samochody elektryczne

Byliśmy na premierze pierwszego elektrycznego Rolls-Royce’a. Spectre to początek nowej ery

Elektryczny Rolls-Royce - to, co jeszcze kilka lat temu brzmiało niewiarygodnie, właśnie stało się faktem. Pod koniec czerwca w Warszawie odbyła się polska premiera Spectre, czyli ultra luksusowego super coupé napędzanego silnikiem elektrycznym. Nowy Rolls-Royce przeszedł najbardziej wymagający program testów, jaki kiedykolwiek został przeprowadzony przez markę - inżynierowie przejechali nim 2,5 mln kilometrów. Spectre trafi do klientów pod koniec 2023 roku.

Polska, uroczysta premiera Rolls-Royce'a Spectre przykuła uwagę ekspertów, dziennikarzy, influencerów, a także potencjalnych klientów. - Od kiedy po raz pierwszy zapowiedziano pojawienie się Spectre, oczekiwania polskich klientów rosły. Dziś z radością witamy Spectre na naszym rodzimym rynku - mówił Piotr Fus, współwłaściciel Rolls-Royce Motor Cars Warszawa, który przyznał, że pomimo kryzysu, sprzedaż luksusowych samochodów rośnie.

- Spectre posiada wszystkie cechy, z których Rolls-Royce jest znany na całym świecie - ciszę, spokój i lekkość – i udowadnia, że Rolls-Royce doskonale nadaje się dla napędu elektrycznego. Rolls-Royce wkraczając w swą elektryczną erę obwieszczę swe plany i pokazuje symbol jasnej, odważnej przyszłości - podkreślił Frank Tiemann, Director of Corporate Communications Central/Eastern Europe and Central Asia, Rolls-Royce Motor Cars, podczas warszawskiej premiery.

Spectre, czyli widmo. Pierwszy w pełni elektryczny Rolls-Royce

Pierwsza oficjalna informacja o elektrycznym Rolls-Royce'ie pojawiła się w 2021 roku. Przez dwa lata trwały prace nad nowym modelem brytyjskiej marki. Spectre odbył bardzo rygorystyczny program testów, przejechał ponad 2,5 miliona kilometrów. Inżynierowie spędzili 50 tys. godzin w fotelu kierowcy, aby analizować i kalibrować jego właściwości jezdne. Samo dostrojenie figurki "Spirit of Ecstasy" zajęło 830 godzin modelowania i testów w tunelu aerodynamicznym, by wspomóc aerodynamikę modelu.

Aby zapewnić legendarne odczucia "jazdy na magicznym dywanie", Spectre został poddany wymagającemu programowi testów, który obejmował ponad 1500 godzin poświęconych m.in. na dopracowanie hamowania regeneracyjnego samochodu, aby mieć pewność, że jego działanie nie będzie wymagało wysiłku. Podczas testów na Lazurowym Wybrzeżu ukończono cyfrową ewolucję znanego systemu zawieszenia Planar; orkiestrę systemów precyzyjnie reagującymi na działania kierowcy i warunki drogowe, co umożliwiają najnowsze rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu.

Spectre na żywo robi niesamowite wrażenie - to potężny, oryginalny, a jednocześnie elegancki i luksusowy samochód.

Rolls-Royce określa go jako Ultra-Luxury Electric Super Coupé (dwoje drzwi, cztery miejsca dla pasażerów).

Spectre z najszerszym grillem, w jaki kiedykolwiek wyposażono Rolls-Royce'a, sprawia wrażenie niezwykle potężnego samochodu. Łopatki w grillu Pantheon mają teraz gładszy przekrój i są lepiej dopasowane, aby pomóc w prowadzeniu powietrza wokół przedniej części samochodu. Niezwykłe proporcje Spectre i sylwetka fastback przypominają najbardziej sugestywne samochody i jednostki wodne w historii. Gładka powierzchnia przedziału pasażerskiego miała duży wpływ na osiągnięcie najniższego współczynnika oporu powietrza w historii Rolls-Royce'a, wynoszącego 0,25 Cd.

Luksus przenosi się także do wnętrza. Model został wyposażony w najbardziej zaawansowane technologicznie funkcje Bespoke. Ich inspiracją była ponadczasowa mistyka nocnego nieba. I tak na drzwiach Spectre, tzw. Starlight Doors, umieszczono 4796 delikatnie oświetlonych "gwiazd", które dostrzeżemy także na podsufitce. Drzwi "otwierane pod wiatr" można również zamówić z panelem Canadel, wykonanym z pojedynczego arkusza drewna, precyzyjnie umieszczonego pod kątem 55 stopni, co daje wrażenie ruchu wewnątrz samochodu.

Inżynierowie Rolls-Royce'a wykorzystali kolejne korzyści płynące z "Architektury Luksusu", w pełni aluminiowej konstrukcji stanowiącej podstawę modeli Rolls-Royce'a. Od samego początku została ona zaprojektowana z myślą o napędzie elektrycznym, wytłaczane sekcje aluminiowe i integracja akumulatora ze strukturą samochodu sprawiają, że jest on o 30 proc. sztywniejszy, niż jakikolwiek poprzedni Rolls-Royce. Elastyczność architektury pozwoliła inżynierom również na umieszczenie podłogi w połowie między konstrukcjami progów, a nie na górze lub pod nimi. Pomiędzy akumulatorem a podłogą utworzono kanał na okablowanie i przewody klimatyzacji, a akumulator zamontowano pod spodem, zapewniając idealnie gładki profil spodniej warstwy podłogi.

Spectre jest najbardziej skomunikowanym Rolls-Roycem w historii. Inżynierowie wykorzystali rewolucyjny system "zdecentralizowanej inteligencji", który pozwala na swobodną i bezpośrednią wymianę informacji między ponad tysiącem funkcji pojazdu, przenosząc słynną jakość jazdy marki na jeszcze wyższy poziom.

Charakterystyczne dla Rolls-Royce'a wrażenia z jazdy w samochodzie są dodatkowo wzmocnione dzięki umiejscowieniu akumulatora, co przekłada się na nisko zamontowane siedzenia i wrażenie otulającej kabiny, ale także odblokowuje dodatkową funkcję – przestrzeń na prawie 700 kg materiałów wygłuszeniowych.

Rolls-Royce Spectre - moc, zasięg, cena

Silnik elektryczny Spectre ma 585 KM, który generuje moment obrotowy na poziomie 900 Nm, dzięki czemu ważący prawie trzy tony Rolls-Royce przyspiesza do pierwszej setki w zaledwie 4,5 sekundy. Zasięg Spectre wynosi ok. 520 kilometrów.

W Polsce cena Spectre będzie oscylować wokół 2,5 miliona złotych. Pierwsze dostawy Spectre do klientów będą realizowane w czwartym kwartale 2023 roku.

Naładujesz samochód elektryczny w trakcie jazdy | ESKA XD - Prosto z salonu #65