Komunikat Nissana opublikowany tuż przed Wigilią 2024 roku jest niezwykle zachowawczy i zawoalowany. "Nissan, Honda i Mitsubishi Motors osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie kontynuowania rozmów w oparciu o ramy określone w protokole ustaleń podpisanym przez Nissana i Hondę 1 sierpnia w sprawie rozpoczęcia strategicznego partnerstwa skoncentrowanego na inteligentnych technologiach i elektryfikacji. Mitsubishi Motors uczestniczyło w tych rozmowach, a trzy firmy prowadziły dyskusje na ten temat" - czytamy.
Nissan, Honda i Mitsubishi utworzą nowy holding
Do połączenia trzech japońskich marek motoryzacyjnych ma dojść w sierpniu 2026 roku. Połączenie największego japońskiego producenta samochodów, czyli Hondy, z Nissanem, trzecim koncernem na tym rynku, będzie największą na świecie fuzją w sektorze motoryzacji od 2021 roku, kiedy to Fiat Chrysler i francuski PSA przekształciły się w Stellantis - zauważył Reuters. Pod względem liczby sprzedawanych aut będzie to trzeci największy koncern na świecie (po Toyocie i Volkswagenie).
Nowy japoński podmiot będzie mógł skuteczniej konkurować z chińskimi producentami. - Musimy rozbudować potencjał do 2030 roku, by móc podjąć z nimi walkę, w przeciwnym wypadku zostaniemy pokonani - powiedział w czasie konferencji prasowej Toshihiro Mibe, szef Hondy, która jest wyceniana na ponad 40 mld dolarów.
Zmiany w branży motoryzacyjnej
- W obliczu obecnych zmian w branży motoryzacyjnej, które określa się mianem wydarzeń zdarzających się raz na 100 lat, mamy nadzieję, że udział Mitsubishi Motors w rozmowach dotyczących integracji biznesowej Nissana i Hondy przyczyni się do dalszych zmian. Chcemy stać się wiodącą firmą, która poprzez integrację biznesową tworzy nową wartość w obszarze mobilności. Nissan i Honda rozpoczną rozmowy od dzisiaj, dążąc do określenia możliwości integracji biznesowej do końca stycznia, zgodnie z analizą prowadzoną przez Mitsubishi Motors - podsumował Toshihiro Mibe.
Komentując to ogłoszenie, prezes i dyrektor generalny Nissana Makoto Uchida, powiedział: - Honda i Nissan rozpoczęły rozważania na temat integracji biznesowej i będą analizować stworzenie znaczących synergii między obiema firmami w wielu dziedzinach. Istotne jest, że partner Nissana, Mitsubishi Motors, jest również zaangażowany w te rozmowy. Przewidujemy, że jeśli ta integracja dojdzie do skutku, będziemy w stanie zapewnić jeszcze większą wartość dla szerszej rzeszy klientów.
Takao Kato, prezes Mitsubishi Motors, powiedział: - W erze zmian w przemyśle motoryzacyjnym, analiza dotycząca integracji biznesowej między Nissanem a Hondą przyczyni się do przyspieszenia efektów maksymalizacji synergii, przynosząc wysoką wartość także dla wspólnych przedsięwzięć z Mitsubishi Motors. Aby zrealizować synergie i w pełni wykorzystać mocne strony każdej z firm, będziemy również analizować najlepszą formę współpracy.
Potencjalne synergie z integracji biznesowej
- Korzyści skali dzięki standaryzacji płyt podłogowych pojazdów
- Zwiększenie możliwości rozwojowych i synergii kosztowych poprzez integrację obszarów badawczo-rozwojowych
- Optymalizacja systemów i zakładów produkcyjnych
- Wzmocnienie przewagi konkurencyjnej w całym łańcuchu dostaw poprzez integrację procesów zakupowych
- Realizacja synergii kosztowych poprzez poprawę wydajności operacyjnej
- Uzyskanie efektu skali poprzez integrację funkcji finansowania sprzedaży
- Utworzenie bazy talentów wspierających rozwój inteligentnych technologii i elektryfikacji.
Harmonogram integracji biznesowej
- Uchwała Rady Dyrektorów - 23 grudnia 2024 r.
- Realizacja protokołu ustaleń - 23 grudnia 2024 r.
- Zawarcie ostatecznej umowy dotyczącej integracji biznesowej (w tym planu przeniesienia udziałów) - Czerwiec 2025 r. (plan)
- Nadzwyczajne zgromadzenie akcjonariuszy spółek (uchwały w sprawie zatwierdzenia przeniesienia udziałów) - Kwiecień 2026 r. (plan)
- Wycofanie się Nissana i Hondy z TSE (z Giełdy Papierów Wartościowych w Tokio) - Koniec lipca – sierpień 2026 r. (plan)
- Data wejścia w życie przeniesienia udziałów - Sierpień 2026 r. (plan).
Nowy Nissan Qashqai, zdjęcia: