Spis treści
- Trzeci pas na autostradach w Polsce. Ogłoszono kilka inwestycji. Gdzie?
- Rezerwa na dodatkowy pas
- Rozbudowa A4. Trzy pasy przez 460 kilometrów
- Rozbudowa A1 między Toruniem a Włocławkiem
- Rozbudowa A2. Do końca 2025 roku ma być gotowy trzeci pas obwodnicy Poznania
- Trzeci i czwarty pas na A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią
- Trzy i cztery pasy ruchu. Gdzie obecnie?
Trzeci pas na autostradach w Polsce. Ogłoszono kilka inwestycji. Gdzie?
420 tysięcy kilometrów liczy sieć dróg publicznych w Polsce. Długość dróg krajowych wynosiła w 2022 roku 19,4 tys. km, z czego 1754 km to autostrady, a 2878 km to drogi ekspresowe. Jakość dróg w ostatnich latach znacząco się poprawiła. Po budowie nowych tras ekspresowych i remontach dróg lokalnych przyszedł czas na rozbudowę istniejących już autostrad, które były projektowane kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu, gdy liczba samochodów i ruch na trasach szybkiego ruchu były zdecydowanie mniejsze.
Rezerwa na dodatkowy pas
Jak podkreśla GDDKiA, wiele odcinków zbudowanych lub budowanych dróg, dla których prognozy wskazywały w dalszej przyszłości znaczących wzrost ruchu, ma rezerwę pod dodatkowy pas (zwykle w szerokim pasie rozdziału między jezdniami). Tak między innymi powstała autostrada A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą, A1 na północ od Tuszyna i południe od Częstochowy, A4 od Tarnowa do granicy z Ukrainą (pomiędzy Krakowem i Tarnowem przewidziano rozbudowę na zewnątrz), S17 pomiędzy Warszawą i Lublinem, odcinki S7 czy też S8 na północ i południe od Warszawy.
W ostatnich miesiącach ogłoszono, że autostrady A1, A2 i A4 zyskają dodatkowe pasy - w sumie po trzy w każdym kierunku.
Rozbudowa A4. Trzy pasy przez 460 kilometrów
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał w listopadzie 2023 roku tzw. program inwestycji na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla rozbudowy o dodatkowy, trzeci pas odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem w Małopolsce. Przedsięwzięcie będzie polegało na dobudowie trzeciego pasa na odcinku od Krakowa do Tarnowa o długości 75 km.
Minister Adamczyk wyjaśniał, że podpisany dokument pozwala przygotować i ogłosić przetarg na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskać decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.
Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że projekt rozbudowy autostrady A4 o dodatkowy pas ruchu ma na celu przystosowanie tej trasy do wciąż rosnącego ruchu samochodowego. Jak przypomniał, w ostatnich miesiącach podobne programy inwestycyjne podpisał dla dwóch innych małopolskich odcinków A4: pomiędzy Krakowem i Katowicami oraz dla starszego fragmentu Południowej Obwodnicy Krakowa.
- Według prognoz spodziewamy się, że po 2030 roku ruch samochodowy będzie już tak duży, że autostrada A4 wyczerpie swoje możliwości. Musimy więc w sposób planowy, ale też bez zbędnej zwłoki podejmować decyzje o inwestycjach, które będą realizowane za kilka lat - powiedział Adamczyk i zaznaczył, że przygotowanie tak poważnych procesów inwestycyjnych trwa długo ze względu na przepisy krajowe i unijne.
Zgodnie z przewidywaniami prace przygotowawcze potrwają do 2028 roku, zaś planowany termin realizacji inwestycji to lata 2031-2034.
Według dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Pałasińskiego, autostrada A4 to najważniejsza droga w Małopolsce z ciągle rosnącym ruchem pojazdów. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku. Wtedy poruszało się nim od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów w ciągu doby (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar przeprowadzony w latach 2020-2021 – wskazał dyrektor - pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.).
- Nasze analizy wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów. Ruch więc zwiększać się będzie nadal, choć nie w tak szybkim tempie jak w ostatnich latach - prognozuje przedstawiciel GDDKiA.
Rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na całym blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową w woj. dolnośląskim a Tarnowem w Małopolsce.
Dodajmy, że już teraz na odcinku przebiegającym na wysokości Góry Św. Anny (ok. 5 km), przez konurbację śląską (ok. 24 km pomiędzy węzłami Gliwice Sośnica i Murckowska), na części obwodnicy Krakowa (ok. 10 km od ul. Kąpielowej do węzła Kraków Bieżanów), a także przygranicznym fragmencie autostrady, są odcinki o więcej niż dwóch pasach ruchu w obu kierunkach.
Rozbudowa A1 między Toruniem a Włocławkiem
Firma Voessing Polska opracuje dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej w sprawie poszerzenia autostrady A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem o trzeci pas ruchu. Wartość prac to prawie 3 mln zł - informował w maju 2023 roku bydgoski oddział GDDKiA.
Uzyskanie decyzji otworzy drogę do realizacji zadania. Docelowo rozbudowa o trzeci pas w obie strony obejmie około 35 km autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ - przekazał Oddział GDDKiA w Bydgoszczy. Poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu związane jest ze spodziewanym większym natężeniem ruchu. Wraz z budową kolejnych odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Warszawą wzrośnie natężenie ruchu na wspólnym odcinku A1 i S10. Inwestycja ma też umożliwić efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu na trasach dojazdowych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rozbudowa A2. Do końca 2025 roku ma być gotowy trzeci pas obwodnicy Poznania
Do końca 2025 r. ma być gotowy trzeci pas autostradowej obwodnicy Poznania między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód – informowała Autostrada Wielkopolska SA na początku 2023 roku. W planach spółka ma m.in. przebudowę niektórych mostów i wiaduktów i budowę dodatkowych barier ochronnych. Rozbudowa obejmuje 10-km odcinek obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Spółka podkreślała w komunikacie, że budowa trzeciego pasa na odcinku Poznań Krzesiny–Poznań Wschód "jest znacznie trudniejszym projektem pod względem technicznym niż niedawno zrealizowana rozbudowa odcinka Poznań Zachód-Poznań Krzesiny", bo obejmuje znacznie większy zakres prac ziemnych.
Trzeci i czwarty pas na A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią
W drugiej połowie 2025 roku mają rozpocząć się prace przy poszerzaniu autostrady A2, między Łodzią a Warszawą. W 2023 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji technicznej. Inwestycja na A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią polega na dobudowie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady na długości ok. 89 km. Wykorzystany do tego celu będzie szeroki pas dzielący, który został wybudowany podczas realizacji autostrady.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.
Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma w przyszłości ułatwić dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Trzy i cztery pasy ruchu. Gdzie obecnie?
Oprócz wspomnianych wcześniej fragmentów autostrady A4 obecnie w przekroju trzech lub więcej pasów ruchu mamy ponad 80 km autostrady A1 od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy oraz odcinki na terenie konurbacji górnośląskiej. Do tego A8 na odcinku Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (ok. 17 km), odcinki dróg ekspresowych stanowiących obwodnicę Warszawy (ok. 60 km), a także kilku- lub kilkunastokilometrowe odcinki dróg ekspresowych wjazdowych do Warszawy (A2, S7, S8, S17).
Nowe Land Rovery Defender w Straży Ochrony Kolei: