rezerwę terenu pod budowę stacji paliw i restauracji). Trasa zakończy się na rozbudowanym węźle Goleniów Północ, łącząc się z S3 i S6. Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.
Zachodnia Obwodnica Szczecina - wizualizacje i mapa w galerii poniżej: