Zatrzymany pojazd

i

Autor: ITD Zatrzymany pojazd

bezpieczeństwo

Nocne kontrole ciężarówek z szambami betonowymi. "Przejaw nieuczciwej konkurencji"

2023-11-28 18:39

Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi kontrole także nocami. W ostatnim czasie inspektorzy zatrzymali przeładowane ciężarówki, które przewoziły betonowe zbiorniki. Przedsiębiorcom grożą wielotysięczne kary. Przeciążone pojazdy przyczyniają się do degradacji dróg, zagrażają także bezpieczeństwu, ponieważ mają dłuższą drogę hamowania. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym - podkreśla ITD.

Przeładowane ciężarówki, nocne kontrole ITD

W nocy z wtorku na środę (21/22 listopada), na ul. Anny Walentynowicz w Radomiu, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciężarówkę z przyczepą. Zespół pojazdów przewoził cztery szamba betonowe z sześcioma pokrywami. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej ładowności i nacisków osi na drogę - czytamy w komunikacie ITD.

Ciężarówkę skierowano do punktu przystosowanego do ważenia pojazdów. W trakcie czynności kontrolnych podejrzenia inspektorów w pełni się potwierdziły. Zespół pojazdów z przewożonym ładunkiem ważył aż 70,8 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 30,1 t przy normie 19 t. Zespół pojazdów był także za długi o prawie dwa metry.

Następnej nocy (22/23 listopada), na ekspresowej "siódemce" w pobliżu Szydłowca, patrol ITD zatrzymał kolejną przeładowaną ciężarówkę z przyczepą. Zespołem pojazdów, należącym już do innego przedsiębiorcy, przewożono dwa szamba betonowe z pokrywami i kanał samochodowy. W tym przypadku inspektorzy również skontrolowali tonaż. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 50,4 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 28 t przy normie 19 t. Oprócz tego zespół pojazdów był za długi o ponad metr.

W obu przypadkach nie okazano zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Przedsiębiorcy i tak nie uzyskaliby tego dokumentu. Ładunek był podzielny, co oznacza, że powinni przewozić mniej zbiorników. Inspektorzy zakazali dalszego transportu szamb do momentu przeładowania ich nadmiaru na inne pojazdy. Za stwierdzone naruszenia zostaną wszczęte postępowania z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pierwszemu przedsiębiorcy grozi 18 tys. zł kary, a drugiemu grzywna w wysokości 15 tys. zł.

Tej samej nocy zatrzymano kierowcę koło Grójca. Zespołem pojazdów przewożono cztery szamba betonowe z pokrywami o wadze 65,4 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 28,6 t. Zespół pojazdów był także za długi o 1,15 m. Przedsiębiorcy grozi 18 tys. zł kary. 

"Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym" - podkreśla ITD w komunikacie.

Świętokrzyskie. Zima w regionie. Centrum Skarżyska-Kamiennej w białym puchu