Jakie auta najbardziej rozpalają wyobraźnię polskich kierowców? Eksperci z Autoplac.pl przeprowadzili badanie wśród internautów i uczestników eventów motoryzacyjnych, pytając o wymarzone marki i modele samochodów. Wyniki zaskakują – oto lista najczęściej wskazywanych aut-marzeń.
BMW, Audi i Mercedes na podium
Wśród najczęściej wymienianych marek zdecydowanym liderem jest BMW, zdobywając 13,78 proc. głosów. Niemiecka marka od lat budzi emocje dzięki dynamicznym silnikom, sportowemu charakterowi i luksusowemu wykończeniu. Najczęściej wskazywane modele to BMW serii 3 (81 głosów), w tym sportowe M3 (52 głosy), oraz BMW serii 5 (64 głosy) z kultową wersją M5 (38 głosów).
Drugie miejsce w rankingu zdobyło Audi (9,52 proc.), doceniane za niezawodność, napęd quattro i elegancki design. Szczególnie często wskazywano na Audi RS6 (40 głosów).
Na trzecim miejscu uplasował się Mercedes (9,25 proc.), słynący z prestiżowych i komfortowych pojazdów. W zestawieniu dominują modele sportowe, co potwierdza popularność Porsche 911 (48 głosów), które znalazło się tuż za podium.
Amerykańska motoryzacja zaskakuje
Największą niespodzianką jest wysoka pozycja Dodge’a (6,79 proc.), który pokonał wielu europejskich rywali. Modele takie jak Challenger czy Charger cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Nie zabrakło również innych amerykańskich ikon: Ford (4,93 proc.), głównie dzięki Mustangowi, oraz Chevrolet (3,06 proc.) ze swoimi muscle carami, takimi jak Camaro i Corvette.
Japońska niezawodność, włoski design
W zestawieniu pojawiły się także marki z Japonii. Nissan (5,13 proc.) zdobył uznanie głównie dzięki legendarnemu GT-R. Toyota (3,66 proc.) przyciąga fanów modeli Supra i Celica, a Lexus (3,06 proc.) to symbol luksusu i niezawodności.
Nie mogło zabraknąć również kultowych modeli rajdowych: Mitsubishi Lancer EVO (2,46 proc.), Honda NSX (2 proc.) oraz Subaru Impreza WRX (1,53 proc.).
Miłośnicy motoryzacji doceniają także auta z Włoch. Ferrari (2,86 proc.) i Lamborghini (2,4 proc.) to synonimy luksusu i ekstremalnych osiągów. Z kolei Alfa Romeo (1,93 proc.) zachwyca stylem i sportowym charakterem.
Choć marzenia motoryzacyjne często związane są z dużą mocą i sportowym stylem, nie brakuje też bardziej praktycznych wyborów. Volkswagen (3,6 proc.) zyskał uznanie za funkcjonalność, a Volvo (1 proc.) za bezpieczeństwo i skandynawską elegancję.
Elektryki? Jeszcze nie teraz
Co ciekawe, wśród wymarzonych aut prawie nie ma modeli elektrycznych. Przykładowo, Toyota Prius nie zdobyła żadnego głosu. Być może za kilkanaście lat sytuacja się zmieni.
Spełnione marzenia
Wielu uczestników badania przyznało, że już posiada swoje auto marzeń. Niektórzy inwestują w klasyki i modernizują je według własnych upodobań. Przykładowo, jeden z respondentów opowiedział o swoim Nissanie 350Z, który zmodyfikował do 752 KM.
– W badaniu wzięło udział 1502 osób. Uczestnicy wymienili 86 marek i niemal 300 modeli – podsumowuje Tomasz Czarnecki, ekspert Autoplac.pl. – Co ciekawe, większość z nich można znaleźć na Autoplac.pl. Dużo typów dotyczyło kultowych samochodów, które nie są już produkowane, jak i niszowych pojazdów. Nie brakuje niespodzianek. Obecność Dodge’a w czołowej piątce jest chyba największą. Okazuje się, że amerykańska motoryzacja ma w Polsce wielu fanów, zresztą event American Cars Mania, na którym również będziemy, to jedno z największych wydarzeń motoryzacyjnych w Polsce. W pierwszej dziesiątce naszego zestawienia są jedynie marki z Niemiec, które obstawiły całe podium, USA i Japonii. Zgodnie z oczekiwaniami, wśród aut marzeń praktycznie nie ma modeli elektrycznych – dodaje Czarnecki.
Nowe BMW serii 1, zdjęcia: