test

Ford Puma, czyli 3 w 1: miejski, rodzinny i sportowy samochód. Zaskakuje przestrzenią i osiągami

2024-05-29 9:17

Ford Puma to najmniejszy SUV w gamie amerykańskiego producenta, który łączy w sobie cechy auta miejskiego, rodzinnego i sportowego. Samochód pod wieloma względami zaskakuje, choćby przestrzenią, bogatym wyposażeniem i osiągami. Na początku 2024 roku Ford zaprezentował nową Pumę, która ma szansę podobnie jak poprzednia wersja stać się sprzedażowym hitem.

Ford Puma, od coupe do SUV-a

Historia Forda Puma sięga przełomu wieków, gdy w latach 1997-2002 produkowano na rynek europejski (Puma była niezwykle popularna w Wielkiej Brytanii) samochód określany jako sportowy i miejski. 3-drzwiowe coupe było wyposażone w silniki o mocy od 90 do 220 KM - najmocniejsza wersja powstała z myślą o rajdach. W sumie wyprodukowano ponad 130 tys. egzemplarzy.

Współczesna Puma, produkowana od 2019 roku, ma już niewiele wspólnego z modelem sprzed ponad 20 lat. Ford Puma to aktualnie najmniejszy SUV w gamie amerykańskiego producenta, mimo to zaskakuje przestrzenią pasażerską i bagażową (bagażnik ma aż 456 litrów, z czego 81 to Ford MegaBox, specjalna skrytka pod podłogą bagażnika) - to komfortowy samochód dla czteroosobowej rodziny. Puma, jako nieduże auto, idealnie sprawdzi się w mieście, na wąskich uliczkach czy na ciasnych parkingach. Ale co najważniejsze, Puma oferuje szeroki wybór wyposażenia i wersji silnikowych. Nic więc dziwnego, że to od lat najlepiej sprzedający się model Forda w Europie.

Ford Puma ST - 170-konna hybryda z silnikiem 1.0

Testowany model to Puma w wersji ST ze 170-konnym (200 Nm), hybrydowym silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 1.0 z automatyczną, 7-stopniową skrzynią Powershift. Mimo napędu tylko na przód, samochód bardzo dobrze się prowadzi - można odnieść wrażenie, że jest przyklejony do jezdni. Uwagę (oprócz jaskrawego niebieskiego koloru karoserii) przykuwa sportowy wygląd, np. nakładki na zderzaki i progi, a także podwójny, rasowy wydech. Całość dopełniają duże felgi, a w środku sportowe, kubełkowe fotele i panoramiczny, otwierany dach. Wiele osób zwraca uwagę, że przód auta przypomina... Porsche Cayenne. Wszystko za sprawą charakterystycznych reflektorów. 

Kierowca ma do dyspozycji różne tryby jazdy - eco, komfortowy, sportowy; wspierają go zaawansowane systemy i czujniki, a także kamera cofania.

Minusem Pumy może być spalanie, które przy dynamicznej, miejskiej jeździe oscyluje wokół 11 litrów na 100 km.

Nowy Ford Puma

Na początku 2024 roku Ford zaprezentował nową Pumę, którą od poprzedniej wersji wyróżnia przede wszystkim nowe wnętrze (m.in. dwa 12-calowe wyświetlacze). To "nowoczesna przestrzeń i azyl, zapewniający pasażerom relaks i przyjemne warunki podróżowania", opisuje producent. Cennik nowego modelu rozpoczyna się od 99 900 zł. Zdjęcia nowej Pumy w galerii poniżej.

Tak rowerzyści łamią przepisy. Policja pokazała nagrania z drona