samochody luksusowe

Rolls-Royce Motor Cars z rekordowym wynikiem sprzedaży w Polsce. Elektryczny Spectre "popularniejszy od oczekiwań"

2025-01-14 21:23

Kryzys w motoryzacji nie dosięga marek luksusowych. 5712 - tyle samochodów Rolls-Royce dostarczono klientom na całym świecie w 2024 roku. To trzeci najwyższy wynik w historii. O rekordzie, bez dokładnych liczb, mówi oficjalny przedstawiciel marki w Polsce, czyli Rolls-Royce Motor Cars Warszawa. Najbardziej pożądanym modelem w Europie był elektryczny Spectre. Rolls-Royce zainwestuje 300 mln funtów (1,5 mld zł) w siedzibę "Home of Rolls-Royce" w Goodwood w Wielkiej Brytanii. W 2025 roku marka zaprezentuje kolejny samochód elektryczny.

Spis treści

  1. Rolls-Royce inwestuje w fabrykę i zapowiada nowy elektryczny model
  2. 28 samochodów dziennie
  3. Bespoke, czyli indywidualne zamówienia. Samochody jak dzieła sztuki
  4. Sprzedaż Rolls-Royce w 2024 roku
  5. Rekordowa sprzedaż Rolls-Royce'a w Polsce

- W 2024 roku, poprzez stworzenie najbardziej złożonych, osobistych i wartościowych samochodów w swojej historii, Rolls-Royce Motor Cars potwierdził swoją pozycję autentycznego domu luksusu. Ten moment w rozwoju oznacza, że musimy zainwestować ponad 300 milionów funtów w rozbudowę siedziby marki, "The Home of Rolls-Royce". Jest to nasze największe zaangażowanie finansowe w Goodwood od czasu otwarcia zakładu w 2003 roku. To znaczące wotum zaufania dla marki Rolls-Royce, zabezpieczające fundamenty naszej przyszłości w Wielkiej Brytanii. Rekordowe wyniki Bespoke w 2024 r. pokazują, że nasi klienci są coraz bardziej zainteresowani marką, aby tworzyć coraz ambitniejsze i cenniejsze samochody, ciesząc się w ten sposób wyjątkowym i wysoce spersonalizowanym doświadczeniem, jakie daje posiadanie Rolls-Royce'a. Podkreśla to nasze zaangażowanie w tworzenie wartości dla naszych klientów i tych, którzy mają udział w naszej działalności - powiedział Chris Brownridge, Chief Executive, Rolls-Royce Motor Cars.

Rolls-Royce inwestuje w fabrykę i zapowiada nowy elektryczny model

Tym samym Rolls-Royce Motor Cars ogłosił nową inwestycję o wartości ponad 300 mln funtów (1,5 mld zł) w rozbudowę swojego zakładu w Goodwood. To kolejny krok firmy w realizacji strategicznego punktu, jakim jest tworzenie wartości dla klientów poprzez ręczne tworzenie najbardziej złożonych, personalizowanych i wartościowych przedmiotów luksusów, a także przez tworzenie dla klientów niepowtarzalnych doświadczeń. Wyniki marki za 2024, rok wyjątkowy dla usług Bespoke oraz trzeci najlepszy pod względem sprzedaży w historii firmy, potwierdziły sukces tej strategii, podkreślono w komunikacie prasowym.

Dzięki rozbudowie powstanie dodatkowa przestrzeń dla coraz bardziej skomplikowanych projektów o coraz wyższej wartości Bespoke i Coachbuild poszukiwanych przez klientów, którzy definiują luksus jako coś bardzo osobistego dla nich samych. Inwestycja także przygotuje zakład na transformację marki, której przyszłość będzie oparta na samochodach z napędem elektrycznym (BEV).

28 samochodów dziennie

Inwestycja warta ponad 300 mln funtów jest największym jednorazowym zastrzykiem kapitału od chwili otwarcia fabryki 1 stycznia 2003 roku. Wówczas zatrudniała ona ok. 300 pracowników i produkowała tylko jeden samochód dziennie. Pomimo, że zakład w Goodwood w trakcie ostatnich 20 lat przeszedł wiele wewnętrznych zmian, budynek jako taki się nie zmienił, chociaż w międzyczasie liczba pracowników zwiększyła się ponad ośmiokrotnie (2,5 tys. osób), a marka produkuje dziennie do 28 samochodów.

Pozwolenie na rozbudowę siedziby w Goodwood zostało wydane w 2024 r., w którym Rolls-Royce świętował 120. rocznicę pierwszego spotkania współtwórców marki Charlesa Stewarta Rollsa i Henry’ego (a potem Sir Henry’ego) Royce’a 4 maja 1904 roku. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem i zagospodarowaniem terenu.

Już zapowiedziano, że w 2025 roku Rolls-Royce zaprezentuje kolejny samochód elektryczny.

Bespoke, czyli indywidualne zamówienia. Samochody jak dzieła sztuki

W 2024 roku Rolls-Royce Bespoke Collective, czyli zespół designerów, inżynierów oraz rzemieślników podjął się realizacji kilku kreatywnie najbardziej odważnych oraz technicznie wymagających zleceń dotychczas wykonanych. W tych projektach pojawiły się innowacyjne materiały, techniki rzemieślnicze oraz rozwiązania, których przedtem nigdy nie stosowano w samochodach Rolls-Royce, co przełożyło się na unikalne, rezonujące z emocjami arcydzieła, które rzeczywiście odzwierciedlają zainteresowania i osobowość zamawiających klientów.

Realizacje Bespoke Rolls-Royce Motor Cars osiągnęły w 2024 r. rekordowy poziom. Ich wartość wzrosła średnio o 10 proc. w przeliczeniu na samochód rok do roku, co przełożyło się na historycznie rekordowy poziom.

Ten rekord jest świadectwem długoterminowej strategii skupienia się na usługach Bespoke, a w szczególności na tworzeniu wartości dla klientów poprzez wysoko spersonalizowane produkty i doświadczenia oraz zapewnianiu możliwości oraz przestrzeni dla tych ważnych i znaczących osobistych ekspresji. Zamówienia czerpały inspirację z różnorakich źródeł, od spektakularnych naturalnych zjawisk i dziedzictwa marki po wyjątkowe osobiste osiągnięcia i klasyczne filmy. Rzemieślnicy wykonali wykwintne detale, w tym rzeźby z litego 18-karatowego złota, skomplikowane hafty składające się z ponad 869 500 ściegów, delikatne intarsje składające się z ponad 500 pojedynczych elementów, urzekające dzieła z masy perłowej i holograficzne wykończenia farb, wśród innych godnych uwagi przejawów współczesnego rzemiosła.

Rolls-Royce Phantom Extended był przedmiotem najbardziej kompleksowych zamówień Bespoke – klienci chętnie odkrywali jego zalety jako "płótna" dla własnej ekspresji. Podczas pierwszego pełnego roku dostaw klienci natychmiast zauważyli potencjał Bespoke modelu Spectre, który uplasował się na drugim miejscu pod względem najwyższego poziomu personalizacji w przeliczeniu na samochód w portfolio marki.

Bliski Wschód przodował pod względem średniej wartości Bespoke na samochód, zaraz potem uplasowała się Ameryka Północna oraz Europa.

W ramach Rolls-Royce Coachbuild, usługi stojącej na szczycie personalizacji Bespoke, w 2024 r. zaprezentowano model Arcadia Droptail, jedno z czterech arcydzieł personalizacji nadwozia Droptail, które powstały po poprzednich zamówieniach Coachbuild – Sweptail oraz Boat Tail.

Odzwierciedleniem przywiązania marki do Bespoke jest jej sieć prywatnych biur, tzw. Private Offices, które przenoszą wysoce spersonalizowane doświadczenie zamówienia Rolls-Royce'a w Goodwood do klientów na całym świecie. W 2024 roku ta globalna sieć przestrzeni VIP wzbogaciła się o biura w Nowym Jorku i Seulu, które dołączyły do swoich odpowiedników w Dubaju i Szanghaju. Dostęp do tych centrów kreatywności zainspirowanych oryginalnym Private Office w Goodwood, jest wyłącznie na zaproszenie. Każde z nich zostało zaprojektowane tak, aby inspirować kreatywność i stworzyć przestrzeń ścisłej współpracy między klientami a dedykowanym projektantem, a także regionalnym menadżerem odpowiadającym za doświadczenia klienta.

Dealerzy działający w partnerskiej sieci Rolls-Royce’a na całym świecie kontynuowali inwestycje w zmianę ich showroomów zgodnie z nową identyfikacją wizualną marki, która zapewnia przyjazne towarzyskie, kreatywnie angażujące środowisko, w którym klienci mogą się zrelaksować i znaleźć inspirację dla swojego zamówienia Bespoke.

Sprzedaż Rolls-Royce w 2024 roku

W 2024 r. Rolls-Royce wprowadził rekordową liczbę nowych modeli: Cullinan Series II i Ghost Series II, wraz z ich odpowiednimi wariantami Black Badge. Te premiery, wraz z utrzymującym się popytem na wszystkie produkty Rolls-Royce'a, przyczyniły się do globalnej sprzedaży na poziomie 5712 samochodów 2024 roku - trzeciego najwyższego wyniku sprzedaży w historii - zgodnie z prognozami i oczekiwaniami marki, biorąc pod uwagę wprowadzenie nowych modeli.

2024 był również pierwszym pełnym rokiem sprzedaży modelu Spectre, który stał się popularniejszy od oczekiwań. Spectre był najbardziej pożądanym modelem Rolls-Royce'a w Europie w ubiegłym roku i drugim globalnie, a klienci potwierdzili, że wzmacnia on atrybuty, z których marka jest najbardziej znana, czyli: ciszę, "waftability" i wyjątkowe wrażenia z jazdy "magic-carpet ride".

Biorąc pod uwagę wszystkie regiony, najbardziej pożądanymi modelami Rolls-Royce'a w 2024 roku były:

  1. Cullinan,
  2. Spectre,
  3. Ghost.

Phantom, flagowy model marki, zachował swój status najwyższego i najrzadszego modelu dotychczas Rolls-Royce'a. Phantom będzie obchodził swoje stulecie w 2025 roku.

W 2024 roku Ameryka Północna była największym regionem sprzedaży Rolls-Royce Motor Cars pod względem liczby samochodów przekazanych klientom. Kilka regionów, w tym Europa, Bliski Wschód i Azja-Pacyfik, osiągnęło rekordową sprzedaż. W Chinach marka odpowiedziała na stały popyt na Bespoke ze strony swoich partnerów dealerskich, odzwierciedlając ciągły wzrost liczby młodszych klientów wiążących się z marką Rolls-Royce Motor Cars i jej wyjątkowym i wysoce spersonalizowanym doświadczeniem, co dało się odczuć w otwartym w 2023 r. w Szanghaju tzw. Private Office podkreślającym niesłabnące zaangażowanie w region.

Rekordowa sprzedaż Rolls-Royce'a w Polsce

Rolls-Royce Motor Cars Warszawa odnotował znaczący sukces w 2024 roku dostarczając rekordową liczbę samochodów klientom mieszkającym pomiędzy wybrzeżem Morza Bałtyckiego a Tatrami od momentu inauguracji salonu. Na rekordowym poziomie była również wartość zamówień Bespoke, co stanowi potwierdzenie dla długoterminowej strategii biznesowej jedynego dealera w Polsce.

Rolls-Royce Spectre, premiera w Polsce, zdjęcia: