zdjęcia

Nowe BMW M5. Po raz pierwszy w wersji hybrydowej [ZDJĘCIA]

2024-06-28 17:18

BMW prezentuje siódmą już generację M5. Nowe M5 ma po raz pierwszy zelektryfikowany układ napędowy, dzięki czemu przyspiesza do pierwszej "setki" w zaledwie 3,5 sekundy. Nowe BMW M5 wejdzie na rynek w listopadzie 2024 r. W tym samym czasie odbędzie się rynkowa premiera nowego BMW M5 Touring (kombi).

Spis treści

  1. Premiera BMW M5. To już siódma generacja tej sportowej limuzyny
  2. Nowe M5 z napędem M HYBRID
  3. Zawieszenie o specjalnym zestrojeniu M
  4. Systemy wspomagające kierowcę do stabilnej i komfortowej jazdy
  5. Nowe BMW M5. Indywidualne tryby jazdy
  6. Sportowy kokpit: skórzana kierownica, wielofunkcyjne fotele M, zakrzywiony wyświetlacz

Premiera BMW M5. To już siódma generacja tej sportowej limuzyny

BMW M5 wkracza w nową erę. Legendarna limuzyna High Performance z 40-letnią historią, wkracza do siódmej generacji. Światowa premiera nowego BMW M5 odbędzie się na Festival of Speed w Goodwood, Anglii w lipcu 2024 r. W tym samym miesiącu rozpocznie się produkcja w zakładach BMW Group w Dingolfing. Nowe BMW M5 wejdzie na rynek w listopadzie 2024 r. W tym samym czasie odbędzie się również rynkowa premiera nowego BMW M5 Touring. Najważniejszymi regionami sprzedaży limuzyn High Performance klasy wyższej są Ameryka Północna i Europa. Stany Zjednoczone są zdecydowanie najważniejszym pojedynczym rynkiem, a za nimi plasują się Wielka Brytania, Niemcy, Korea Południowa, Chiny, Japonia i Kanada.

Nowe M5 z napędem M HYBRID

Napęd M HYBRID w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 l oraz klasycznym wysokoobrotowym charakterze zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic silnik elektryczny o charakterystyce dostosowanej do tego modelu. Silnik spalinowy ma najnowszą technologię M TwinPower Turbo, międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 430 kW/585 KM oraz maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 145 kW/197 KM. Jego nominalny moment obrotowy wynosi 280 Nm, a przełożenie wstępne na wejściu do skrzyni biegów zwiększa go do efektywnej wartości 450 Nm.

Połączenie wysokoobrotowego silnika V8 z technologią M TwinPower Turbo i silnika elektrycznego oraz 8-stopniowej skrzyni M Steptronic oraz napędu na wszystkie koła M xDrive umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,5 s.

Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego jest wzorowane na napędzie samochodu wyścigowego BMW M Hybrid V8. Moment silnika elektrycznego dostępny w pełnym zakresie już w chwili ruszania z miejsca, oraz inteligentnie sterowana interakcja obu silników zapewniają natychmiastową reakcję napędu M HYBRID na każde naciśnięcie pedału przyspieszenia. Równie fascynujące jest liniowe oddawanie mocy typowe dla samochodów BMW M. Maksymalna prędkość obrotowa ośmiocylindrowego silnika wynosi 7200 obr/min. W nowym BMW M5 stały ciąg odczuwalny jest aż do najwyższych obrotów i prędkości. Standardowo prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z pakietem M Driver limit ten można podnieść do 305 km/h.

Sportowy układ wydechowy nowego BMW M5 ma elektrycznie, płynnie sterowane przepustnice i typowe dla M dwie pary końcówek rur wydechowych, każda z czarnymi chromowanymi osłonami o średnicy 100 mm. Pracy silnika elektrycznego towarzyszy dźwięk generowany przez system BMW IconicSounds Electric. Charakterystyczne dla M brzmienie silnika elektrycznego daje autentyczną reakcję na naciskanie pedału przyspieszenia w trybie elektrycznym. Przy odpowiedniej konfiguracji napędu efektowny dźwięk towarzyszy również elektrycznemu wspomaganiu silnika V8.

W trybie w pełni elektrycznym można rozwijać prędkość do 140 km/h. Umieszczony nisko w podłodze akumulator wysokonapięciowy o użytecznej pojemności energetycznej 18,6 kWh zapewnia niespotykany u konkurencji zasięg elektryczny od 67 do 69 km wg WLTP. Jednostka Combined Charging Unit w BMW M5 umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.

Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie 4WD Sport ma wyraźnie odczuwalne większe przeniesienie na tylną oś. Oprócz tego do wyboru jest również tryb 2WD. Przeniesienie napędu na tylne koła przy wyłączonej dynamicznej kontroli stabilności pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się wyjątkowymi wrażeniami z jazdy. Udoskonalony napęd M xDrive i elektronicznie sterowany aktywny dyferencjał M na tylnej osi są specjalnie dostosowane do charakterystyki napędu M HYBRID.

Zawieszenie o specjalnym zestrojeniu M

Konstrukcja zawieszenia nowego BMW M5 obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz pięciowahaczową oś tylną z niezależną kinematyką i elastokinematyką, a także wiele specjalnie dostosowanych do tego komponentów. Elektrycznie wspomagany zębatkowy układ kierowniczy z systemem M Servotronic i zmiennym przełożeniem jest sztywno przykręcony do ramy przedniej osi zapewniając optymalne wyczucie drogi oraz wysoką precyzję działania.

W połączeniu z szerokim rozstawem kół oraz wysoką sztywnością skrętną karoserii i punktów mocowania zawieszenia daje to typowe dla M właściwości jezdne charakteryzujące się zwinnością, precyzją i liniowym narastaniem przeciążeń bocznych podczas dynamicznej jazdy, podkreśla producent w komunikacie prasowym.

Standardowe wyposażenie obejmuje również adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym ze skrętnymi kołami tylnymi (maks. O 1,5 stopnia). Specjalne zestrojenie M, indywidualnie wybierane mapy charakterystyki oraz sterowanie indywidualnie dla każdego koła amortyzatory zapewniają optymalne przenoszenie sił na nadwozie, a także szeroki zakres dynamiki od przystosowanej do jazdy na torze wyścigowym po komfort na co dzień. Odpowiedni skręt tylnych kół optymalizuje stabilność jazdy przy dużych prędkościach, a także zwrotność i komfort podczas manewrowania.

Ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz współdziałanie wszystkich systemów regulacji w zintegrowanym systemie sterowania dynamiką boczną zapewnia maksymalną trakcję, zwinność oraz stabilność jazdy. Podobnie jak standardowe hamulce M z tarczami pływającymi, opcjonalne hamulce węglowo-ceramiczne M połączone są ze zintegrowanym układem hamulcowym, który oferuje dwie charakterystyki wyczucia pedału hamulca. Wyposażenie standardowe obejmuje kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali na osi przedniej i 21 cali na osi tylnej. Są one standardowo wyposażone w opony High Performance.

Systemy wspomagające kierowcę do stabilnej i komfortowej jazdy

Znacznie rozszerzony wybór standardowych i opcjonalnych systemów automatyzacji jazdy i parkowania w porównaniu z poprzednim modelem zwiększa pewność oraz komfort w codziennej jeździe. Standardowe wyposażenie nowego BMW M5 obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z korektą toru jazdy, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację.

Nowe BMW M5 wyposażone jest standardowo w asystenta parkowania z asystentem cofania. Z kolei opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia zautomatyzowane parkowanie i manewrowanie na odcinku do 200 m sterowane za pomocą smartfona z pojazdu lub poza nim.

Nowe BMW M5. Indywidualne tryby jazdy

Panel sterowania na konsoli środkowej BMW M5 zawiera specjalny zestaw przycisków umożliwiających dostosowanie wrażenia z jazdy do własnych preferencji. Przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu Drivelogic, zawiedzenia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania. Można zapisać oraz aktywować przyciskami M na kierownicy dwie ogólne konfiguracje ustawień pojazdu. We wszystkich ustawieniach menu M Setup z wyjątkiem trybu M xDrive 2WD do dyspozycji jest również funkcja Launch Control.

Naciśnięcie przycisku dynamicznej kontroli stabilności (DSC) aktywuje tryb M Dynamic, który podnosi progi interwencji hamulców i redukcji mocy silnika. Możliwe jest również całkowite wyłączenie kontroli stabilności jazdy. Kolejny przycisk służy do wyboru trybu M. Zmiana ustawienia podstawowego ROAD na tryb SPORT ogranicza interwencje systemów wspomagających kierowcę i wskazania na wyświetlaczu informacyjnym do funkcji istotnych podczas sportowej jazdy. W połączeniu z M Drive Professional dostępny jest również tryb TRACK. Opcja ta obejmuje dodatkowo M Laptimer oraz funkcję Boost Control zapewniające maksymalną dynamikę podczas sprintów i wyprzedzania.

Również tryb pracy napędu M HYBRID można dostosować do własnych potrzeb. Nowy przycisk M Hybrid umożliwia wybór pomiędzy trybem HYBRID z inteligentnym sterowaniem interakcją obu silników z maksymalną wydajnością lub – zależnie od sytuacji – maksymalnymi osiągami, a ustawieniem ELECTRIC, w którym silnik spalinowy włącza się tylko przy pełnym naciśnięciu pedału przyspieszenia (kickdown) lub użycia łopatek zmiany biegów. W trybie eCONTROL odpowiedni odzysk energii hamowania umożliwia ładowanie lub utrzymywanie stałego poziomu naładowania akumulatora. W przypadku M Drive Professional dostępne są również tryby DYNAMIC i DYNAMIC PLUS, w których napęd, jak i układ chłodzenia są przygotowywane do stałego lub krótkotrwałego uzyskania maksymalnej wydajności podczas intensywnego obciążenia, na przykład na torze wyścigowym.

Sportowy kokpit: skórzana kierownica, wielofunkcyjne fotele M, zakrzywiony wyświetlacz

Oprócz typowego dla M panelu obsługi na konsoli środkowej progresywny sportowy kokpit nowego BMW M5 obejmuje nową kierownicę skórzaną M ze spłaszczoną u dołu obręczą i podświetlanymi przyciskami M, wielofunkcyjne fotele M z szerokim zakresem regulacji elektrycznej oraz zakrzywiony wyświetlacz BMW, który podobnie jak standardowy wyświetlacz BMW Head-Up zawiera wskazania typowe dla M. Standardowy BMW Live Cockpit Professional obejmuje dodatkowo system nawigacyjny BMW Maps i system Augmented View na wyświetlaczu kontrolnym.

W nowym BMW M5 standardowo oferowana jest nowa wersja systemu BMW iDrive bazująca na systemie operacyjnym BMW 8.5, która konsekwentnie zaprojektowana została pod kątem obsługi za pomocą wyświetlacza dotykowego i naturalnej mowy. Cyfrowy system obsługi obejmuje teraz również funkcje klimatyzacji. Temperaturę, intensywność nawiewu, ogrzewanie foteli oraz – przy odpowiednim wyposażeniu – ogrzewanie kierownicy, obsługuje się teraz dotykowo w specjalnym punkcie menu w dolnej części wyświetlacza kontrolnego albo za pomocą poleceń głosowych.

Standardowa tapicerka ze skóry Merino, panel interakcji BMW, 4-strefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie, oświetlenie ambientowe z oświetleniem wnętrza M, w tym oświetlenie powitalne oraz szklany dach panoramiczny tworzą ekskluzywną atmosferę wnętrza. Wyposażenie standardowe nowego BMW M5 obejmuje ponadto system nagłośnienia Surround marki Bowers & Wilkins, półkę do ładowania bezprzewodowego, dostęp komfortowy, system alarmowy, automatyczną obsługę klapy tylnej i kabel do ładowania Professional.

Opcjonalnie dostępny jest m.in. pakiet zewnętrznych elementów karbonowych M, podsufitka z alcantary, podgrzewana kierownica, aktywna wentylacja foteli i hak holowniczy. Ponadto już w momencie premiery nowego BMW M5 dostępne będą dedykowane do tego modelu akcesoria M Performance Parts. Oferta obejmuje m.in. kute obręcze kół M Performance ze stopów lekkich oraz elementy zewnętrzne z karbonu.

Ceny w Polsce nie są jeszcze znane.

Tesla Cybertruck