zdjęcia

Tajemnicze urządzenia i konstrukcje przy drogach szybkiego ruchu. Kierowcy już mogą z nich korzystać

2024-10-28 16:52

To nowość na polskich drogach. Przy trasach szybkiego ruchu zamontowano w ostatnich miesiącach kilkanaście ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Dodatkowo na MOP-ie Woźniki Zachód w woj. śląskim działa wielka dmuchawa. Do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania rozwinie się do ponad 70 urządzeń, zapowiada GDDKiA.

Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku.

Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach w całej Polsce dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.

Gdzie znajdują się rampy do odśnieżania pojazdów? Lista lokalizacji

  • A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
  • A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
  • A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tam dostępna jest dmuchawa),
  • A4 MOP Prószków w woj. opolskim,
  • A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,
  • S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
  • S7 MOP Widoma Wschód w woj. małopolskim,
  • S7 MOP Widoma Zachód w woj. małopolskim,
  • S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
  • S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
  • S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
  • S61 MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,
  • S61 MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.

"Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez użytkowników dróg oraz firmy przewozowe, wprowadziliśmy do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów zapisy w zakresie infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej. I fakt ten warto podkreślić, ponieważ Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępne będzie kilkadziesiąt tego typu ramp. Występują one w szerszym zakresie w Niemczech, a zaledwie po kilka sztuk w Austrii w rejonach górskich, w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne z uwagi na ich mniejszą awaryjność" - informuje GDDKiA.

W tych miejscach powstaną rampy do odśnieżania

W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:  

  • A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim, 
  • A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,  
  • A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim, 
  • A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim, 
  • A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,  
  • S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim, 
  • S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim, 
  • S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim, 
  • S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,  
  • S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,  
  • S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim, 
  • S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim, 
  • S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim, 
  • S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim, 
  • S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim, 
  • S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim, 
  • S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

Rampy są planowane w przyszłości:

  • S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim, 
  • S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim, 
  • A4 MOP Chechło w woj. śląskim, 
  • A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim, 
  • A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim, 
  • A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim, 
  • S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim, 
  • S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim, 
  • S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim, 
  • S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim, 
  • A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim, 
  • S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim, 
  • S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim, 
  • S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska), 
  • A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim, 
  • A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

GDDKiA ocenia możliwość wybudowania ramp:

  • A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim, 
  • A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,  
  • A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim, 
  • A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim, 
  • A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim,  
  • S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim, 
  • S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim, 
  • S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim, 
  • S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,  
  • S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim, 
  • S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie, 
  • S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim, 
  • S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim, 
  • S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim, 
  • S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim, 
  • S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,  
  • S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,  
  • S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim, 
  • S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim, 
  • S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim. 

W przypadku tych lokalizacji rampy powstaną, jeśli GDDKiA zgłosi taką potrzebę:

  • A2 MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,
  • A2 MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,
  • S6 MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,
  • S6 MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,
  • S17 MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.

Rampy i dmuchawa do odśnieżania ciężarówek, zdjęcia:

Policyjne działania wymierzone w kierowców