Opony wielosezonowe - te są najlepsze według ADAC
39 lat temu Goodyear wprowadził na rynek pierwszą oponę całoroczną. Premią za pierwszeństwo jest dziś wysoka ocena w teście niemieckiego automobilklubu ADAC: Vector 4Seasons Gen-3, jako pierwsza opona całoroczna w historii, otrzymała ogólną ocenę "dobrą".
Opona całoroczna łączy w sobie cechy wzoru bieżnika, struktury lameli, układu rowków i ścian bocznych, charakterystyczne zarówno dla opon letnich, jak i zimowych, aby zapewnić zrównoważone osiągi w zmiennych warunkach pogodowych.
Vector 4Seasons Gen-3, skład, charakterystyka
Mieszanka bieżnika opony Vector 4Seasons Gen-3 składa się z aż 17 składników, w tym kauczuków syntetycznych, które zapewniają doskonałą przyczepność i odporność na zużycie. Krzemionka i żywice trakcyjne zapewniają optymalną przyczepność oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Inne składniki to sadza, siarka, wosk, przeciwutleniacze oraz olej słonecznikowy, który zwiększa elastyczność gumy.
- Adaptacyjna mieszanka gumowa w Vector 4Seasons Gen-3 sprawia, że opona pozostaje elastyczna w różnych temperaturach i oferuje niezawodne osiągi oraz długie przebiegi w szerokim zakresie warunków. W rzeczywistości reprezentuje ona własną kategorię, łącząc to, co najlepsze z dwóch światów – wyjaśnił Chris Kaes, inżynier Goodyeara ds. mieszanek gumowych.
W zimowym laboratorium inżynierowie Goodyeara produkują różne rodzaje śniegu, aby testować na nich różne mieszanki gumy i struktury lameli, co pozwala na dalszą optymalizację właściwości opon. Przykładowo droga hamowania znacząco różni się w zależności od rodzaju śniegu i lodu.
Test mieszanki Vector 4Seasons na metalowej płycie pokrytej śniegiem pokazuje, że już sama mieszanka gumowa zapewnia mocną przyczepność. W połączeniu ze specjalnymi lamelami 3D w centralnej części bieżnika technologia Snow Grip zapewnia dobrą przyczepność na śniegu. Około 63 proc. powierzchni gumy ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, podczas gdy pozostałe rowki odprowadzają wodę, chroniąc przed aquaplaningiem lub pośrednio zwiększając przyczepność.
Osiem razy dookoła świata, czyli testy opon
Zanim opona Goodyear trafi do produkcji seryjnej, pokonuje dystans równy ośmiokrotnemu okrążeniu Ziemi — na drodze lub stanowisku testowym z rolkami — i przechodzi 3800 testów rozwojowych. Na wewnętrznym torze testowym opona Vector 4Seasons Gen-3 pokazała, jak skutecznie działa technologia prowadzenia na suchej nawierzchni, opracowana dla całorocznych opon klasy premium. Obejmuje ona wzmocniony bieżnik oraz bloki barkowe, które minimalizują deformację opony pod dużym obciążeniem, np. podczas dynamicznej jazdy po suchej nawierzchni. Rezultat: krótsza droga hamowania i bardzo dobra przyczepność na suchej nawierzchni - wyjaśnia producent.
Czy opony wielosezonowe mają sens?
Opony wielosezonowe, zwane także całorocznymi czy uniwersalnymi, wciąż wywołują wśród kierowców wiele dyskusji. "Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" - to główny "argument" przeciwników takich opon. Mimo to sprzedaż wielosezonówek w ostatnich latach wystrzeliła, oferuje je wielu topowych producentów. Eksperci zwracają uwagę, że nie są to opony dla wszystkich, wiele zależy choćby od stylu jazdy.
Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek opon całorocznych będzie rósł w tempie około 8 proc. rocznie.