zdjęcia

Ford Mustang świętuje 60 lat. Wiadomo, kto kupił i gdzie się znajduje pierwszy egzemplarz

2024-04-22 9:29

Ford Mustang to nie tylko najsłynniejszy amerykański samochód, ale także symbol światowej motoryzacji, który zdefiniował kategorię "pony car" i od dziesięcioleci jest obiektem pożądania szczególnie przez młodych kierowców. Mustang obchodzi w tym roku 60. rocznicę powstania. Wiadomo, kto kupił i gdzie się znajduje pierwszy egzemplarz tego kultowego pojazdu.

Spis treści

  1. Historia Forda Mustanga
  2. Kto kupił pierwszego Forda Mustanga?
  3. Mustang jest symbolem Ameryki
  4. Nowy Mustang, także elektryczny

Historia Forda Mustanga

Ford w latach 60. XX wieku znajdował się w niekorzystnej sytuacji rynkowej i nie mógł podejmować niepotrzebnego ryzyka. W tamtym czasie Lee Iacocca pracujący dla marki dostrzegł potencjał w tanim modelu sportowym dla amerykańskiej młodzieży i wierzył, że odniesie on sukces. Iacocca zauważył, że amerykańscy konsumenci, zwłaszcza z rosnącej grupy baby boomers, szukają czegoś więcej niż tylko środka transportu. Chcieli samochodu, który byłby wyrazem ich osobowości i stylu życia. Zainspirowany tym spostrzeżeniem, Iacocca postanowił stworzyć samochód, który byłby nie tylko ekonomiczny i funkcjonalny, ale także stylowy i przyjemny w prowadzeniu. Ta wizja stała się fundamentem dla przyszłego Forda Mustanga.

Długo naciskał na ówczesnego szefa firmy, Henry’ego Forda II, aż w końcu dostał zielone światło. Ta decyzja zmieniła przebieg motoryzacyjnej historii. Amerykański producent opracował go na bazie Forda Falcona i uroczyście zaprezentował 17 kwietnia 1964 roku na wystawie w Nowym Jorku. Ford zainwestował w kampanię reklamową i zapewnił dostępność Mustangów w dniu premiery u wszystkich dealerów marki w Stanach Zjednoczonych.

Wkrótce nowy Mustang był już wszędzie – nowość stała się natychmiastową sensacją, a Amerykanie każdego dnia odwiedzali dealerów Forda, aby zabrać do swoich garaży upragniony, popularny samochód sportowy. Dealerzy Forda odnotowali rekordową liczbę 22 000 sprzedanych egzemplarzy i zamówień pierwszego dnia, co przełożyło się na ponad 418 000 sprzedanych egzemplarzy w pierwszym roku i milion sprzedanych egzemplarzy w niecałe dwa lata. Przez 60 lat liczba sprzedanych Mustangów przekroczyła 10 milionów egzemplarzy. Sukces Mustanga jest nadal jednym z największych w historii branży motoryzacyjnej.

Kto kupił pierwszego Forda Mustanga?

Pierwszy Mustang został zakupiony przez pilota liniowego Eastern Airlines, kapitana Stanleya Tuckera, który przypadkowo wszedł do salonu Forda, będąc pod wrażeniem wyglądu Mustanga na wystawie. Tucker nie był świadomy, że kupuje pierwszy egzemplarz Mustanga wyprodukowany na sprzedaż. Jego zakup był wynikiem przypadku i spontanicznej decyzji. Ford początkowo nie zdawał sobie sprawy z lokalizacji pierwszego Mustanga sprzedanego klientowi, ale po odkryciu jego wartości historycznej, firma zdecydowała się odzyskać pojazd. W 1966 roku Ford zaproponował Tuckerowi wymianę na zupełnie nowego Mustanga, wyposażonego według jego specyfikacji, w zamian za pierwszy sprzedany model. Tucker zgodził się, a pierwszy Mustang trafił z powrotem do Forda, gdzie został zachowany jako część dziedzictwa marki. Obecnie jest cennym eksponatem w muzealnych kolekcjach Forda, stanowiąc ważny element historii motoryzacji i kultury amerykańskiej.

Mustang jest symbolem Ameryki

Pierwsze roczniki modelowe od 1964 do 1966 cieszą się od początku największą sławą i są coraz bardziej cenione przez kolekcjonerów samochodów. Podstawowym silnikiem była wówczas rzędowa szóstka, ale najbardziej cenione Mustangi mają mocniejszą specyfikację z V8. Do dziś ośmiocylindrowy Mustang jest symbolem Ameryki, a elegancki kabriolet z wyciąganym dachem z tkaniny jest obrazem podziwianej przez nią wolności.

Druga generacja samochodu byłą zmianą kursu Forda. W odpowiedzi na kryzys paliwowy i zmieniające się preferencje konsumentów, Ford wprowadził drugą generację Mustanga w 1974 roku. Był to model mniejszy i bardziej ekonomiczny, który początkowo spotkał się z mieszanymi reakcjami, ale z czasem zdobył uznanie za dopasowanie do ówczesnych realiów.

Kolejne generacje modelu wróciły do korzeni, oferując niezwykle wydajne wersje. W dodatku to właśnie wtedy rozpoczęła się moda na wersje specjalne samochodu, które święciły ogromne sukcesy. Te pojazdy, z ich potężnymi silnikami i udoskonalonymi parametrami jazdy, zrewitalizowały markę Mustang w oczach entuzjastów motoryzacji, podkreślając jej dziedzictwo w zakresie mocnych i dających ogrom frajdy z jazdy jednostek napędowych.

Nowy Mustang, także elektryczny

W 2005 roku Ford zaprezentował nową generację Mustangów, która była hołdem dla klasycznych linii modeli z lat 60., jednocześnie wzbogaconą o nowoczesne technologie i wydajność. Ten krok, łączący retro design z innowacyjnością, spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem, umacniając pozycję Mustanga jako samochodu kultowego, który jednocześnie patrzy w przyszłość.

Ostatnie lata przyniosły Mustangowi wejście w erę elektryfikacji i zaawansowanych technologii. W 2020 roku Ford zaprezentował Mustanga Mach-E, pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a Forda, który spotkał się ze świetnym przyjęciem. Model otrzymał wiele nagród i znajdował się na czele list sprzedaży samochodów elektrycznych, także w Polsce, podkreślono w komunikacie prasowym.

W 2023 roku miała natomiast miejsce premiera nowej generacji Mustanga, która wkrótce pojawi się także na polskich drogach. Całkowicie nowy Mustang to najbardziej zaawansowana wersja tego kultowego samochodu, oferująca najbardziej nowoczesne technologie i dwie wyjątkowe wersje. Poza Mustangiem GT, dostępny jest także Mustang Dark Horse, a więc specjalna wersja wyróżniająca się designem i bardziej wydajnym układem napędowym. Gamę jednostek napędowych stanowią bowiem niesamowite, 5-litrowe V8 o mocy 446 albo 453 KM.

Samochód jest dostępny do zamawiania jako fastback albo kabriolet, zarówno z 6-biegową manualną skrzynią biegów, jak i automatem o 10 przełożeniach. Jego ceny startują od 303 500 zł.

Ford poinformował o przygotowaniu na rynek europejski nowej wersji Mustanga GT z pakietem California Special, która stanowi ukłon w stronę lubianej edycji specjalnej z 1968 roku i poprzez unikatową stylistykę oddaje klimat amerykańskiego Zachodniego Wybrzeża.

Nowy pakiet dodatków Nite Pony – dostępny również dla Mustanga GT fastback i convertible z 5-litrowym silnikiem V8, współpracującym z manualną lub automatyczną skrzynią biegów – daje klientom możliwość uzyskania bardziej mrocznego stylu. W pakiecie znajdują się czarne felgi aluminiowe Matte Black, czarny dach, osłony lusterek i ramki reflektorów, a także czarne przednie i tylne emblematy Pony, które nie pozostawiają wątpliwości, że jest to naprawdę zadziorna maszyna.

Od maja klienci w Europie mogą zamawiać nowatorskiego Mustanga Mach-E Rally, który został zaprojektowany z myślą jeździe na asfalcie, jak i na szutrach. Wyróżnia się podwójnymi sportowymi pasami na masce, odmienionym przodem, efektownym tylnym spojlerem i 19-calowymi, białymi felgami z połyskiem, nawiązującymi do długiej historii startów Forda w rajdach samochodowych. Dwusilnikowy, elektryczny układ napędu na wszystkie koła zapewnia 950 Nm momentu obrotowego i 486 KM mocy maksymalnej. Specjalnie dostrojone zawieszenie jest o 20 mm wyższe, niż w Mustangu Mach-E GT, a większy prześwit ułatwia poruszanie się po nieutwardzonych drogach.

Ford poinformował również, że do Europy trafi "ajbardziej zuchwały i zaawansowany w historii" Mustang GTD. Dopuszczony na drogi publiczne ultra-wyczynowy model, wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania, w tym aktywną aerodynamikę i półaktywne zawieszenie, będzie dostępny w ograniczonej liczbie egzemplarzy.

Nowy Ford Mustang Mach-E Rally oraz wersje w pakietach Nite Pony i California Special w galerii poniżej:

Rewolucyjny elektryczny Ford Mustang Mach-E
Listen on Spreaker.