nowe dane

Ranking najbardziej awaryjnych samochodów według TÜV 2025. Których modeli lepiej unikać?

2025-01-10 18:34

Planujesz zakup samochodu, więc zależy ci na niezawodności. Najnowszy raport TÜV 2025 wskazuje modele, które są najbardziej awaryjne oraz te, które zaskakują swoją trwałością. Na szczycie rankingu znalazła się Tesla Model 3. Sprawdź nowe dane, poznaj najczęstsze problemy techniczne i dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy zakupie auta.

Każdego roku niemiecki TÜV (Technischer Überwachungsverein, niemiecka organizacja zajmująca się prowadzeniem inspekcji technicznych oraz certyfikacją produktów i usług w różnych branżach, m.in. w motoryzacji) publikuje raport, który stanowi cenne źródło informacji dla kierowców, mechaników i potencjalnych nabywców samochodów. W zestawieniu na 2025 rok wyróżniono modele najbardziej awaryjne oraz te, które wypadają najlepiej pod względem niezawodności, nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dane oparte są na wynikach przeglądów technicznych pojazdów w Niemczech, a analiza obejmuje różne grupy wiekowe i klasy pojazdów.

Najbardziej awaryjne samochody w 2025 roku. Raport TÜV

Na szczycie listy modeli z największą liczbą usterek znalazła się Tesla Model 3 (zdjęcia w galerii powyżej) - ponad 14 proc. 3- i 4-letnich egzemplarzy nie przeszło pierwszego przeglądu technicznego z powodu poważnych problemów. W tym przypadku najbardziej awaryjne było zawieszenie (samochód waży blisko 2 tony), a także m.in. elektronika, której pełno w tym aucie.

Drugie miejsce w tym niechlubnym rankingu zajął Ford Mondeo (13,2 proc.) - z powodu problemów z zawieszeniem i układem kierowniczym. Trzecią pozycję zajęła Skoda Scala (11,8 proc. miało usterki), głównie w obrębie układu hamulcowego oraz nadwozia. Na kolejnych miejscach znalazły się: Ford S-Max oraz Skoda Superb (po 11,3 proc.).

W przypadku starszych samochodów (7-10-letnich) najwięcej wad wykrywanych jest w modelach Dacia: Dokker, Duster, Sandero i Logan, a także w BMW serii 5 i 6.

Najbardziej awaryjne samochody (3- i 4-letnie):

  1. Tesla Model 3
  2. Ford Mondeo
  3. Skoda Scala
  4. Ford S-Max
  5. Skoda Superb

Najbardziej awaryjne samochody (7- i 8-letnie):

  1. Dacia Dokker
  2. Dacia Duster
  3. BMW serii 5 / 6
  4. Dacia Logan

Najlepsze samochody, bezawaryjne modele

Raport wskazuje również pojazdy, które wyróżniają się bezawaryjnością. Na czele rankingu najmniej awaryjnych modeli (wiek: 3-4 lata) znalazła się Honda Jazz. Zaledwie 2,4 proc. modeli miało poważne usterki przy średnim przebiegu 28 tys. km. Kolejne miejsca zajęły Volkswagen Golf Sportsvan (2,5 proc.) oraz Audi Q2 i Porsche 911 Carrera (po 2,6 proc.). Na uwagę zasługuje także Mitsubishi ASX, który mimo średniego przebiegu 40 tys. km odnotował jedynie 2,7 proc. usterek. Dalej w rankingu znalazła się B klasa Mercedes-Benz oraz VW T-Roc. Spośród starszych samochodów (od 5, 7, 9, 11 i 13 lat) za najmniej awaryjny samochód należy uznać Porsche 911 Carrera.

Najmniej awaryjne samochody (3- i 4-letnie):

  1. Honda Jazz
  2. VW Golf Sportsvan
  3. Audi Q2
  4. Porsche 911 Carrera
  5. Mitsubishi ASX

Najmniej awaryjne samochody (7- i 8-letnie):

  1. Porsche 911 Carrera
  2. VW T-Roc
  3. Mazda CX-3
  4. VW Golf Sportsvan
  5. Mercedes-Benz B klasa 

Pełny raport jest dostępny na stronie TÜV.

Na co zwrócić uwagę kupując używany samochód?

Kupując używane auto należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:

  • Stan techniczny – Sprawdź silnik, zawieszenie, hamulce i skrzynię biegów, najlepiej na stacji diagnostycznej lub w ASO.
  • Historia pojazdu – Przeanalizuj książkę serwisową, sprawdź numer VIN w internecie i przeszłość wypadkową.
  • Przebieg – Porównaj deklarowany przebieg z ogólnym stanem samochodu (np. zużycie wnętrza, foteli, kierownicy).
  • Stan prawny – Upewnij się, że pojazd nie jest obciążony zastawem lub innymi zobowiązaniami, sprawdź dokładnie dokumenty (pomocne mogą być specjalistyczne serwisy dostarczające dane na temat konkretnego pojazdu, najczęściej są płatne).
  • Cena i negocjacje – Porównaj ofertę z cenami rynkowymi i przygotuj się do negocjacji.

Te SUV-y mają już 10 lat, a wciąż wyglądają nowocześnie, galeria:

Tesla Cybertruck