Spis treści
Żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, czyli ile wytrzymuje elektryk?
Te dane mogą być zaskoczeniem dla sceptyków i krytyków samochodów elektrycznych. "Nasze akumulatory są zaprojektowane tak, aby przetrwały cały okres eksploatacji pojazdu. Po przejechaniu 200 000 mil (ponad 320 000) km Model 3 i Y zachowują średnio 85 proc. swojej pierwotnej pojemności. Żaden z naszych akumulatorów nie trafia na wysypiska śmieci - po zakończeniu okresu użytkowania poddajemy je recyklingowi, aby zbudować zupełnie nowe zestawy akumulatorów" - czytamy w najnowszym raporcie Tesli za 2023 rok.
Jak podkreślono, Tesla została założona, aby przyspieszyć przejście świata na zrównoważoną energię. "Nasza misja dotyczy nie tylko przyszłości naszej planety, ale także zapobiegania ponad 8 milionom przedwczesnych zgonów każdego roku spowodowanych zanieczyszczeniem spowodowanym spalaniem paliw kopalnych. Nasi klienci uniknęli emisji 20 milionów ton metrycznych CO2e w 2023 roku" - wyliczono.
"Podczas gdy pojazdy elektryczne mają obecnie większy ślad cieplarniany na etapie produkcji, pojedynczy pojazd Tesli pozwoli uniknąć około 51 ton CO2e w całym okresie eksploatacji. W miarę jak wytwarzanie energii elektrycznej staje się coraz czystsze, wpływ ten będzie rósł. W przeciwieństwie do wydobycia paliw kopalnych, surowce potrzebne do produkcji akumulatorów nie są jednorazowego użytku - zamiast tego można je poddać recyklingowi i wykorzystać do budowy nowych produktów. Nawet przy szczytowym zapotrzebowaniu, przejście na zrównoważoną gospodarkę energetyczną spowoduje zmniejszenie wydobycia surowców o 18 gigaton rocznie" - zaznaczono.
W raporcie omówiono także działalność największych fabryk Tesli na świecie. I tak np. 100 proc. energii elektrycznej dla Gigafactory Berlin zostało powiązane ze źródłami odnawialnymi.
Ceny Tesli
W dokumencie zwrócono także uwagę na cenę Tesli. "Model Y jest standardowo wyposażony w funkcje Premium, które zapewniają wrażenia z jazdy porównywalne z pojazdami luksusowymi, ze znacznie wyższym średnim kosztem posiadania. Jeśli weźmiesz pod uwagę zachęty (dotacje, możliwość korzystania z buspasów - red.), oszczędność paliwa i minimalne wymagania konserwacyjne, koszty posiadania pojazdu Model Y są zbliżone do kosztów dla pojazdów na rynku masowym poniżej klasy premium" - czytamy. Według wyliczeń Tesli koszt przejechania jednej mili (1,6 km) Modelem Y to 0,7 dolara, a BMW X3 - 1,17 dolara w ciągu 5 lat (60 tys. mil).