samochody elektryczne

GDDKiA pokazała mapę i ogłosiła przetarg. "Ogólnodostępne i szybkie"

2025-02-06 22:06

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (tzw. MOP-y). Okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne pięć lat. Wiadomo, gdzie dokładnie planowana jest budowa stacji ładowania. To nie koniec dobrych wiadomości dla właścicieli elektrycznych pojazdów. Na początku lutego Komisja Europejska przyznała 59 mln euro na realizację w Polsce projektów związanych z rozwojem e-mobilności. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na ładowarki.

Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.

Lista MOP-ów objętych przetargiem:

  • A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (woj. śląskie),
  • A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
  • S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).

Jak wyjaśnia GDDKiA, w przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych - OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania - OSŁ).

Dodatkowo do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach, na których działają już stacje paliw tradycyjnych i gastronomia, zostaną uruchomione stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP:

  • A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).

W tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR.

59 mln euro dla Polski

To nie koniec dobrych wiadomości dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało na początku lutego, że Komisja Europejska przyznała 59 mln euro na realizację w Polsce projektów związanych z rozwojem e-mobilności. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na ładowarki do elektrycznych pojazdów (25 mln euro na infrastrukturę).

Dofinansowanie uzyskały projekty:

  • „Deploying Recharging Infrastructure in Various Environments – Electric in CZ, HU, RO, BG, SK, PL”, którego wnioskodawcą – koordynatorem jest E.ON Drive Infrastructure Gmbh, a przyznane dofinansowanie wynosi 28,8 mln euro.
  • Drugi projekt to „Miles Cohesion: Mobility Infrastructure for Logistics – Electric & Sustainable in PL” - wnioskodawcą – koordynatorem jest Milence Infrastructure Holding BV, przyznane dofinansowanie wynosi 17,7 mln euro.
  • Kolejne projekty to: „e-volve COEN” - wnioskodawcą – koordynatorem jest Electrip Mobility Service d.o.o., (przyznane dofinansowanie wynosi 5,5 mln euro);
  • „Building public charging points for a Greener Europe” - wnioskodawcą – koordynatorem jest Mota Engil Renewing SA, przyznane dofinansowanie wynosi 2,9 mln euro;
  • „Enefit Volt Connects Via Baltica”, wnioskodawcą – koordynatorem jest Eesti Energia SA, przyznane dofinansowanie wynosi 4 mln euro.

W ramach wybranych projektów powstaną ładowarki do elektrycznych pojazdów lekkich i pojazdów ciężkich, w tym innowacyjne na rynku polskim ultraszybkie ładowarki o mocy 1 MW.

Nawet 40 tys. zł - tyle może wynieść dofinansowanie zakupu nowego samochodu elektrycznego w ramach państwowego programu "NaszEauto".

Nowy Model Y, zdjęcia: