"Trasa odcinka S19 Babica – Jawornik przechodzi przez obszar pagórkowaty, nieodbiegający terenowo od widoków znanych nam z Bieszczad. Takie warunki terenowe spowodowały konieczność zaprojektowania 17 obiektów inżynierskich, które docelowo mają przeprowadzić kierowców poprzez ogromne jary i doliny sięgające kilkudziesięciu metrów głębokości i długości przekraczającej kilometr" - wyjaśnia GDDKiA.
W ramach inwestycji:
- powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny),
- Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa)
- wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: osiem estakad (będą stanowić 30 proc. tego odcinka), pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych).
Najwyższa estakada w Polsce na S19, Babice - Jawornik
Uwagę przykuwa projekt jednej z estakad, która będzie miała 1082 metrów długości, 29 m szerokości i aż 80 metrów wysokości (w najwyższym punkcie). Tym samym ES-26 będzie najwyższą estakadą w Polsce. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej - podaje GDDKiA.
Już samo prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem - wykonano 765 otworów badawczych.
Roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy to 1 253 370 000 zł.