Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Lista MOP-ów objętych przetargiem:
- A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (woj. śląskie),
- A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
- A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
- S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
- S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
- S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
- S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
- S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
- S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
Jak wyjaśnia GDDKiA, w przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych - OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania - OSŁ).
Dodatkowo do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach, na których działają już stacje paliw tradycyjnych i gastronomia, zostaną uruchomione stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP:
- A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
- S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
- S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
- S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).
W tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR.
59 mln euro dla Polski
To nie koniec dobrych wiadomości dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało na początku lutego, że Komisja Europejska przyznała 59 mln euro na realizację w Polsce projektów związanych z rozwojem e-mobilności. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na ładowarki do elektrycznych pojazdów (25 mln euro na infrastrukturę).
Dofinansowanie uzyskały projekty:
- „Deploying Recharging Infrastructure in Various Environments – Electric in CZ, HU, RO, BG, SK, PL”, którego wnioskodawcą – koordynatorem jest E.ON Drive Infrastructure Gmbh, a przyznane dofinansowanie wynosi 28,8 mln euro.
- Drugi projekt to „Miles Cohesion: Mobility Infrastructure for Logistics – Electric & Sustainable in PL” - wnioskodawcą – koordynatorem jest Milence Infrastructure Holding BV, przyznane dofinansowanie wynosi 17,7 mln euro.
- Kolejne projekty to: „e-volve COEN” - wnioskodawcą – koordynatorem jest Electrip Mobility Service d.o.o., (przyznane dofinansowanie wynosi 5,5 mln euro);
- „Building public charging points for a Greener Europe” - wnioskodawcą – koordynatorem jest Mota Engil Renewing SA, przyznane dofinansowanie wynosi 2,9 mln euro;
- „Enefit Volt Connects Via Baltica”, wnioskodawcą – koordynatorem jest Eesti Energia SA, przyznane dofinansowanie wynosi 4 mln euro.
W ramach wybranych projektów powstaną ładowarki do elektrycznych pojazdów lekkich i pojazdów ciężkich, w tym innowacyjne na rynku polskim ultraszybkie ładowarki o mocy 1 MW.
Nawet 40 tys. zł - tyle może wynieść dofinansowanie zakupu nowego samochodu elektrycznego w ramach państwowego programu "NaszEauto".
Nowy Model Y, zdjęcia: