zdjęcia

Nowa Tesla Model 3. Samochód wymyślony niemal na nowo

2024-06-29 19:12

Jeśli nie jesteś przekonany do samochodów elektrycznych, przejedź się Teslą. Tak mogłoby brzmieć hasło reklamowe tego amerykańskiego koncernu, który przebojem zdobywa światowe rynki. Przez tydzień testowaliśmy nowy Model 3 - wyróżnia go niemal wszystko, ale po chwilowym szoku, można się w nim zakochać. To samochód wymyślony niemal na nowo, nieprzypadkowo porównywany do iPhone'a, który 15 lat temu był rewolucją w świecie technologii.

Spis treści

  1. Nowa Tesla Model 3 Long Range
  2. Model 3, zasięg, ładowanie, przyspieszenie
  3. Model 3, cena
  4. Tesla jak Apple, Model 3 jak iPhone

Nowa Tesla Model 3 Long Range

Wsiadasz do Tesli 3 - wygodne fotele, mała kierownica, panoramiczny dach - wszystko się zgadza, można jechać. Ale jak się uruchamia silnik? Gdzie (czym?) zmienia się biegi? Jak włączyć kierunkowskazy i wycieraczki? Przed pierwszą jazdą dobrze jest przejść szybkie szkolenie, bo w Tesli niemal wszystko jest inne - wszelkimi systemami steruje się za pośrednictwem dużego, dotykowego ekranu. Po odłożeniu karty lub smartfona w odpowiednie miejsce (ładowarka indukcyjna) należy na tablecie przesunąć mały symbol samochodu odpowiednio do tyłu lub do przodu - i tyle, można jechać. W nowym Modelu 3 nie ma kierunkowskazów, tzn. manetki (dźwigni) - są za to dwa przyciski - strzałki (w lewo i w prawo) na kierownicy - potrzeba jednak kilku dni, by przyzwyczaić się do tego rozwiązania. Przyciskiem na kierownicy steruje się także wycieraczkami czy światłami. Ustawienia lusterek, klimatyzacji, tryby jazdy, nawigacja, rozrywka - muzyka i filmy - to wszystko znajdziemy już w prostym i intuicyjnym systemie na dotykowym tablecie.

Model 3, zasięg, ładowanie, przyspieszenie

Nowy Model 3 z napędem na wszystkie koła rewelacyjnie się prowadzi, ma świetne zawieszenie i niesamowite przyspieszenie dzięki dwóm elektrycznym silnikom - 4,4 sek. do pierwszej "setki" (w wersji Performance - 3,1 sek.).

Dwa bagażniki (mały pod maską z przodu), zasięg aż 629 km (WLTP), dużo miejsca w środku, a do tego szklany dach (szkło akustyczne, chroni przed promieniami UV), systemy rozrywki z nawet 17 głośnikami, dwoma subwooferami i dwoma wzmacniaczami sprawiają, że to idealny samochód nie tylko do miasta, ale i w dalekie podróże. Jedną z największych zalet Tesli jest także możliwość korzystania z superszybkich ładowarek (Tesla Supercharger) - do 282 km zasięgu w 15 minut ładowania. W przyszłości w Polsce będzie można korzystać także z autopilota, którego Tesla jest pionierem.

Model 3, cena

Model 3 jest dostępny w trzech wersjach:

  • Z napędem na tył, zasięg 512 km zasięgu (WLTP) - 194 990 zł
  • Testowany Long Range, napęd na wszystkie koła, 629 km zasięgu - 224 990 zł
  • Performance, napęd na wszystkie koła, 528 km zasięgu, 3,1 sek. do 100 km/h - 244 990 zł

Tesla jak Apple, Model 3 jak iPhone

Modele Tesli są często porównywane do iPhone'a. Podobnie jak iPhone w świecie technologii był w 2007 roku i w kolejnych latach rewolucją, tak modele Tesli wyznaczają nowe kierunki rozwoju motoryzacji, przełamują schematy, wywołują kontrowersje. Są proste, ale jednocześnie jakościowe, innowacyjne i przemyślane. Tak jak w iPhone'ach (początkowo tylko w kolorze czarnym, bez slotu na karty pamięci, itp.) nie ma w nich wszystkich funkcji znanych z innych aut - kluczyka, dźwigni kierunkowskazów, fizycznych przycisków czy uchwytu do zmiany biegów. Z biegiem lat także inni producenci zastosowali rozwiązania Apple, podobnie może być w przypadku Tesli, której model Y był w 2023 roku najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie.

Tesla podała, ile wynosi pojemność baterii w jej samochodach po przejechaniu 320 tys. kilometrów. Nowy raport

Tesla Model 3 Long Range, zdjęcia:

Tesla Cybertruck