Renault 5 E Tech 100% electric

i

Autor: mat. prasowe Renault 5 E Tech 100% electric

Samochody elektryczne

Samochody jak powerbanki. Pierwszy taki projekt w Europie

2024-11-30 16:59

Grupa Renault oraz firmy We Drive Solar i MyWheels nawiązały partnerstwo z holenderskim miastem Utrecht w celu uruchomienia pierwszego w Europie systemu carsharingu na dużą skalę z wykorzystaniem technologii ładowania dwukierunkowego vehicle to grid (V2G). Renault dostarczy 500 samochodów Renault 5 E Tech 100% electric wyposażonych w technologię V2G firmy Mobilize, która umożliwiła ładowanie samochodów czystą energią oraz zwracanie energii do sieci w razie wysokiego zapotrzebowania.

Spis treści

  1. 500 elektryków Renault w ramach carsharingu dla Utrecht
  2. Ładowanie dwukierunkowe - na czym polega technologia V2G?

Celem współpracy jest udostępnienie na dużą skalę samochodów elektrycznych w ramach usługi carsharingu, a jednocześnie zapewnienie równowagi w sieci energetycznej w innowacyjny sposób dzięki technologii ładowania dwukierunkowego.

Holandia stała się światowym liderem produkcji energii elektrycznej ze słońca i wiatru, co wiąże się z wyzwaniami dla sieci przesyłowej. W skali Europy Utrecht jest jednym z miast, które w największym stopniu korzystają z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych – już 35 proc. dachów w mieście jest wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne.

500 elektryków Renault w ramach carsharingu dla Utrecht

W ramach porozumienia podpisanego w ambasadzie Holandii w Paryżu partnerzy mają dostarczyć do Utrechtu flotę samochodów elektrycznych marki Renault złożoną początkowo z 500 sztandarowych samochodów Renault 5. Pojazdy, dostępne w ramach usługi carsharingu oferowanej przez MyWheels, mają wykorzystywać technologię ładowania dwukierunkowego V2G opracowaną przez Mobilize, markę Grupy Renault działającą w obszarze nowej mobilności. Po raz pierwszy ta technologia ma zostać wykorzystania z korzyścią dla infrastruktury publicznej. 500 samochodów z funkcją ładowania dwukierunkowego ma być w stanie zapewnić 10 proc. elastyczności potrzebnej, by zrównoważyć wykorzystanie energii słonecznej i wiatrowej w godzinach największego jej poboru w rejonie Utrechtu.

W drugiej kolejności do floty mają dołączyć modele Renault 4 E Tech 100% electric, Megane E Tech 100% electric i Scenic E Tech 100% electric. W ten sposób Grupa Renault potwierdzi swoje zaangażowanie w rozwój zrównoważonej i innowacyjnej mobilności. Kompaktowa konstrukcja i zaawansowane technologie sprawią, że te modele idealnie sprawdzą się w systemie miejskiego carsharingu w miastach, które chcą rozwijać bardziej zrównoważoną mobilność. Zastosowanie technologii V2G firmy Mobilize stanowiłoby istotny krok naprzód, dzięki któremu publiczna infrastruktura i usługi We Drive Solar mogłyby znacznie przyczynić się do zwiększenia elastyczności i niezawodności systemu energetycznego.

Ładowanie dwukierunkowe - na czym polega technologia V2G?

Technologia V2G firmy Mobilize umożliwiłaby ładowanie samochodów Renault czystą energią oraz zwracanie energii do sieci w razie wysokiego zapotrzebowania. Dzięki temu można by nie tylko obniżyć ogólny koszt energii elektrycznej, lecz także poprawić stabilność sieci i zwiększyć udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. We Drive Solar, międzynarodowy lider technologii smart charging (inteligentnego ładowania) ma dostarczyć swoje rozwiązania do ładowania dwukierunkowego.

Utrecht stałby się tym samym pierwszym miastem, w którym pojawiłyby się nowe publiczne terminale ładowania dwukierunkowego na prąd zmienny kompatybilne z technologią V2G firmy Mobilize. Operatorem floty samochodów Renault ma być MyWheels, największa firma carsharingowa w Holandii. Poprzez tę inicjatywę firma MyWheels wyznaczyłaby nowy standard usług carsharingu i pomogłaby miastom stawiać czoła wyzwaniom współczesności przy pomocy nowych rozwiązań w zakresie mobilności i energetyki.

Renault R5 powraca jako samochód elektryczny, w salonach pojawi się wiosną 2025, zdjęcia: 

Polska za kółkiem
Dariusz Brombosz, Michał Poklękowski
Polska na ucho || Dariusz Brombosz, Michał Poklękowski