Pierwsze samochody e-kontroli pojawiły się na ulicach Warszawy w styczniu 2020 roku. Przez niecałe trzy lata flota rozrosła się do 9 pojazdów. System okazał się rewolucyjnym rozwiązaniem – strefa płatnego parkowania stała się szczelna, a wśród nieuczciwych kierowców zaczęło panować przekonanie, że nie opłaca się parkować "na gapę" - przekonują stołeczni urzędnicy.
Kontrole na warszawskich parkingach. Białe Nissany postrachem nieuczciwych kierowców
W założeniu system e-kontroli jest uzupełnieniem patroli pieszych. Nie w każdym miejscu samochód jest w stanie pracować wydajnie – np. na wąskich uliczkach, gdzie auta parkują w ogromnym ścisku. Samochody e-kontroli nie jeżdżą w przypadkowe miejsca - wszystkie trasy są zaplanowane. Od stycznia 2020 do października 2023 roku jeden z pierwszych samochodów przejechał 100 tys. km. W tym czasie udało mi się zeskanować 2 457 500 tablic, w tym 1 966 031 podwójnie zeskanowanych (celem podwójnego skanowania jest uniknięcie kar dla kierowców, którzy np. nie zdążyli jeszcze zakupić biletu). Pojedynczy patrol, który również skanuje rejestracje za pomocą smartfona i aplikacji, potrzebowałby 10 razy więcej czasu, czyli około 30 lat. W tym czasie wystawiono 193 tys. mandatów, a formalnie "opłat dodatkowych", co oznacza, że ukarany został co 10. kierowca. Przyjmując, że mandat za brak opłaty parkingowej to 200 złotych (od 2023 roku opłata wynosi już 300 zł, szczegóły poniżej), to w niespełna trzy lata tylko jeden samochód "zarobił" na rzecz budżetu miasta ok. 38 mln złotych, czyli średnio ponad milion złotych! Dodajmy, że nowy Nissan Leaf kosztuje obecnie (koniec 2023 roku) ok. 150 tys. złotych.
"Dzięki temu, że wszystkie samochody do e-kontroli są w pełni elektryczne, udało się również sporo zaoszczędzić na paliwie. 100 tys. km, czyli 16 600 kWh przy obecnych cenach prądu, to ok. 13 tys. zł. Zwykły samochód spalinowy zużyłby w tym czasie paliwo, na które musielibyśmy wydać 4 razy więcej – zakładając, spalanie na poziomie ok. 7-8 litrów i cenie benzyny ok. 6 zł" - podkreśla ZDM.
Brak opłaty za postój w Warszawie. Jaki mandat?
Kierowca, który nie zapłacił za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN), musi się liczyć z obowiązkiem uiszczenia powstałej z mocy prawa (art. 13f ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych) opłaty dodatkowej. O obowiązku tym informuje dokument opłaty dodatkowej wystawiony przez kontrolerów z Zarządu Dróg Miejskich.
Opłata dodatkowa za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie wynosi 300 zł. Opłatę dodatkową należy wnieść w terminie 14 dni od dnia wystawienia dokumentu lub otrzymania wezwania do zapłaty. Można to zrobić np. przelewem albo w ZDM-ie (ul. Chmielna 120).
W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty (dot. e-kontroli SPPN), jej wysokość ustala się na kwotę 200 zł. Takie uprawnienie nie dotyczy opłat dodatkowych, w stosunku do których ZDM wystawił już zawiadomienie, monit, upomnienie lub tytuł wykonawczy.
Ile kosztuje parkowanie w Warszawie?
Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie (obejmuje głównie lewobrzeżną część miasta, w tym Śródmieście i Mokotów, a po prawej stronie - Pragę-Północ), pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem: 2 maja, 24 i 31 grudnia), w godzinach 8:00-20:00. Opłatę za postój pojazdu należy wnieść w parkomacie lub za pośrednictwem aplikacji (MobiParking, moBILET, Flowbird) niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu.
Cennik SPPN:
- pierwsza godzina – 4,50 zł
- druga godzina – 5,40 zł
- trzecia godzina – 6,40 zł
- czwarta i kolejne godziny – po 4,50 zł
Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł (10 minut postoju).
Opłaty za poszczególne godziny postoju sumują się, np. opłata za 3 godziny postoju wynosi 16,30 zł (tzn. 4,50 zł za pierwszą godzinę plus 5,40 zł za drugą godzinę plus 6,40 zł za trzecią godzinę postoju).
Abonament mieszkańca
Mieszkańcy mogą wykupić abonamenty: rejonowy (30 zł rocznie, pozwala zaparkować w rejonie do 8 parkomatów, znajdujących się w promieniu 150 m od miejsca zameldowania) lub obszarowy (600 zł rocznie, pozwala zaparkować na obszarze wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych w SPPN, uprawnia także do postoju po obu stronach ulic będących granicami obszarów).