Nowa naklejka jest związana z wprowadzeniem stref czystego transportu

i

Autor: PIOTR GRZYBOWSKI/Super Express/ MKiŚ Nowa naklejka jest związana z wprowadzeniem stref czystego transportu

prawo

Nowa naklejka na samochód. Za jej brak grozi wysoki mandat

2024-09-09 17:36

Od połowy roku będą obowiązywać nowe oznaczenia samochodów. Niektórzy kierowcy, którzy będą chcieli wjechać do miejskiej strefy czystego transportu, będą musieli w specjalny sposób oznaczyć swoje pojazdy. W przypadku Warszawy są to zielone naklejki na szyby. Koszt nalepki to 5 zł, ale jej brak to nawet 500 zł.

Spis treści

  1. Strefa Czystego Transportu w Warszawie
  2. Strefa Czystego Transportu - wyjątki
  3. Nowe naklejki na samochód
  4. Kontrole i kary za wjazd do strefy czystego transportu
  5. Strefa czystego transportu w Warszawie. Jaki obszar, jakie ulice?

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce ze strefą czystego transportu. Od 1 lipca 2024 r. obowiązuje zakaz wjazdu do Śródmieścia i części centralnych dzielnic miasta dla samochodów niespełniających nowych norm. Aby wjechać do warszawskiej SCT na pierwszym etapie, trzeba mieć samochód benzynowy spełniający co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowszy) lub samochód z silnikiem Diesla spełniający co najmniej normę Euro 4 (z rocznika 2005 lub nowszy). Jeśli pozyskane na temat samochodu dane z centralnej ewidencji pojazdów są niewystarczające, służby (policja czy straż miejska) spojrzą na wydaną przez miasto nalepkę na szybie, informującą o roczniku produkcji i paliwie, jakim zasilany jest silnik.

Zasady SCT. Od 1 lipca 2024 roku:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat)
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).

Od 2026 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat)
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).

Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia –  23 lat)
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 14 lat).

Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 21 lat)
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2017 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu  w roku wdrożenia – 13 lat).

Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat)
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2020 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 12 lat).

Strefa Czystego Transportu - wyjątki

Osoby zamieszkałe wewnątrz SCT i płacące podatki w Warszawie zwolnione są ze spełniania wymagań strefy do stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. Został wprowadzony dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT były właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT. Zasady nie będą dotyczyły również posiadaczy aut zabytkowych, pojazdów specjalnych (np. karawan, pomoc drogowa) czy służb (np. policja, pogotowie). Przewidziano także przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (takie osoby będą mogły wjechać do centrum przez 4 dni w roku).

SCT dla mieszkańców Warszawy

i

Autor: UM Warszawa SCT dla mieszkańców Warszawy
SCT dla osób spoza Warszawy

i

Autor: UM Warszawa SCT dla osób spoza Warszawy

Nowe naklejki na samochód

Mieszkańcy, którzy są zwolnieni z wymogów SCT i chcą wjeżdżać do strefy, powinni posiadać specjalne nalepki na szybę. Koszt wydania naklejki, która musi być umieszczona na przedniej szybie z lewej strony pojazdu, to 5 złotych.

Osoby zwolnione z wymogów SCT mogą złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej lub online przez stronę zdm.waw.pl.

Warunki uzyskania naklejki dla mieszkańców:

  • właściciel lub współwłaściciel jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy w Warszawie 
  • data ostatniej rejestracji pojazdu przed 1 stycznia 2024 r. (wyjątkiem jest przerejestrowanie pojazdu, które nie wiąże się z przeniesieniem własności), auto nie musi być zarejestrowanie w Warszawie
  • rozliczanie podatków w Warszawie.

Z szacunków ZDM wynika, że nalepki otrzyma od kilkunastu do maksymalnie kilkudziesięciu tysięcy samochodów.

Naklejka wydana np. w Krakowie nie będzie uprawniała do wjazdu SCT w Warszawie. 

Kontrole i kary za wjazd do strefy czystego transportu

Jak będzie weryfikowany wjazd pojazdu do SCT:

  • za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów
  • za pomocą naklejek wydawanych dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków (np. mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili samochód wcześniej).

Kontrole będzie prowadziła straż miejska i policja. Mandat za złamanie zakazu wyniesie do 500 złotych.

Strefa czystego transportu w Warszawie. Jaki obszar, jakie ulice?

Obszar SCT obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Granica SCT:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • Mostem Łazienkowskim;
  • aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.

Na granicach strefy umieszczone są specjalne znaki drogowe (zdjęcia poniżej). Przy wjeździe nie ma szlabanów.

Awantura na sesji rady Warszawy o Strefę Czystego Transportu
Listen on Spreaker.