Prezydent m.st. Warszawy jako organ licencyjny we współpracy z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego od stycznia do końca września 2023 r. prowadził kontrole legalności przewozu samochodem osobowym i taksówką na terenie miasta. Sprawdzane było także przestrzeganie przez przewoźników obowiązujących norm prawnych podczas transportu drogowego.
Kontrole w Warszawie, szereg nieprawidłowości w taksówkach i przewozach osób
Do najpoważniejszych naruszeń należały:
- 57 kierowców wykonywało transport drogowy osób bez licencji podszywając się pod warszawskie taksówki,
- w 36 przypadkach pośrednik przy przewozie osób zlecił transport osób przedsiębiorcom, którzy nie posiadali wymaganej licencji „TAXI”,
- 30 kierowców legitymowało się fałszywym prawem jazdy,
- 45 kierowców nie posiadało uprawnień do kierowania pojazdami,
- 1 kierowca był pod wpływem środków odurzających,
- 44 kierowców bez badań lekarskich i psychologicznych,
- w 131 przypadkach naruszone zostały przepisy prawa miejscowego (w szczególności oznakowanie taksówki niezgodne z uchwałą Rady m.st. Warszawy),
- 88 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych,
- 1 pojazd „TAXI” poszukiwany,
- 1 podrobiony wypis z licencji ( w wyniku dalszych czynności prowadzonych przez Policję ujawniono komputer i telefon, na którym znajdowały się podrobione wypisy z licencji, identyfikatory kierowcy TAXI i zaświadczenia z KRK).
- Ponadto 5 kierowców taksówek pobrało należność niezgodnie z cennikiem, naruszając przepisy prawa miejscowego.
Podczas kontroli na drodze stwierdzono naruszenia z ustawy o transporcie drogowym na kwotę 2 778 500 zł, jednak suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej, nie może przekroczyć kwoty 12 tys. zł. Kary administracyjne za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym nakłada Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego. Straż Graniczna zatrzymała 27 kierowców.
Po zakończonym kursie (przejeździe) każdy kierowca bez zbędnej zwłoki ma obowiązek wydania paragonu fiskalnego z kasy fiskalnej lub przesłać go za pomocą aplikacji na urządzenie mobilne zamawiającego. Odmowa wydania paragonu przez przewoźnika jest naruszeniem przepisów prawa i może stanowić podstawę do nieuregulowania należności za przejazd.
Nieoznakowane radiowozy ITD, zdjęcia: