Nowe przepisy – mniej hałasu na torach
Rozporządzenie podpisane 15 kwietnia 2025 r. przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, wprowadza istotne zmiany w codziennej praktyce kolejowej. Od maja obowiązek nadawania sygnału Rp1 "Baczność" zostanie ograniczony jedynie do tych przejazdów, które nie są zabezpieczone rogatkami ani sygnalizacją świetlną i dźwiękową.
Zmiana przepisów to odpowiedź na wielokrotne apele mieszkańców, którzy skarżyli się na uciążliwy hałas powodowany przez częste sygnały dźwiękowe lokomotyw, szczególnie w godzinach nocnych i porannych.
Trasa Warszawa–Poznań: liczba sygnałów spadnie ze 139 do 9
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że skala zmian będzie zauważalna zwłaszcza na dłuższych trasach. Przykładowo, na liczącej 470 kilometrów trasie Warszawa–Poznań–granica z Niemcami, liczba wymaganych sygnałów dźwiękowych przed przejazdami spadnie z 139 do zaledwie dziewięciu.
To oznacza znaczne ograniczenie hałasu i poprawę komfortu życia dla tysięcy osób mieszkających wzdłuż tras kolejowych. Jednocześnie, jak zapewnia resort, bezpieczeństwo ruchu kolejowego zostanie zachowane dzięki nowoczesnym systemom zabezpieczeń na przejazdach.
Kiedy nowe prawo wejdzie w życie?
Rozporządzenie zacznie obowiązywać 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że już od maja maszyniści będą mogli zrezygnować z obowiązkowego nadawania sygnałów dźwiękowych w wielu miejscach, gdzie dotąd było to wymagane.
Nowe regulacje to część szerszych działań zmierzających do modernizacji ruchu kolejowego w Polsce, w tym także w aspekcie oddziaływania kolei na środowisko akustyczne.
Źródło: PAP
Nowe wagony w pociągach PKP Intercity, zdjęcia: