Strefa Czystego Transportu obowiązuje w Warszawie od 1 lipca. Do strefy obejmującej Śródmieście i część sąsiadujących dzielnic nie mogą wjeżdżać stare samochody. Do SCT nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4. Ale urzędnicy przewidzieli szereg wyjątków. W kolejnych latach zasady wjazdu będą się zaostrzać.
Koszt wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Strefa jest oznaczona przez specjalne znaki. Zakupiono i ustawiono setki tablic wokół strefy. - Koszt oznakowania i tablic informacyjnych to ok. 300 tys. zł - przekazał w rozmowie z Eska.pl rzecznik ZDM Jakub Dybalski. Za półroczny wynajem mobilnego punktu kontroli (kamera, która odczytuje tablice rejestracyjne i informuje strażników miejski, czy dany pojazd może wjechać do SCT) ZDM zapłaci ponad 51,5 tys. zł. W ramach kosztów związanych z wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu należy wziąć pod uwagę także druk naklejek dla kierowców, którzy są zwolnieni z zakazu wjazdu (4 tys. zł).
W sumie koszt wprowadzenia SCT w Warszawie wyniósł do lipca 2024 355 tys. zł.
Strefa Czystego Transportu. Straż miejska kontroluje pojazdy
Od 1 do 23 lipca br. strażnicy zatrzymali do kontroli 163 kierujących, których pojazdy zostały wskazane przez system jako nieuprawnione do wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Kierujący zostali pouczeni przez funkcjonariuszy. "W początkowej fazie działania SCT straż miejska stosuje podejście edukacyjne, pouczając kierowców, którzy złamali przepisy. Obecnym celem jest zwiększenie świadomości mieszkańców o nowych przepisach i zachęcenie ich do ich przestrzegania" - poinformował nas referat prasowy Straży Miejskiej m.st. Warszawy.