Spis treści
Tesla Model Y
Model Y został wyprodukowany w liczbie ponad 3,5 miliona sztuk w zakładach Tesla Gigafactory na trzech kontynentach. W 2023 roku Model Y przeszedł do historii, stając się pierwszym samochodem elektrycznym, który znalazł się na szczycie światowej listy najlepiej sprzedających się pojazdów, niezależnie od rodzaju układu napędowego i energetycznego.
Model Y, produkowany także w Europie, od 2022 r. w Niemczech, znalazł się na szczycie regionalnych list rejestracyjnych i stał się najlepiej sprzedającym się pojazdem w naszej części świata w 2023 roku.
Nowy Model Y
Wprowadzając nowy pojazd Model Y, Tesla opiera się na globalnej, najlepiej sprzedającej się platformie. "Biorąc pod uwagę informacje od właścicieli, zespoły inżynieryjne i projektowe firmy Tesla opracowały nowy Model Y, wprowadzając znaczące ulepszenia w zakresie wyrafinowania, najwyższej jakości i ergonomii we wszystkich obszarach, a jednocześnie nie odbiegając od tego, co uczyniło go globalnym bestsellerem" - podano w komunikacie prasowym, podkreślając, że nowy Model Y został zaprojektowany z myślą o komforcie jazdy, jednocześnie zachowując zwinność i przyczepność, z których słynie Tesla. "Opierając się na udoskonaleniach wprowadzonych w ulepszonym pojeździe Model 3, nowe ustawienia i atrybuty podwozia zapewniają wysoki poziom komfortu wszystkim pasażerom bez uszczerbku w zakresie prowadzenia" - dodano.
Nowy Model Y ma całkowicie przeprojektowane nadwozie, które zapewnia wysoką wydajność aerodynamiczną, stabilność przy dużych prędkościach, bezpieczeństwo przy zderzeniu i jakość wykonania - przekonuje producent. W odróżnieniu od Modelu 3, przednie i tylne paski świetlne nawiązują do projektów Cybertruck i Cybercab. Przedni pasek świetlny wprowadza nowy, charakterystyczny wygląd i obsługuje reflektory adaptacyjne. Tylny pasek świetlny biegnie w poprzek pojazdu, co czyni go nie tylko jednym z największych w branży, ale także pierwsze na świecie produkcyjne zastosowanie pośredniego systemu oświetlenia odbitego z zewnątrz, które wyświetla funkcję tylnej lampy na niestandardową listwę.
Przeprojektowanie nadwozia pozwoliło zmniejszyć ogólny opór powietrza, a w połączeniu z nowymi kołami o ulepszonej aerodynamice i oponami o niskim oporze zapewnia zwiększony zasięg. Model Y był już najbardziej wydajnym SUV-em w swojej klasie, ale przerabiając każdy energochłonny podsystem, zapewniono znaczną poprawę efektywności energetycznej, co przekłada się na oszczędności dla właścicieli - zaznaczono.
Dostępna jest nowa przednia kamera, umieszczona w przednim zderzaku. Zapewnia kierowcom rozszerzony widok otoczenia na środkowym ekranie. Jest ona wyposażona w spryskiwacz z płynem i zintegrowane ogrzewanie, które zapobiegają zaparowywaniu i pomagają w odszranianiu w niskich temperaturach.
"Nastrojowe" wnętrze jest kluczowym elementem nowego pojazdu Model Y. Kabinę pokryto najwyższej jakości i jednocześnie wytrzymałymi materiałami, w tym aluminium i tekstyliami, a konfigurowalne oświetlenie otoczenia jest dynamicznie zintegrowane zarówno w dzień, jak i w nocy.
Dzięki wprowadzeniu na każdej powierzchni szkła akustycznego w połączeniu z nowymi materiałami tłumiącymi dźwięk, nowy Model Y zapewnia cichą jazdę:
- hałas drogowy jest wyciszony o 22 proc.,
- uderzenia o 20 proc.,
- szum wiatru o 20 proc.
Nowe szkło niskoemisyjne odbija o 26 proc. więcej energii słonecznej, pomagając utrzymać odpowiednią temperaturę w połączeniu z cichszym i bardziej wydajnym systemem klimatyzacji.
Dwa przednie siedzenia zostały przeprojektowane pod kątem większego komfortu i są teraz wentylowane. Siedzenia w drugim rzędzie zapewniają również większy komfort i wygodę dzięki łatwiej dostępnym klamrom, dłuższym poduszkom, głębszym zagłówkom oraz elektrycznie regulowanemu pochylaniu się i składaniu na płasko. Zarówno pierwszy, jak i drugi rząd siedzeń jest podgrzewany, a wszystkie współpracują ze sobą dzięki zintegrowanej klimatyzacji.
Nowa konsola centralna posiada teraz poruszające się płynnie przesuwane zamknięcie i jest pokryta aluminium, uwidaczniając zarówno uchwyt na kubek, jak i dodatkowy schowek. Dodatkowe aluminiowe akcenty zdobią kierownicę, listwy drzwi i deski rozdzielcze.
Wierny swojemu oryginalnemu wrażeniu z jazdy, nowy Model Y zawiera zarówno przełączniki haptyczne, jak i fizyczne przyciski. Ergonomię i użyteczność zapewniają konfigurowalne przełączniki na kierownicy, które zapewniają szybki dostęp do często używanych funkcji pojazdu. Nowa dźwignia kierunkowskazu zapewnia łatwą kontrolę podczas jazdy.
Pasażerowie siedzący w drugim rzędzie mogą cieszyć się własnym 8-calowym ekranem dotykowym ze zintegrowanym sterowaniem klimatyzacją i opcjami rozrywki, w tym strumieniowego przesyłania gier oraz audio i wideo. Dzięki jednemu przedniemu i dwóm tylnym portom ładowania USB-C o mocy do 65 W możliwe jest ładowanie laptopów i innych urządzeń przenośnych.
System audio został przeprojektowany - część głośników jest niewidoczna. Ulepszenia wprowadzono również w mikrofonach, aby zapewnić lepszą jakość połączeń.
Nowa generacja łączności, dzięki przeprojektowanemu sprzętowi komputerowemu, znacznie zwiększyła wydajność sieci komórkowej: o 50 proc. większa prędkość pobierania i o 30 proc. większy zasięg. Łączność Wi-Fi również została znacznie ulepszona — prędkość pobierania jest większa nawet o 300 proc., co zapewnia płynniejsze przesyłanie strumieniowe wideo i aktualizacje oprogramowania, a także zwiększenie zasięgu nawet o 200 proc., co pozwala na stałą łączność w miejscach takich jak garaże i drogi podjazdowe. Dzięki dodaniu technologii ultraszerokopasmowej i innym ulepszeniom, które umożliwiają automatyczne otwieranie bagażnika w połączeniu z aplikacją Tesla, poprawiono 10-krotnie wydajność i niezawodność kluczyka w telefonie.
Podobnie jak w przypadku wszystkich pojazdów Tesla, ulepszenia sprzętu komputerowego umożliwią w przyszłości udostępnianie dodatkowych funkcji za pośrednictwem bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania, które są bezpłatne dla właścicieli.
Nowy Model Y można już zamawiać w Polsce. Dostawy do klientów rozpoczną się w marcu 2025. W przyszłości Tesla wprowadzi na rynek dodatkowe nowe wersje wyposażenia Modelu Y.
Ile kosztuje nowy Model Y? Cena w Polsce
Tesla nie ujawniła jeszcze cen w Polsce, wiadomo jedynie, że limitowana edycja, czyli nowy Model Y Launch Series, Long Range z napędem na wszystkie koła, który oferuje 568 km zasięgu, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,3 s, kosztuje 264 990 zł. Pozostałe wersje będą tańsze. Poprzedni Model Y w wersji Long Range z napędem na wszystkie koła kosztował 224 990 zł.
Nowy Model Y, zdjęcia: