Zakład montażowy w Chicago (USA) to najstarsza fabryka Ford Motor Company, która działa nieprzerwanie od 1924 roku. Początkowo produkowany był tam Model T, którego konstrukcja wymagała użycia drewna z twardego klonu. Stąd pojawił się pomysł, aby zakład montażowy w Chicago został zbudowany nad rzeką Calumet – zgodnie ze strategią Henry’ego Forda, który chciał, aby wszystkie jego zakłady były zlokalizowane przy szlakach wodnych.
Fabryka Forda w Chicago
W momencie budowy była do druga co do wielkości fabryka Forda. Budynek główny miał 400 metrów długości i 150 metrów szerokości. Zakład posiadał własną elektrownię, a światło do hal dostarczane było w ciągu dnia przez okna o powierzchni 32 tys. metrów kwadratowych, które były umieszczone w suficie. Dach miał piłokształtną konstrukcję, co wykorzystywano do poprawy wentylacji wewnątrz budynku.
W ciągu swojej 100-letniej historii zakład Forda był wielokrotnie przebudowywany i dostosowywany do nowych technologii. W sumie przeprowadzono 14 dużych modyfikacji. W 2019 roku zakład przeszedł modernizację wartą miliard dolarów – większość z prac została wtedy wykonana w ciągu jednego miesiąca, aby ograniczyć przestój fabryki. Na linii produkcyjnej pojawiły się między innymi drukarki 3D, które kosztowały około 200 000 dolarów – dzięki nim Ford może produkować własne części zamienne do sprzętu produkcyjnego. Poszerzono również korytarze, poprawiono oświetlenie i wentylację, a przy liniach produkcyjnych znalazło się ponad 40 stref socjalnych. Inwestycja ta to efekt globalnej strategii Forda, w której producent zobowiązał się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 nie tylko w produkowanych przez siebie samochodach, ale również w fabrykach i u swoich dostawców.
Tysiące pracowników i robotów, nowy samochód co 52 sekundy
Przed 100 laty w fabryce Forda w Chicago pracowało 2500 osób, produkowano 75 samochodów na godzinę. Dzisiaj w zakładzie pracuje 4600 osób oraz prawie 1000 robotów przemysłowych. Obecnie na jednej linii montażowej zakład Forda w Chicago może produkować różne modele jednocześnie, a gotowe samochody mogą zjeżdżać z linii produkcyjnej nawet co 52 sekundy.
Ford Model T był produkowany w chicagowskim zakładzie Forda do 1928 roku. Następnie w produkcji pojawił się Model A. Fabryka ta była również miejscem, w którym przez 40 lat produkowano fordowskie pickupy, a w latach 80-tych zakład został wybrany do produkcji średniej wielkości sedanów, takich jak Ford Taurus oraz Mercury Sable. Obecnie w produkcji znajduje się Ford Explorer oraz policyjny Interceptor Utility, a od 2020 roku luksusowy SUV Lincoln Aviator.
Fabryka Forda w Chicago, kiedyś i dziś: