Spis treści
- Bez rąk, ale w skupieniu na drodze
- Jazda samochodem bez użycia rąk
- Jak działa system BlueCruise?
- Abonament na BlueCruise
Bez rąk, ale w skupieniu na drodze
System zaawansowanego wspomagania kierowcy 2. poziomu, działający w trybie "hands-off, eyes-on" (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku), jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym rozwiązaniem tego typu w Europie, a BlueCruise jest dostępny i homologowany we wszystkich nowych pojazdach Mustang Mach-E, sprzedawanych w 20 krajach na całym świecie. Dodatkowo, właściciele Mustangów Mach-E z wcześniejszych roczników modelowych, sprzedawanych w wybranych krajach, będą mogli w przyszłości otrzymać aktualizację oprogramowania z aktywacją BlueCruise, informuje Ford.
Jazda samochodem bez użycia rąk
W 2023 r. BlueCruise był pierwszym tego rodzaju systemem, który uzyskał aprobatę władz Wielkiej Brytanii, stając się pierwszym zaawansowanym systemem wspomagania kierowcy w Europie, który umożliwia jazdę bez konieczności korzystania z rąk przy prędkościach autostradowych. Ford był również pierwszym producentem samochodów, który dał klientom możliwość korzystania z systemu BlueCruise na autostradach w Hiszpanii.
- Wierzymy, że BlueCruise może uczynić jazdę po autostradach łatwiejszą i przyjemniejszą. Niezależnie od tego, czy klienci poruszają się w korkach, czy odbywają długie podróże, ostatnie rozporządzenie pozwoli nam zaoferować dostęp do BlueCruise większej liczbie kierowców w całej Europie – powiedział Ashley Lambrix, dyrektor generalny BlueCruise w Ford Motor Company. - Poszerzenie zasięgu stref Blue Zones poza Wielką Brytanię, Niemcy i Hiszpanię jest dla nas również znaczącym krokiem, który umożliwi klientom korzystanie z systemu BlueCruise podczas podróży obejmujących wiele krajów - dodał.
Jak działa system BlueCruise?
Aktywowany system BlueCruise monitoruje:
- oznaczenia poziome dróg
- znaki ograniczenia prędkości
- zmieniające się warunki drogowe
Dzięki temu może przejęć kontrolę nad:
- układem kierowniczym
- przyspieszeniem
- hamowaniem
- położeniem na pasie ruchu
- a także utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających – od wysokich prędkości autostradowych aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy samochód porusza się w korku
Tryb "bez korzystania z rąk" systemu BlueCruise pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw. Blue Zones, jeśli nadal obserwują drogę przed sobą.
Kamera skierowana w stronę kierowcy, umieszczona w zestawie wskaźników (liczników), monitoruje linię spojrzenia (nawet w okularach przeciwsłonecznych) i pozycję głowy kierowcy, aby upewnić się, że jego wzrok pozostaje skupiony na drodze, a ręce są zdjęte z kierownicy.
Po drogach całego świata porusza się ponad 420 tys. samochodów marek Ford i Lincoln, wyposażonych w system BlueCruise. Ogółem kierowcy na całym świecie przejechali już ponad 342 miliony kilometrów, pozwalając by prowadzenie samochodu przejmował system BlueCruise. Daje to łącznie ponad 3,1 miliona godzin prowadzenia bez korzystania z rąk.
Abonament na BlueCruise
Klienci mogą skorzystać z 90-dniowego bezpłatnego okresu próbnego, aby przekonać się, w jaki sposób BlueCruise może uczynić ich jazdę w długich trasach i korkach przyjemniejszą. Po zakończeniu bezpłatnego okresu próbnego użytkownik może aktywować roczny lub miesięczny abonament, który może anulować lub odnowić w dowolnym momencie. Model miesięcznej subskrypcji ułatwia aktywację BlueCruise w czasie, który odpowiada planom podróży klienta, wyjaśnia w komunikacie Ford.
Prowadzenie pojazdu bez udziału rąk, zdjęcia: