BMW serii 4
Historia serii 4 sięga 2013 roku, gdy BMW zaprezentowało sportową odmianę popularnej serii 3. BMW serii 4 było początkowo produkowane jako 2-drzwiowe coupé, po roku do oferty wprowadzono wersję 4-drzwiową - Gran Coupé, z charakterystyczną szybą otwieraną razem z klapą bagażnika. Serię 4 tworzą dwie generacje, wiosną 2024 roku BMW zaprezentowało odświeżone wersje.
Nowe BMW i4 xDrive40 Gran Coupé
Nowe BMW i4 w testowanej wersji xDrive40 to przede wszystkim wyjątkowe, sportowe osiągi - 401 KM i 600 Nm pozwala rozpędzić to ponad dwutonowe auto do pierwszej "setki" w zaledwie 5,1 sek.
Równie duże wrażenie na kierowcy robi przyczepność, zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Układ jezdny sprawie wrażenie, że samochód jest przyklejony do asfaltu. Wyposażenie standardowe obejmuje elektromechaniczny układ kierowniczy z funkcją Servotronic, zintegrowany układ hamulcowy i kontrolę trakcji w pobliżu aktuatora. Modele z pakietem sportowym M mogą być wyposażone w sportowe zawieszenie M albo adaptacyjne zawieszenie M ze sportowym układem kierowniczym oraz hamulcami sportowymi M. BMW i4 standardowo wyposażone w pneumatyczne zawieszenie tylnej osi.
Duża moc i dynamiczna jazda przekładają się na zużycie energii. Producent deklaruje zużycie na poziomie 17,7 kWh/ 100 km i zasięg w cyklu mieszanym WLTP 518 km. W czasie jesiennego testu, gdy temperatury oscylowały wokół 5 stopni, komputer wskazywał zaledwie ok. 350 km.
BMW i4 Gran Coupé, mimo sportowego charakteru, ma duży bagażnik (470 litrów, a po złożeniu kanapy 1290), a dzięki wysoko otwieranej pokrywie bagażnika (łącznie z szybą) jest wyjątkowo praktyczny.
Uwagę przykuwają światła. Opcjonalnie dostępne są adaptacyjne reflektory LED z nieoślepiającymi matrycowymi światłami drogowymi, światłami miejskimi i ekskluzywnymi laserowymi lampami tylnymi w stylu BMW M4 CSL.
BMW i4 to również sportowe wnętrze: zakrzywione, duże wyświetlacze, masywna kierownica - w wyposażeniu standardowym dostępna jest dwuramienna kierownica z wielokątną obręczą i podświetlanymi przyciskami wielofunkcyjnymi, a opcjonalnie spłaszczona u dołu trójramienna skórzana kierownica M z dyskretnym oznaczeniem na godzinie 12:00 lub z czerwonym oznaczeniem centralnym i ozdobnymi szwami w kolorach BMW M w modelach M Performance. BMW stawia na cyfrowe wnętrze, stąd deska rozdzielcza o zredukowanej liczbie przycisków.
W standardzie dostępne są fotele sportowe z perforowaną tapicerką Sensatec. Opcjonalnie można zamówić np. tapicerkę BMW Individual ze skóry Merino w trzech kolorach. Funkcje wentylacji, klimatyzacji oraz opcjonalne podgrzewanie foteli i kierownicy obsługuje się teraz dotykowo na wyświetlaczu kontrolnym, za pomocą poleceń głosowych, a w przypadku wentylacji poprzez nowe elementy do obsługi nawiewów powietrza.Standardowe wyposażenie nowego BMW i4 zawiera również oświetlenie ambientowe.
Nowe BMW i4, cena
Ceny nowego BMW i4 Gran Coupé rozpoczynają się od ok. 300 tys. zł, testowana, doposażona wersja (m.in. pakiet sportowy M - 19 200 zł, adaptacyjne reflektory LED - 8300 zł, deska rozdzielcza Luxury - 2700 zł) kosztuje cennikowo ponad 405 tys. zł.
Produkcja wszystkich wariantów nowego BMW i4 (oraz spalinowej serii 4) odbywa się w zakładach BMW Group w Monachium. W przypadku tego modelu najważniejszymi rynkami sprzedaży, jak podaje BMW, są USA, Niemcy, Wielka Brytania oraz Chiny.