nowe samochody

Chińskie samochody w Polsce. "Wzrosty sprzedaży są olbrzymie"

2025-03-02 20:07

Sprzedaż chińskich samochodów w Polsce wzrosła w styczniu 2025 roku o tysiąc procent w porównaniu do zeszłego roku. W liczbach bezwzględnych to wciąż niewiele, bo mowa o ok. dwóch tysiącach egzemplarzy, ale trend jest wyraźny. - Liczba rejestrowanych aut na pewno będzie rosła - mówi prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Wojciech Drzewiecki. W ostatnich latach na polskim rynku pojawiło się kilkanaście nowych chińskich marek, a kolejne już zapowiedziały ekspansję do naszego kraju. Producenci mają prostą strategię: oferują bogato wyposażone samochody w niezwykle konkurencyjnych cenach.

Sprzedaż samochodów z Chin w Polsce

Pojawia się coraz więcej marek i modeli z Chin, ich popularność rośnie, natomiast te liczby wciąż nie są duże. - W 2024 roku udział marek chińskich w polskim rynku wyniósł 2 proc., w tym roku dochodzi do 5 proc. Wzrosty sprzedaży są olbrzymie, w 2024 roku w stosunku do poprzedniego, wyniósł on 6 tys. proc. Ale nietrudno osiągnąć taki wzrost, jeśli w 2023 roku było sprzedanych niecałe 200 sztuk i ponad 10 tys. w 2024 r. W tym roku ta statystyka wygląda nieco inaczej, porównując styczeń 2024 i 2025 mówimy o wzroście na poziomie tysiąca proc., w pierwszym miesiącu tego roku sprzedano 2 tys. chińskich samochodów - wyjaśnia w rozmowie z Radiem ESKA prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Wojciech Drzewiecki.

W tle toczy się dyskusja na temat "chińskości" poszczególnych marek. - Pytanie, czy Volvo (produkowane w Europie - red.) jest chińskie, bo ma chińskiego właściciela, co z MINI (należy do niemieckiego koncernu BMW - red.), które jest produkowane w Chinach. Dyskutujemy na ten temat i mamy problemy z klasyfikacją - przyznaje prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego.

Skąd rosnąca popularność samochodów z logo MG, Omoda czy BYD? - Marki chińskie odrobiły lekcję, po drugie uzyskały dostęp do europejskiej technologii - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki i dodaje: Marki chińskie są przynajmniej o jedną generację do przodu w stosunku do marek europejskich, to jest nasz problem. Walczymy z nierównym przeciwnikiem, który jest w części subsydiowany przez chiński rząd i ma robotyzację na wyższym poziomie, niż w Europie, tym samym niższe koszty produkcji.

W Polsce w przypadku chińskich marek królują samochody z silnikami benzynowymi (75 proc. rejestracji), a także hybrydy (12 proc.). Elektryki to zaledwie 3 proc.

- Liczba rejestrowanych aut na pewno będzie rosła. Widzimy duże zainteresowanie ze strony marek chińskich polskim rynkiem - podsumowuje Drzewiecki.

- Jest jeszcze kwestia postrzegania tych marek. Wiele osób ich się obawia i obserwuje rynek. Część klientów pamięta pierwsze samochody na polskim rynku z lat 2013-2015, gdy trwałość tych aut była bardzo słaba, były niebezpieczne wręcz, nie przechodziły testów zderzeniowych. Dziś sytuacja jest zdecydowanie odmienna, mówimy o produkcie bardzo dobrej jakości, oczywiście jakość zależy od konkretnej marki, ale w większości przypadków jest na bardzo dobrym poziomie przy atrakcyjnych cenach - dodaje.

Używane samochody z Chin. MG najpopularniejsze

Jak wynika z najnowszych danych CARFAX na podstawie analizy 7,4 tys. używanych aut chińskich marek w Polsce:

  • 80 proc. z nich to samochody marki MG;
  • kolejne miejsca pod względem popularności zajmują: BAIC (15 proc.), BYD (2 proc.), Maxus (1 proc.) i GWM (1 proc.);
  • 83 proc. stanowią pojazdy z napędem benzynowym, elektryczne – 9 proc., a diesle i hybrydy – po 4 proc.

- Chińskie samochody są tańsze nawet o 30 proc. od europejskich odpowiedników. Do tego dochodzą bogate wyposażenie, długie gwarancje i coraz lepiej rozwinięta sieć salonów. MG planuje otworzyć aż 40 punktów sprzedaży w Polsce do końca 2025 roku. Chińskie marki mocno inwestują też w elektromobilność, ale pojawiły się przeszkody – unijne cła powodują podnoszenie cen. Od października 2024 r. nałożono dodatkowe opłaty sięgające nawet 35 proc., co mocno odbiło się na sprzedaży, np. model MG4 stracił dużą część klientów. W odpowiedzi chińscy producenci stawiają na hybrydy i silniki spalinowe, które nie podlegają cłom - mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. - W tym roku na rynku pojawią się pierwsze używane chińskie auta z leasingu, a także nowe modele – duże SUV-y, pick-upy i dostawcze vany. Możliwe, że niektóre chińskie firmy przeniosą produkcję do Europy, by ominąć cła. Podsumowując – chińskie marki już mocno namieszały na rynku i wszystko wskazuje na to, że ich znaczenie w Polsce będzie rosło - dodaje.

W przypadku nowych chińskich samochodów liderem w Polsce w 2024 roku było również MG z ponad 5 tys. sprzedanych egzemplarzy. MG zadebiutowało w Polsce na koniec 2023 roku. MG to brytyjska marka o 100-letniej historii, od 2006 roku należąca do chińskiego koncernu SAIC.

Chińskie marki dostępne w Polsce

Na polskim rynku dostępnych jest coraz więcej chińskich marek motoryzacyjnych, oferujących różnorodne modele samochodów. W ostatnich latach na polskim rynku pojawiły się takie marki jak:

  • MG - brytyjska marka z chińskim kapitałem, oferująca modele takie jak MG ZS EV (elektryczny SUV) oraz MG HS (SUV z silnikiem benzynowym).
  • BYD - skrót tłumaczony jako "Build your dreams" ("Buduj swoje marzenia"). BYD to producent znany z elektrycznych modeli, takich jak BYD Dolphin (kompaktowy hatchback), BYD Seal (sedan) oraz SUV BYD Seal-U. BYD jest liderem sprzedaży wśród chińskich firm motoryzacyjnych.
  • Omoda - marka oferująca model Omoda 5, nowoczesny SUV z bogatym wyposażeniem
  • Jaecoo - producent SUV-ów, w tym dużego modelu Jaecoo 7 (spółką macierzystą Omoda i Jaecoo jest chińska firma Chery Automobile, marka Chery także ma być wkrótce dostępna w Polsce).
  • BAIC - oferuje modele takie jak BEIJING 7 (SUV)
  • Maxus - specjalizuje się w elektrycznych pojazdach dostawczych i minivanach
  • Seres - marka oferująca model Seres 3, kompaktowy elektryczny SUV z nowoczesnym designem
  • Skywell - producent elektrycznych SUV-ów, takich jak Skywell ET5
  • Hongqi - luksusowa marka oferująca modele premium
  • NIO - producent elektrycznych SUV-ów, takich jak NIO ES8
  • DFSK - w Polsce w sprzedaży są modele FX 600 (SUV) i DFSK E5 (hybryda)
  • Forthing - w Polsce dostępne są modele T-FIVE (crossover) i U - TOUR (7-osobowy)
  • XPENG - na polskim rynku dostępne będą trzy modele XPENG: sedan P7, popularny flagowy SUV G9 oraz ultranowoczesny coupe SUV G6
  • Leapmotor - sprzedaż modeli T03 i C10 w Polsce
  • Voyah - elektryczne samochody premium

Współpraca: Tomasz Ślęzak, Radio ESKA

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to: