opony

i

Autor: Pixabay Opony, jakie wybrać?

porady

Opony wielosezonowe. Czy warto je kupić? Jakie są wady i zalety opon całorocznych?

2024-10-30 13:52

Opony wielosezonowe, zwane także całorocznymi czy uniwersalnymi, wciąż wywołują wśród kierowców wiele dyskusji. "Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" - to główny "argument" przeciwników takich opon. Mimo to sprzedaż wielosezonówek w ostatnich latach wystrzeliła, oferuje je wielu topowych producentów. Eksperci zwracają uwagę, że nie są to opony dla wszystkich, wiele zależy choćby od stylu jazdy.

Spis treści

  1. Opony wielosezonowe zamiast letnich i zimowych. Czy warto kupić?
  2. Opony na cały rok - do jakich samochodów?
  3. Jak rozpoznać opony wielosezonowe?
  4. Tanie opony na cały rok
  5. Najlepsze opony wielosezonowe. Wyniki testów ADAC
  6. Wymiana opon. Czy jest obowiązkowa, co mówią polskie przepisy?

Opony wielosezonowe zamiast letnich i zimowych. Czy warto kupić?

Opony wielosezonowe stały się w ostatnich latach niesamowicie popularne, sprzedaż rośnie z każdym rokiem. Aktualnie ok. 20 proc. całej sprzedaży stanowią opony całoroczne - powiedział w rozmowie z eska.pl Ireneusz Stępień, dyrektor Biura Obsługi Klientów Oponeo.

Opony całoroczne wciąż są postrzegane przez wielu kierowców czy wulkanizatorów jako gorsza alternatywa dla zimówek i opon letnich, żelaznym argumentem są słowa, że "jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Innego zdania jest Ireneusz Stępień: - W związku z dużym zainteresowaniem ze strony klientów producenci zaczęli inwestować w te opony, tzn. ulepszać je. To nie jest już tylko zimowa opona z łatką opony całorocznej. To są coraz lepsze opony. Ekspert jednocześnie zaznacza, że nie są to opony dla wszystkich. - Najważniejsze, żeby każdy kierowca odpowiedział sobie na pytanie, czy to są opony dla niego – ile rocznie pokonuje kilometrów, dokąd jeździ, a przede wszystkim, jaki ma styl jazdy – jakim jest kierowcą. Czy jeździ dynamicznie, czy raczej spokojnie. Przy dynamicznej jeździe opona całoroczna w lecie nie będzie się sprawdzała. To opona do mniejszych przebiegów, do samochodów o mniejszej mocy - podkreślił.

Wielu kierowców, decydując się na opony całoroczne, jest przekonanych, że przez kilka lat nie będą musieli korzystać z wulkanizacji. - To nie jest tak, że po założeniu opon całorocznych ma się problem z głowy. Mimo wszystko należy odwiedzać serwis i przeważać te opony czy rotować przód – tył - podsumował Ireneusz Stępień.

Opony na cały rok - do jakich samochodów?

Podsumowując, opony całoroczne są dobrym wyborem dla kierowców, którzy:

  • Poruszają się samochodem głównie w mieście;
  • Pokonują rocznie tylko kilka tysięcy kilometrów;
  • Mają spokojny styl jazdy;
  • Nie chcą wydawać pieniędzy na dwa rodzaje opon i dwukrotną wymianę ogumienia w ciągu roku;
  • Nie mają gdzie przechowywać opon.

Jak rozpoznać opony wielosezonowe?

Opony wielosezonowe mają charakterystyczne nazwy handlowe, np. AllWeather, AllSeason, 4Season, MultiSeason (tłum.: na każdą pogodę, wielosezonowe), mogą zawierać także symbol połączonego słońca i płatka śniegu. Opony całoroczne, podobnie jak zimowe, mogą mieć także dwa oznaczenia: oficjalny certyfikat uzyskiwany po testach 3PMSF (skrót od: Three Peak Mountain Snow Flake - słowny opis grafiki z płatkiem śniegu na tle trzech górskich szczytów) oraz M+S (ang.: mud and snow, czyli błoto i śnieg). M+S to jedynie deklaracja producenta, taki rodzaj opon może nie sprawdzić się w trudnych zimowych warunkach (niska temperatura, śnieg).

Tanie opony na cały rok

Ceny opon wielosezonowych, podobnie jak letnich i zimowych, wahają się od ok. 200 do nawet ponad 800 złotych za sztukę.

Najlepsze opony wielosezonowe. Wyniki testów ADAC

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test opon całorocznych (16 aktualnych modeli w rozmiarze 205/55 R 16). Zwycięzcą testu została firma Goodyear. Vector 4Seasons Gen-3 była pierwszą oponą całoroczną, która kiedykolwiek uzyskała ocenę "dobrą". Najlepsze opony wielosezonowe w teście ADAC:

  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
  • Pirelli Cinturato Całoroczne SF2
  • Hankook Kinergy 4S
  • Michelin CrossClimate 2
  • Kumho Solus 4S HA32+ Vredestein Quatrac,Falken EuroAll Season AS210

Wymiana opon. Czy jest obowiązkowa, co mówią polskie przepisy?

W Polsce nie ma przepisów, które regulują kwestię wymiany opon na zimowe czy letnie, tzn. nie można dostać mandatu za jazdę np. na letnich oponach w zimie (ale policja może ukarać kierowcę za zły stan opon, np. zużyty bieżnik). Z badań wynika, że ponad 80 proc. kierowców wymienia opony.

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie

Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to:
Tesla Cybertruck
eVAN. Polski samochód podbije świat? Elektryki to przyszłość? | CO NAS CZEKA? #11 - Albert Gryszczuk
Spalinowe samochody to przeszłość? Warto postawić na elektryki? Czym jest eVan? Jak powstał? Czy 20 milionów złotych to dużo by stworzyć własne auto? Jak wygląda droga w tworzeniu auta od podstaw w Polsce? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w rozmowie z Albertem Gryszczukiem, przedsiębiorcą, prezesem Krajowej Izby Klastrów Energii, twórcą eVana.
Co nas czeka?