Spis treści
- Rekord Guinnessa w ecodrivingu
- Ecodriving, czyli sztuka oszczędnej jazdy
- Skoda Superb. Jakie spalanie?
- Nowa Škoda Superb (czwarta generacja)
- Miko Marczyk z rekordem, przejechał 2831 km na jednym zbiorniku paliwa z Łodzi do Paryża i z powrotem
- Przeciętna prędkość wyniosła 85 km/h
- Średnie spalanie podczas bicia rekordu wyniosło zaledwie 2,6 litra na 100 kilometrów
29-letni Miko Marczyk, polski kierowca rajdowy, zapisał się na kartach historii motoryzacji. Jego wyczyn, polegający na przejechaniu trasy z Łodzi do Paryża i z powrotem na jednym zbiorniku paliwa, został oficjalnie zatwierdzony przez Guinness World Records. To nie tylko dowód na umiejętności kierowcy, ale także na efektywność nowoczesnych technologii w motoryzacji.
Rekord Guinnessa w ecodrivingu
Marczyk pokonał dystans 2831 kilometrów, bijąc poprzedni rekord o blisko 300 km. Certyfikat potwierdzający ten niesamowity wyczyn został zaprezentowany w siedzibie sponsora wydarzenia, firmy Orlen. Kluczem do sukcesu, jak podkreśla sam kierowca, był ecodriving.
- Była to jazda ekstremalnie ecodrivingowa, przeciętna prędkość wyniosła 85 km/h, czyli średnio taka, z jaką jadą tiry, duże samochody po drogach szybkiego ruchu czy autostradach. Nie była to jednak jazda z włączonym tempomatem, usypiająca. Cały czas kontrolowałem zużycie paliwa, warunki atmosferyczne. Na autostradzie w Niemczech przy zjeździe z górki miałem na liczniku nawet 150 km/h. Trzeba było tak jechać, aby spalać jak najmniej paliwa – wyjaśnił Marczyk.
Ecodriving, czyli sztuka oszczędnej jazdy
Ecodriving to technika jazdy, która ma na celu minimalizację zużycia paliwa i emisji spalin. Wymaga od kierowcy przewidywania sytuacji na drodze, unikania gwałtownych przyspieszeń i hamowań, a także utrzymywania stałej prędkości. Marczyk udowodnił, że ecodriving może być nie tylko ekologiczny, ale także efektywny, pozwalając na pokonywanie ogromnych dystansów na jednym zbiorniku paliwa.
Skoda Superb. Jakie spalanie?
Marczyk jechał Skodą Superb najnowszej, czwartej generacji, która charakteryzuje się doskonałą aerodynamiką. Była to wersja z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM. Nie bez znaczenia były również opony - Michelin E-Primacy i paliwo - Efecta Diesel.
"Jechałem Skodą Superb najnowszej generacji, która ma bardzo dobrą aerodynamikę, bo opór aerodynamiczny stawiany przez pojazd był bardzo ważny. Miałem założone optymalne opony, przed wyjazdem zatankowałem pod sam korek i pojechałem. Do Paryża jazda zajęła mi 17 godzin, jechałem normalnie, nie za wolno. Google Maps przewidywały czas przejazdu na 16 godzin – wyjaśnił Marczyk.
Średnie spalanie podczas bicia rekordu wyniosło zaledwie 2,6 litra na 100 kilometrów. To wynik, który robi wrażenie nawet na ekspertach z branży motoryzacyjnej.
Po zakończeniu przejazdu organizatorzy zdecydowali się na przyspieszoną ścieżkę weryfikacji. Po sprawdzeniu wszystkich dokumentów, zapisów GPS i kamer, rekord został oficjalnie zatwierdzony. Teraz Marczyk wraca do swoich podstawowych zajęć, czyli startów w rajdowych mistrzostwach Europy ERC. W pierwszej rundzie – rajdzie Sierra Morena w Hiszpanii – wywalczył piątą lokatę.
Dla Miko Marczyka rekord Guinnessa to nie koniec wyzwań. Polski kierowca skupia się teraz na startach w Rajdowych Mistrzostwach Europy ERC. Kolejne rundy zapowiadają się emocjonująco, a Marczyk z pewnością będzie chciał pokazać swoje umiejętności na europejskich trasach.
Druga runda rajdowych ME odbędzie się w dniach 9-11 maja na Węgrzech, a czwarta runda – Rajd Polski z bazą w Mikołajkach – zaplanowana jest na połowę czerwca.
Skoda Superb z 2019 roku z przebiegiem 600 tys. kilometrów wystawiona na sprzedaż
Nowa Škoda Superb (czwarta generacja)
Czwarta generacja Škody Superb to model, który przeszedł gruntowną modernizację – nie tylko pod względem designu, ale również technologii, przestrzeni i napędów.
Nowa Superb występuje zarówno w wersji liftback, jak i kombi, z czego ta druga zyskała na długości (+40 mm) i przestronności. Pojemność bagażnika wzrosła do imponujących 690 litrów.
W czwartej generacji modelu dostępnych jest w sumie sześć jednostek napędowych - wszystkie z automatyczną skrzynią biegów: trzy silniki benzynowe o mocy od 110 kW (150 KM) do 195 kW (265 KM), dwa diesle o mocy 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM) oraz nowa hybryda typu plug–in, która jest dostępna wyłącznie w wersji Combi.
Škoda Superb oferuje nową koncepcję wnętrza z innowacyjnymi inteligentnymi pokrętłami Škoda Smart Dials oraz nowe wnętrza Design Selections z opcjonalnymi pakietami. Ekran systemu infotainment ma teraz nawet 13 cali, a zestaw cyfrowych wskaźników (Virtual Cockpit) – 10 cali.
Škoda Superb oferuje najnowsze systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy – m.in. adaptacyjny tempomat, Travel Assist, asystenta zmiany pasa ruchu i system Emergency Assist. Nowością jest także układ predykcyjnego zawieszenia DCC Plus.
Nowa Škoda Superb, zdjęcia: