bezpieczeństwo

ITD ma nowe nieoznakowane radiowozy. Radar lepszy niż policyjny

2023-10-28 11:28

Inspekcja Transportu Drogowego otrzymała nowe nieoznakowane radiowozy. To BMW serii 3, które wyposażono w wideorejestrator najnowszego typu - takim sprzętem nie dysponuje jeszcze nawet policja. Mają one patrolować niebezpieczne odcinki dróg, szczególnie tam, gdzie nie można ustawić fotoradaru.

BMW 330i xDrive o mocy 245 KM (benzyna 2.0 Twin Power Turbo; 400 Nm; 5,7 sek. do "setki"; prędkość maksymalna - 250 km/h) i napędzie na cztery koła - 11 takich nieoznakowanych radiowozów właśnie trafiło do Inspekcji Transportu Drogowego. Wartość każdego z nich to ok. 250 tys. zł. Charakteryzuje je granatowy kolor i widoczny z zewnątrz wideorejestrator umieszczony centralnie pod przednią szybą. To Videorapid 2A, czyli urządzenie nowego typu, za które odpowiada polska firma ZURAD (PGZ) - podaje dziennik.pl. Takiego sprzętu nie ma jeszcze nawet policja, a ze względu na zastosowaną technologię, kierowcom ciężko będzie kwestionować pomiary.

Videorapid 2A w nieoznakowanych radiowozach ITD

Jak podaje producent, Videorapid 2A umożliwia:

  • ciągłą rejestrację zdarzeń w ruchu drogowym przed lub za pojazdem kontrolującym, za pomocą dwóch kamer;
  • pośredni pomiar prędkości pojazdu kontrolowanego za pomocą prędkościomierza kontrolnego, dokonywany w czasie ruchu pojazdu kontrolującego (dynamiczny pomiar prędkości);
  • bezpośredni pomiar prędkości pojazdu kontrolowanego jadącego z przeciwka, lub podążającego w tym samym kierunku co pojazd kontrolujący, za pomocą głowicy radarowej połączonej przewodem z prędkościomierzem kontrolnym, dokonywany w czasie ruchu lub postoju pojazdu kontrolującego (dynamiczny lub statyczny pomiar prędkości).

"Od początku projektu wprowadzono w przyrządzie szereg istotnych zmian poprawiających funkcjonalność oraz niezawodność urządzenia" - podkreśla ZURAD.

"Videorapid 2A wyświetla na ekranie specjalną białą ramkę pomocniczą, która obejmuje namierzany samochód. Inspektor z pulpitu może ją włączyć i kursorami ustawić wielkość obrysu. Identyczny rozmiar pojazdu/ ramki na początku i na końcu pomiaru to potwierdzenie prawidłowości przeprowadzonej kontroli – radiowóz ITD przez cały czas utrzymał jednakową odległość, czyli także prędkość. W trakcie pomiaru urządzenie blokuje możliwość zmiany nastawionych parametrów, inspektor nie może już operować np. zoomem kamery" - wyjaśniono na dziennik.pl. Policyjne wideorejestratory nie mają tej opcji, tzn. nie kontrolują, czy policjant zachowywał w czasie kontroli prędkości stałą odległość, dlatego kierowcy kwestionowali takie pomiary.

Nieoznakowane radiowozy ITD. Gdzie je można spotkać?

BMW trafiły do wszystkich z 10 delegatur GITD oraz do CANARD w Warszawie. - Nieoznakowane auta są wykorzystywane do czynności kontrolnych prowadzonych na niebezpiecznych odcinkach dróg, w miejscach gdzie nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także są kierowane na odcinki dróg wskazywane przez lokalne społeczności, jako zagrożone wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń spowodowanych przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - powiedział w rozmowie z dziennik.pl Sylwester Kaczmarczyk z GITD.

Do 4 listopada ITD ma otrzymać kolejnych 11 BMW, te jednak będą wyposażone w klasyczne "suszarki" - LTI 20/20 Trucam II (kontrole prędkości będą odbywały się np. na poboczach).

Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) - co to?

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. 1 października 2002 r. pierwszych 80 inspektorów ITD rozpoczęło pracę na drogach całej Polski. Inspektorzy, w żargonie kierowców nazywani "krokodylkami" (mają zielone mundury, krokodyl stał się kilka lat temu maskotką tej służby), kontrolują przede wszystkim samochody ciężarowe, autobusy i busy, w szczególności w zakresie czasu pracy kierowców i przewozu towarów. GITD wydaje uprawnienia (licencje, zezwolenia i zaświadczenia oraz świadectwa kierowcy) w międzynarodowym transporcie drogowym. 1 stycznia 2011 r. ITD uzyskała uprawnienia do kontroli samochodów osobowych w przypadku uzasadnionego podejrzenia wobec kierującego, że kieruje pojazdem w stanie nietrzeźwości lub stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, w przypadku zarejestrowania naruszenia przepisów ruchu drogowego przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych lub urządzeń rejestrujących albo w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia przepisów ruchu drogowego lub spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa. ITD odpowiada za fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości w Polsce. ITD zatrudnia ok. tysiąca urzędników i inspektorów w całym kraju.