Wypadki w Polsce
W ubiegłym roku w Polsce doszło do niemal 21 tys. wypadków drogowych, w których zginęły 1893 osoby, 24 125 osób zostało rannych, a 7595 osób ciężko rannych – wynika z rządowego raportu o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pod względem liczby wypadków drogowych na milion mieszkańców Polska na tle Unii Europejskiej jest na 20 miejscu ze wskaźnikiem wynoszącym 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych na milion mieszkańców. Dla porównania średnia dla UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.
By zwiększyć bezpieczeństwo na drogach ministrowie infrastruktury oraz spraw wewnętrznych przygotowali szereg zmian w prawie. Prace nad projektami już trwają, nowe przepisy mogłyby wejść w życie w kolejnych miesiącach.
Na te zmiany w prawie muszą być przygotowani kierowcy
- Rozszerzenie czasowego administracyjnego zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych;
- Powrót do bardziej restrykcyjnych przepisów w zakresie punktów karnych. Chodzi o uniemożliwienie w przypadku najcięższych wykroczeń odpisywania punktów karnych dzięki odbyciu szkoleń. MSWiA chce również rozważenie przywrócenia dwuletniego okresu, po którym usunięcie punktów byłoby możliwe;
- Penalizacja czynów dotyczących organizowania i udziału w nielegalnych wyścigach. - Proponujemy, żeby to stało się przestępstwem. Chcemy również penalizować brawurową jazdę, czyli drifty i jazdę motocyklem na jednym kole - zapowiedział wiceszef MSWiA Czesław Mroczek;
- Większa penalizacji kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także kierujących mimo cofniętego prawa jazdy lub orzeczonego zakazu kierowania pojazdem przez sąd. - Proponujemy, aby było to karane karą bezwzględnego więzienia – mówił wiceszef MI Stanisław Bukowiec;
- MI chce wprowadzić okres próbny dla kierowców, którzy pierwszy raz uzyskali prawo jazdy kat. B, w tym obejmujący nieletnich posiadaczy prawa jazdy tej kategorii;
- MI chce, aby za prowadzenie pojazdu bez uprawnień w okresie odebrania prawa jazdy na trzy miesiące wprowadzić sankcje cofnięcia uprawnienia do kierowania pojazdami na pięć lat zamiast stosowania przedłużenia o kolejne trzy miesiące okresu jego stosowania;
- Nowe przesłanki cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami. Byłoby to przekroczenie liczby 20 punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, a także stwierdzenie kierowania pojazdem niezgodnie z wymaganiami określonymi dla nieletniego kierowcy (m.in. obowiązek jazdy z kierowcą, który ma min. 24 lata i prawo jazdy od 5 lat);
- Zwiększenie efektywność i ściągalności nakładanych mandatów przez inspekcję transportu drogowego;
- Prawo jazdy od 17. roku życia.
Nowy znak drogowy P plus D. Co oznacza? Dla Polaków to nowość
Te SUV-y mają już 10 lat, a wciąż wyglądają nowocześnie: