Przejście dla pieszych

i

Autor: MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS Przejście dla pieszych

bezpieczeństwo

Największe grzechy pieszych. Te zachowania są nieodpowiedzialne

2024-10-29 21:39

Wiele mówi się o niebezpiecznych zachowaniach kierowców - problem z przestrzeganiem przepisów rzeczywiście istnieje, bo nie ma dnia, by nie doszło do tragedii na drodze. Ale swoje za uszami mają także piesi. Nagłe wchodzenie na przejście, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym czy brak odblasków to tylko niektóre z największych grzechów pieszych.

245 mandatów wystawia średnio każdego dnia drogówka w Warszawie. Najczęstszym przewinieniem wśród kierowców jest nadmierna prędkość, z kolei piesi są karani za przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz niestosowanie się do sygnałów świetlnych (przechodzenie na czerwonym świetle). Lista grzechów pieszych jest jednak zdecydowanie dłuższa.

Piesi zapomnieli o podstawowej zasadzie: spojrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo

- Piesi nie upewniają się przed przejściem dla pieszych, że mogą je bezpiecznie pokonać. Zapomnieli, jak dawniej uczono, że zanim się wejdzie na jezdnię, trzeba spojrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo i gdy nic nie jedzie, przejść - przyznał w rozmowie z Eska.pl Rafał Grodzicki, kierownik Wydziału realizacji egzaminów państwowych w WORD w Warszawie, zaznaczając, że piesi są najczęściej rozproszeni przez smartfony. - Piesi zapominają, że to w ich interesie jest, żeby przejść na drugą stronę bez uszczerbku na zdrowiu, bo jeżeli coś się wydarzy, to kierowca oczywiście poniesie konsekwencje prawne, ale jemu nic się nie stanie, a pieszy może zostać ciężko ranny - dodał. Przypomniał przy tym, że samochód poruszający się z prędkością 50 km/h w ciągu jednej sekundy pokonuje aż 14 metrów. - Sekunda to czas reakcji, a jeszcze trzeba wziąć pod uwagę drogę hamowania - przestrzegł.

Wśród największych grzechów wymienia także brak odblasków, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. - Piesi nie zawsze są widoczni, nawet na takich obszarach jak Warszawa, gdzie są niedoświetlone przejścia. A jazda samochodem nie polega na tym, by wypatrywać ludzi w ciemnościach - podsumował Rafał Grodzicki.

Wielu pieszych uważa, że po zmianie przepisów (2021), mają bezwzględne pierwszeństwo przed pojazdami. A tak nie jest, o czym przypomina policja. Obecne prawo nie zwalnia pieszych z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię. Zabronione jest wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Dodatkowo zakazane jest korzystanie z telefonu (i innych urządzeń elektronicznych) przed i na przejściu.

Największe grzechy pieszych

Ze statystyk policyjnych i rozmów z ekspertami wynika, że największe grzechy pieszych to:

  • Przekraczanie jezdni w niedozwolonym miejscu
  • Niestosowanie się do sygnałów świetlnych
  • Niezachowanie szczególnej ostrożności przed i na przejściu dla pieszych
  • Nagłe wchodzenie na przejście przed jadący pojazd
  • Korzystanie z telefonu przed i na przejściu
  • Brak odblasków

Pierwszeństwo pieszych na pasach, co mówią przepisy

Zgodnie z art. 13 Prawo o ruchu drogowym:

1. Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

2. Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.

3. Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów.4. Jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów, pieszy jest obowiązany korzystać z niego.

5. Na obszarze zabudowanym na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.

6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone na przejściu dla pieszych albo przejściu sugerowanym. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio.

7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.

8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

Sąd: pieszy na wysepce na przejściu nie ma pierwszeństwa przed pojazdami

Te SUV-y mają już 10 lat, a wciąż wyglądają nowocześnie, zdjęcia: 

Prawie wjechali w pieszych. Niebezpieczny incydent w Olsztynie