Pożar samochodu

i

Autor: TOMASZ RADZIK / SUPER EXPRESS Pożar samochodu (archiwum)

tylko u nas

Pożary samochodów elektrycznych. Straż ujawnia dane, skala jest zaskakująca

2024-09-09 7:49

Każdy pożar samochodu elektrycznego przyciąga uwagę mediów i wywołuje dyskusję w social mediach. Panuje powszechne przekonanie, że "elektryki" palą się częściej niż tradycyjne samochody spalinowe. To jednak nieprawda. Z danych Państwowej Straży Pożarnej, które poznał serwis Eska.pl, wynika, że w 2023 roku doszło do 21 pożarów pojazdów elektrycznych i 7166 pożarów samochodów spalinowych. Średni czas gaszenia aut z bateriami to 1,5 godziny, ale jedna z akcji trwała blisko dobę.

Spis treści

  1. Ile jest samochodów elektrycznych w Polsce?
  2. Pożary samochodów elektrycznych i spalinowych. Statystyki PSP
  3. Średni czas gaszenia "elektryków" to 90 minut, ale zdarzają się wielogodzinne akcje
  4. Gaszenie samochodu elektrycznego. Jakie działania podejmują strażacy?
  5. Strażacy biorą udział w szkoleniach

Ile jest samochodów elektrycznych w Polsce?

W połowie 2024 roku po polskich drogach jeździło ok. 60 tys. w pełni elektrycznych samochodów. To niewiele, biorąc pod uwagę, że ogólna liczba osobówek w Polsce to ok. 20 mln. Ale "elektryków" przybywa, na europejskie rynki wchodzą producenci z Chin, mowa o kolejnych państwowych dopłatach. Samochody elektryczne wywołują ogromne emocje, szczególnie gdy dochodzi do pożaru takiego pojazdu. Panuje powszechne przekonanie, że "elektryki" palą się częściej, niż tradycyjne samochody spalinowe. To jednak nieprawda, co potwierdzają dane Państwowej Straży Pożarnej, do których dotarła nasza redakcja.

Pożary samochodów elektrycznych i spalinowych. Statystyki PSP

- Państwowa Straż Pożarna odnotowuje niewielką liczbę pożarów pojazdów elektrycznych. W 2021 roku takich pożarów było 2, w 2022 roku - 7, w 2023 - 21 (szczegółowe dane poniżej - red.). W porównaniu z analogicznymi pożarami pojazdów spalinowych, odnotowanych zostało w 2021 roku – 9274, w 2022 – 8333, a w 2023 roku 7166 co stanowi niecały promil tego typu zdarzeń - przekazał w rozmowie z Eska.pl st. bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy komendanta głównego PSP.

Średni czas gaszenia "elektryków" to 90 minut, ale zdarzają się wielogodzinne akcje

Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wyniósł ok. 1,5 godziny. Szczegóły poniżej:

2022:

  • 21.01.2022 r. pożar pojazdu Peugeot 106 w Knurowie, spalone podszybie, czas interwencji 44 min;
  • 30.01.2022 r. pożar pojazdu Tesla w Warszawie, spalony cały środek, czas interwencji 1 h 18 min;
  • 30.05.2022 r. pożar pojazdu Tazzari w Nysie, spalony silnik, czas interwencji: 50 minut;
  • 11.07.2022 r. pożar pojazdu Tesla S w Chorzowie, spalony przód pojazdu i deska rozdzielcza, czas interwencji 2 h 35 min;
  • 16.07.2022 r. pożar pojazdu Peugeot 106 Electric (około 20 letni pojazd, który fabrycznie był już w tamtych latach produkowany jako elektryczny), dodatkowo w trakcie ładowania podłączony do ładowarki w Jeleniej Górze, czas interwencji 1 h 18 min;
  • 23.09.2022 r. pożar pojazdu Nissana Leaf w Jeleniej Górze, w którym spaliła się komora silnika, czas interwencji 1 h 8 min; 
  • 27.12.2022 r., pożar pojazdu Tesla w Piotrkowie Trybunalskim, spalił się środek samochodu oraz baterie, czas interwencji 4 h 34min

2023:

  • 26.03.2023 r. pożar Mercedesa EQA, Mikoszewo/Kartuzy, spalił się cały samochód, czas interwencji 21 h 39 min
  • 11.05.2023 r. pozar Mercedesa EQA, Zęblewo/Wejherowo, spalił się cały samochód, czas interwencji 5 h 8 min
  • 14.05.2023 r. pożar melexa, Kraków, część przedziału baterii, czas interwencji 1h 5min
  • 28.05.2023 r. pożar Ford Mustang Mach-E, Gdańsk, całkowite spalenie, pożar akumulatora, czas interwencji 5h 25 min
  • 1.06.2023 r. pożar pojazdu T-King, cały spalony, chłodzenie akumulatorów, czas interwencji 1h 49 min
  • 12.06.2023 r. pożar Mercedesa, Gdynia, spalony cały, chłodzenie akumulatorów, pojazd na parkingu policyjnym, ten sam który palił się 11.05!, czas interwencji 4h 43 min
  • 22.06.2023 r. pożar Tesli, Nowe Marzy, A1, cała spalona, czas interwencji 3h 55min
  • 1.07.2023 r. pożar Tesli S100, Gorzów Wielkopolski, przód pojazdu spalony, czas interwencji 1h 19 min,
  • 11.07.2023 r., pożar melexa, Kraków, bateria dogaszona proszkiem, czas interwencji 38 min
  • 12.07.2023 r., pożar melexa, Łeba, przewody do akumulatorów, wyłącznie kontrola, czas interwencji 35 min
  • 23.07.2023 r. pożar Nissana E-NV200, Kąty Wrocławskie, całkowicie spalony, chłodzenie akumulatora, czas interwencji 9h 57 min
  • 24.07.2023 r. pożar Jaguara I-Pace, Radawczyk, powiat lubelski, część samochodu oraz komory silnika, chłodzenie baterii, ale bez podwyższonej temperatury, czas interwencji 4h 14 min
  • 19.08.2023 r. pożar Tazzari, Kluczbork, w garażu z innymi samochodami, spalony cały z innymi samochodami i magazynem energii, czas interwencji całości 6h 14 min
  • 19.08.2023 r., pożar Nissan Leaf, Opole, caly w ogniu, czas interwencji 5h 57 min
  • 20.09.2023 r., pożar Kia EV6, Borzechów-Kolonia (pow. Lubelski) w garażu w trakcie ładowania, bateria nie uszkodzona, spalone wnętrze pojazdu i wyposażenie garażu, czas interwencji 3h 14min
  • 23.10.2023 r., pożar dwóch samochodów, w tym jeden elektryczny (opel corsa), Poznań, spalony przód elektryka i komora silnika, bateria nie uszkodzona, czas interwencji 1h 33 min
  • 24.10.2023 r. pożar hamulców w pojeździe elektrycznym Ford Etransit, Nowe Gulczewo (powiat płocki), spalone tylne prawe koło, czas interwencji 23 min
  • 8.11.2023 r., pożar VW ID5, Poddębie (pow. Legionowski), palił się tył oraz wnętrze pojazdu, bateria nie uszkodzona, czas interwencji 4h 16 min
  • 9.11.2023 r., pożar Renault Zoe, Wierzchlas, kujawskopomorskie pow. tucholski), całkowicie spalona, chłodzenie akumulatorów, czas interwencji 2h 40 min
  • 9.12.2023 r., pożar melexa, Kraków, małopolskie, włączone webasto, brak strat, 35 min
  • 29.12.2023 r. pożar Nissan Leaf, Marcinowice (pow. Krośnieński, Lubuskie), całkowicie spalony, chłodzenie akumulatorów, czas interwencji 7h 8 min.

Gaszenie samochodu elektrycznego. Jakie działania podejmują strażacy?

Państwowa Straż Pożarna jest przygotowana do gaszenia pożarów pojazdów z napędem elektrycznym, podkreśla st. bryg. Karol Kierzkowski. - Największą trudnością przy tych działaniach jest znaczne zapotrzebowanie na wodę niezbędną do gaszenia i chłodzenia palących się baterii w tego typu pojazdach. Zgodnie z procedurą straży pożarnej, niewielkie pożary samochodów elektrycznych możemy gasić przy użyciu gaśnic proszkowych lub pianowych zachowując bezpieczną odległość wskazaną na etykiecie gaśnicy - wyjaśnia rzecznik komendanta głównego PSP.

- Rozwinięty pożar samochodu elektrycznego gasimy z wykorzystaniem wody oraz proszkiem gaśniczym. Gaszenie pożarów z wykorzystaniem powyższych środków gaśniczych można prowadzić nawet bez odłączenia instalacji wysokiego napięcia w samochodzie. Minimalna odległość pomiędzy źródłem pożaru a wylotem strumienia środka gaśniczego to 1 metr dla rozproszonych prądów wody oraz 5 metrów dla zwartego strumienia wody. Pożarów samochodów elektrycznych nie gasimy za pomocą strumieni piany ciężkiej średniej lub lekkiej (liczba spienienia od około 5 do 200). Liczba spienienia jest to stosunek objętości wytworzonej piany do objętości wodnego roztworu środka pianotwórczego, z którego ta piana została wytworzona - dodaje.

Jedną z metod gaszenia takich pojazdów jest umieszczanie ich w kontenerze wypełnionym wodą, niemniej jednak nie zawsze i nie we wszystkich przypadkach jest to metoda możliwa do zastosowania. Wykorzystanie kontenera w celu zatopienia samochodu elektrycznego może być stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach (gdy opisane powyżej techniki gaszenia okażą się nieskuteczne). - Nie należy napełniać kontenera wodą wyżej, niż jest to konieczne, tj. do górnej krawędzi akumulatora. Prewencyjne zatapianie pojazdu nie jest zalecane. Przyczyną tego są m.in. duży wysiłek logistyczny, duże koszty utylizacji zanieczyszczonej wody jako odpadu specjalnego/ niebezpiecznego i nieuniknione zwiększenie szkód ogólnych w samochodzie. Wobec powyższych faktów zalecamy wykorzystanie suchej kwarantanny pojazdu w kontenerze, aby nie stanowił zagrożenia dla sąsiadujących samochodów lub budynków - tłumaczy st. bryg. Karol Kierzkowski.

Jednocześnie producenci samochodów elektrycznych stosują szereg zabezpieczeń zapobiegających powstaniu samozapłonu systemu zasilania akumulatorowego (układ chłodzenia, wzmocniona obudowa, zapora ogniowa, separacja wysokiego napięcia). 

Strażacy biorą udział w szkoleniach

Wychodząc naprzeciw nowym zagrożeniom związanym z transportem drogowym i przemysłem motoryzacyjnym w kontekście gaszenia samochodów elektrycznych, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej w czerwcu 2020 r. wprowadziła do stosowania w podległych jednostkach organizacyjnych PSP „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym”. Zasady zostały zaktualizowane w maju 2023 roku z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia polskich strażaków, a także producentów samochodów oraz stowarzyszeń zajmujących się elektromobilnością. Jednocześnie, mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych, strażacy uczestniczą w licznych szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi - podsumował rzecznik komendanta głównego PSP.

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie

Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to:
Tesla Cybertruck
Listen on Spreaker.