tesla

Sprzedaż Tesli w Europie spadła o połowę. Z jakiego powodu? Nasza analiza

2025-03-21 8:20

Na początku 2025 roku sprzedaż Tesli spadła o około 50 procent zarówno w Europie, w tym w Polsce, jak i w Chinach, które są kluczowym rynkiem dla tej amerykańskiej marki. W powszechnej opinii spadki są efektem niechęci klientów do marki, wywołanej politycznym zaangażowaniem Elona Muska, który stał się bliskim współpracownikiem prezydenta USA Donalda Trumpa. Ale powodów słabej sprzedaży z początku roku może być więcej.

  • Sprzedaż Tesli spadła o połowę w Europie i Chinach na początku 2025 roku
  • Powody spadków: chińska konkurencja, polityka Muska, zmiany w dopłatach do elektryków i premiera nowego Modelu Y
  • Rynkowa wycena firmy zmalała o 50 proc., do 777 mld dolarów

Tesla notuje spadki sprzedaży na początku 2025 roku

W styczniu i lutym 2025 roku sprzedaż samochodów Tesla w Europie (m.in. w krajach skandynawskich, we Francji i w Polsce) spadła średnio o połowę w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Np. w Norwegii i Danii liczba rejestracji spadła o 48 proc. - odpowiednio do 917 i 509 pojazdów. W Polsce w styczniu i lutym br. sprzedano łącznie 297 Tesli.

Największy, bo 76-proc. spadek odnotowano w lutym w Niemczech, podczas gdy - jak podawał Reuters - ogólna sprzedaż pojazdów elektrycznych w tym kraju wzrosła o 30 proc. Również na kluczowym dla Tesli chińskim rynku sprzedaż w lutym była mniejsza o połowę (sprzedano tylko ok. 26,5 tys. egz.). Mniejsze spadki (11 proc. w styczniu i 2 proc. w lutym) Tesla miała na rodzimym rynku, w USA.

Wyniki sprzedaży przełożyły się pośrednio także na wycenę rynkową Tesli - firma w ciągu kilku ostatnich miesięcy straciła połowę wartości. Kapitalizacja spółki zmniejszyła się z 1 bln 540 mln dol. do 777 mld dol. - podał businessinsider.com, cytując analityków JPMorgan, którzy ocenili, że nie znają "żadnego analogicznego przypadku w historii branży motoryzacyjnej".

Z czego wynika słaba sprzedaż Tesli?

W powszechnej opinii spadki sprzedaży są efektem niechęci klientów do marki, wywołanej politycznym zaangażowaniem Elona Muska, który stał się bliskim współpracownikiem prezydenta Donalda Trumpa. Wydaje się jednak, że istotniejszych powodów jest więcej, szczególnie że cząstkowe dane z marca już wskazują, że Tesla powróci na fotel lidera w Europie.

  • W liczbach bezwzględnych największe spadki odnotowano w Chinach. To wielki i bardzo konkurencyjne rynek, które przechodzi dynamiczne przemiany - chińskie koncerny wspierane przez państwo oferują coraz więcej jakościowych i nowoczesnych modeli elektrycznych. Nic więc dziwnego, że Tesla traci tam udziały w rynku, ustępując miejsca rodzimym markom, które coraz skuteczniej przyciągają klientów atrakcyjnymi cenami i nowoczesnymi technologiami. Sprzedaż chińskich samochodów rośnie także w Europie.
  • Nowy Model Y - na początku 2025 roku Tesla wprowadziła do oferty nowy, flagowy Model Y - wielu klientów mogło wstrzymać się z zakupem do tej premiery.
  • Analizując sprzedaż samochodów elektrycznych należy pamiętać o państwowych dopłatach - w Niemczech zostały one zawieszone, a np. w Polsce ruszyły po dłuższej przerwie na początku lutego.

O komentarz do wyników sprzedaży poprosiliśmy przedstawiciela Tesli odpowiedzialnego za komunikację w Europie, nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi.

Tesla

Tesla, Inc. to amerykańskie przedsiębiorstwo założone w 2003 roku przez Martina Eberharda i Marca Tarpenninga. Nazwa firmy upamiętnia wynalazcę Nikola Teslę. Obecnie Tesla jest jednym z liderów w produkcji samochodów elektrycznych, a także rozwija technologie związane z energią odnawialną. Do najważniejszych modeli należą m.in. Tesla Model S, Model 3, Model X i Model Y. Poza samochodami Tesla rozwija systemy magazynowania energii Powerwall i Powerpack oraz produkuje panele fotowoltaiczne.

Od 2004 roku kluczową rolę w rozwoju Tesli odgrywa Elon Musk, który zainwestował w firmę i został przewodniczącym rady nadzorczej, a później dyrektorem generalnym.

Siedziba Tesli znajduje się w Austin w Teksasie. Firma posiada kilka ogromnych fabryk, tzw. Gigafactory, zlokalizowanych m.in. w Nevadzie, Nowym Jorku, Teksasie, Szanghaju (Chiny), Berlinie (Niemcy) oraz w Monterrey (Meksyk).

Tesla, Inc. odnotowała w 2024 roku pierwszy od ponad dekady spadek sprzedaży. Łącznie dostarczono 1 789 226 pojazdów, co stanowi spadek o 1 proc. w porównaniu z 1 808 581 pojazdami sprzedanymi w 2023 roku.

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to:
Tesla Cybertruck