Spis treści
Nowe BMW serii 1
W ostatnich latach każda premiera nowego modelu BMW budzi kontrowersje związane z designem – nie inaczej było w połowie 2024 roku, gdy zaprezentowano nowe BMW serii 1. Jednak podobnie jak w przypadku innych modeli marki, również "jedynka", po początkowym szoku, prawdopodobnie zyska popularność wśród klientów, zwłaszcza w Niemczech i Japonii – kluczowych rynkach dla tej serii.
W porównaniu do poprzedniej generacji, nowe BMW 1 nieznacznie urosło. W środku nie brakuje miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie - wbrew pozorom to nie jest mały samochód. Bagażnik ma 380 litrów pojemności.
Sportowy charakter BMW serii 1 w najnowszej generacji podkreślają typowe dla BMW proporcje: długa maska, cofnięta kabina, dynamicznie opadająca linia dachu i masywny tył. Szeroka, pochylona do przodu atrapa chłodnicy BMW ma innowacyjną strukturę pionowych i ukośnych listew grilla.
BMW o indywidualnym charakterze
Nowe BMW serii 1 jest pierwszym modelem w gamie marki dostępnym z opcjonalnym kontrastującym lakierowaniem dachu. Wykończenie w błyszczącym kolorze czarnym nadaje samochodowi sportowy wygląd.
Masywna kierownica, głębokie, wygodne fotele (w opcji dostępne jest podgrzewanie duży, w przypadku foteli sportowych dostępna jest również funkcja masażu), dotykowy ekran pośrodku, nowa dźwignia zmiany biegów - to wszystko sprawia, że nawet dalekie podróże "jedynką" są bardzo komfortowe. Do tego najnowsze technologie, w tym systemy bezpieczeństwa i rozrywki. Nowo zaprojektowane wnętrze BMW serii 1 jest standardowo wykończone całkowicie bez użycia skóry. Na szczególną uwagę zasługuje indywidualizacja - np. BMW Digital Premium umożliwia korzystanie w pojeździe w ramach subskrypcji z aplikacji oferowanych w danym kraju, takich jak streaming muzyki i wideo, wiadomości czy gry. BMW Digital Premium rozszerza również funkcje systemu nawigacyjnego BMW Maps i wybór trybów My Modes oraz oświetlenie powitalne i pożegnalne. W niektórych krajach BMW Digital Premium umożliwia również cyfrowe płatności za parkowanie i paliwo z pojazdu.
Nowe BMW serii 1 oferuje w wyposażeniu standardowym i dodatkowym mocno rozszerzoną gamę systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Standardowe funkcje obejmują system asystujący kierowcy z ostrzeganiem przed kolizją z przodu, ostrzeganiem o opuszczeniu pasa ruchu czy przy zmianie pasa ruchu i rozpoznawaniem znaków drogowych, a także asystenta parkowania z asystentem cofania. Najważniejsze elementy opcjonalne obejmują asystenta kierowania i toru jazdy, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz prowadzenia po trasie podczas korzystania z aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go. W nowych modelach BMW 120 oraz BMW 120d dostępny jest również asystent parkowania Professional, który umożliwia sterowanie parkowaniem i manewrowaniem za pomocą smartfona.
W nowym BMW serii 1 ograniczono liczbę fizycznych przycisków - również klimatyzację obsługuje się cyfrowo. Ciekawym rozwiązaniem jest projekt wywietrzników, które są wtopione w deskę rozdzielczą, tworząc płaską całość.
Nowa generacja silników
Na szczycie gamy modelowej znajduje się BMW M135 xDrive o podwyższonych osiągach. Model BMW M jest napędzany czterocylindrowym silnikiem o mocy 221 kW / 300 KM. Wyposażony jest w adaptacyjny układ jezdny M ze sportowym układem kierowniczym i inteligentnym napędem na wszystkie koła w standardzie.
Testowana wersja BMW 120 to trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy 170 KM (7,8 s. od 0 do 100 km/h).
Jak wyjaśnia BMW, zwinność, precyzja kierowania i dynamika pokonywania zakrętów w nowym BMW serii 1 to zasługa zwiększonej sztywności karoserii i punktów mocowania zawieszenia. Zaawansowany układ jezdny obejmuje zoptymalizowaną kinematykę, wysoko naprężone mocowania stabilizatorów i amortyzatory w nowej technologii. Kąt pochylenia przednich kół zwiększono o 20 proc., zapewniając wysoką stabilność kierunkową i optymalne wyczucie układu kierowniczego.
Nowe BMW 1 - cena
Ceny nowego BMW serii 1 zaczynają się od 127 tys. zł. Testowany, bogato wyposażony model 120 (pakiet sportowy M - 15 300 zł; szklany dach panoramiczny - 5 300 zł; dach w kolorze czarnym - 1 700 zł) kosztuje ponad 229 tys. zł.