Sprzedaż samochodów w Polsce 2023
Po trzech kwartałach 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 350 tys. pojazdów i jest o 10,6 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 254 tys. pojazdów (wzrost o 13,6 proc. r/r). W przypadku klientów indywidualnych, w omawianym okresie, zarejestrowano 96,6 tys. samochodów, o 3,4 proc. więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2022 roku.
W analizowanym okresie producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce 265 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 8 proc. Z kolei w segmencie aut osobowych marek premium plus odnotowano znacznie większy wzrost wynoszący 19,4 proc. Po trzech kwartałach 2023 roku zarejestrowano 85,6 tys. pojazdów z tego segmentu.
2023 rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów
- Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium plus wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium plus. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium plus jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z "górnej półki" – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wzrost sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28 proc. r/r z wynikiem 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6 proc. więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54 proc. r/r/.
- Samochody osobowe z napędami alternatywnymi ciągle zdobywają coraz większy udział w rynku. W trzech kwartałach br. zarejestrowano w Polsce 154 tys. sztuk tego typu pojazdów. Hybrydy nadal dominują na rynku, stanowiąc 86 proc. zarejestrowanych pojazdów napędzanych alternatywnie, co przełożyło się na 132,3 tys. rejestracji w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku. Jednak największy wzrost procentowy sprzedaży dotyczy samochodów elektrycznych, których zarejestrowano 54 proc. więcej (12,2 tys.) niż w trzech kwartałach 2022 roku. Duża dynamika sprzedaży nowych pojazdów zasilanych alternatywnie jest zauważalna od początku roku zarówno wśród klientów indywidualnych (+25 proc. r/r) jak i instytucjonalnych (+29,1 proc. r/r) – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych, autobusów oraz motocykli
Na rynku samochodów ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11 proc. r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również odnotował lepszy wynik w pierwszych trzech kwartałach br., kiedy Polacy zarejestrowali 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Największym wzrostem zainteresowaniem cieszyły się motocykle typu Sport Tourer (+72 proc. r/r) i Tourist (+30 proc. r/r).
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6 proc.
Od stycznia do września 2023 roku wyprodukowano w Polsce o 34,6 proc. więcej pojazdów samochodowych, niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+48,5 proc.), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4 proc. r/r).