Rower elektryczny a motorower – gdzie leży granica?
Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie Prawo o ruchu drogowym, rower to pojazd o szerokości do 0,9 m, napędzany siłą mięśni, który może być wspomagany silnikiem elektrycznym o mocy do 250 W i napięciu do 48 V. Taki napęd działa tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje i przestaje go wspomagać przy prędkości powyżej 25 km/h.
W praktyce na ulicach Warszawy coraz częściej spotkać można pojazdy z manetką gazu, które działają jak motorowery. Użytkownicy takich jednośladów często nie zdają sobie sprawy, że – zgodnie z prawem – nie są to rowery elektryczne, lecz motorowery.
Aby legalnie poruszać się motorowerem, należy:
- zarejestrować pojazd i posiadać dowód rejestracyjny oraz tablicę rejestracyjną,
- wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC,
- posiadać odpowiednie prawo jazdy – kategoria B dla osób powyżej 18 lat lub kategoria AM dla niepełnoletnich powyżej 14 roku życia.
Mandaty i zakazy jazdy – efekty kontroli w Warszawie
Osoby korzystające z pojazdów elektrycznych niezgodnych z definicją roweru, narażają się na poważne konsekwencje. Akcja policji w Warszawie pokazała skalę problemu.
Podczas działań stołecznej drogówki skontrolowano 52 pojazdy, nałożono 19 mandatów, a cztery jednoślady wykluczono z ruchu, ponieważ nie posiadały obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Policja przypomina: nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności. Warto upewnić się, że nasz "rower elektryczny" faktycznie spełnia wymogi techniczne, by być uznanym za rower.