Spis treści
Nieoznakowane radiowozy na drogach
Jak wynika z policyjnych statystyk, w 2000 roku na polskich drogach doszło do 57331 wypadków drogowych, w których zginęły 6294 osoby. W 2020 roku odnotowano zdecydowanie mniej takich zdarzeń - 21322 i 1896 ofiar śmiertelnych. Wpływ na radykalną poprawę bezpieczeństwa miała na pewno nowoczesna infrastruktura, zmiana świadomości społeczeństwa, ale i zmiany w policji - np. nowoczesny sprzęt (radary) i wprowadzenie nieoznakowanych radiowozów, służących do kontroli prędkości w czasie jazdy. Kilkanaście lat temu na polskie drogie wyjechały - jak nazywali je kierowcy - "sreberka", czyli policyjne Ople Vectra właśnie w kolorze srebrnym. Kierowcy szybko zaczęli je rozpoznawać i wzajemnie się ostrzegać - na CB radiu czy światłami. Dziś we flocie nieoznakowanych radiowców jest wiele marek. Jak rozpoznać na drodze taki pojazd?
Nieoznakowane samochody policyjne, jak rozpoznać
Dziś większość nieoznakowanych policyjnych radiowozów to przede wszystkim BMW serii 3, Skoda, ale zdarzają się także samochody z logo Toyoty czy KIA. Samochody te mają charakterystyczne cechy:
- Stonowane kolory, zazwyczaj czarne, szare;
- Dodatkowa antena (lub anteny) na dachu;
- Typowe (cywilne) dla danego miasta lub województwa tablica rejestracyjna z czarną ramką (bez nazwy salony czy importera samochodów i innych reklam);
- Przyciemniane szyby;
- Kamery w przedniej i tylnej szybie;
- Brak haka holowniczego;
- Takie samochody są wyjątkowe zadbane - czyste, bez uszkodzeń.