Nowa stacja Orlen w Warszawie. Dla samochodów wodorowych
"Orlen rozpoczyna postępowanie zakupowe dotyczące wyboru generalnego wykonawcy budowy ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru przy lotnisku im. F. Chopina w Warszawie w formule EPC" - ogłosił 9 kwietnia koncern.
Orlen wyjaśnił, że chodzi o stację tankowania wodoru przeznaczoną do zasilania transportu publicznego i samochodów osobowych - pojazdów HDV i LDV. Stacja ma być otwarta całodobowo przez siedem dni w tygodniu.
W ogłoszeniu podano, że zakres usługi obejmuje m.in.:
- budowę stanowisk rozładowczych dla miejsc dokowania zestawu z naczepą wodorową,
- magazynów wodoru o pojemności minimum 1200 kg
- dwóch dystrybutorów wodoru 350 bar
- dwóch dystrybutorów 700 bar.
- budowę infrastruktury towarzyszącej, w tym dróg i ciągów pieszych, jak również budowę pawilonu mikro (prawdopodobnie sklepu).
"Orlen planuje podpisanie umowy z oferentem wybranym w postępowaniu - na usługę EPC budowy stacji tankowania wodoru wraz z usługą serwisu pogwarancyjnego i pozagwarancyjnego dla stacji tankowania wodoru" - zapowiedział koncern. W harmonogramie postępowania termin złożenia ofert formalnych i technicznych wyznaczono na 7 maja, natomiast w drugim etapie na 24 października - ofert handlowych. Wskazano przy tym, że na listopad planowane są negocjacje, natomiast w grudniu 2024 wybór preferowanego oferenta i podpisanie umowy.
W Warszawie od kilku miesięcy działa już samoobsługowa stacja tankowania wodoru, zbudowała ją Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK. Tankowanie wygląda dokładnie tak samo jak na stacji tradycyjnej – zdejmuje się "pistolet" z dystrybutora, wkłada do samochodu, naciska przycisk i rozpoczyna się tankowanie. Po kilku minutach samochód jest zatankowany do pełna.
Strategia wodorowa Orlen
Strategia wodorowa Orlen do 2030 r. zakłada inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych, dzięki czemu prawie połowa wytwarzanego w Grupie Orlen wodoru ma być nisko i zeroemisyjna. Koncern informował wcześniej, że planuje stworzyć sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru - zgodnie z tymi założeniami w Polsce miałoby powstać około 57 takich obiektów, na Słowacji około 26, a w Czechach blisko 28.
W 2021 r. koncern uruchomił pierwszy w Polsce hub produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie.
We 2023 r. Orlen informował, że w Poznaniu rozpoczął testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Koncern zapowiedział wtedy, że następna taka placówka w jego sieci powstanie w Katowicach, a kolejne: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Ich budowa ma być realizowana z dofinansowaniem ze środków CEF - Connecting Europe Facility i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
Obecnie stacje tankowania wodorem w ramach Grupy Orlen działają w Czechach w ramach sieci Orlen Benzina - w Pradze i w Litvinowie.
Orlen jest liderem powstałej w 2022 r. Mazowieckiej Doliny Wodorowej i utworzonej rok wcześniej Bursztynowej Doliny Wodorowej - to projekt, który jako pierwszy w Polsce posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership „dla flagowego projektu doliny wodorowej”. Projekt obejmuje m.in. uruchomienie źródeł produkcji wodoru odnawialnego oraz powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych, która będzie obsługiwać port w Gdyni.
W marcu Orlen ogłosił, że pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, należąca do spółki zależnej koncernu Orlen Laboratorium, została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją zaawansowanych metod badawczych wodoru jakości automotive. Podkreślono wtedy, że jest to m.in. efekt współpracy z National Physical Laboratory w Wlk. Brytanii.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym również w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech oraz w Austrii. Rozwija jednocześnie segment wydobywczy węglowodorów, ropy i gazu, segment petrochemiczny oraz odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
Jeszcze w 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele po wczesniejszej fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern planuje zainwestować ponad 320 mld zł, z czego około 40 proc. ma być przeznaczone na „zielone inwestycje”, jak np. energetyka wiatrowa na morzu i lądzie, a także fotowoltaika, biogaz i biometan, biopaliwa, elektromobilność oraz „zielony wodór”.
Stacja tankowania wodoru w Warszawie, zdjęcia: