Aston Martin to kolejna po Rolls-Royce'ie luksusowa marka, która zaoferuje w pełni elektryczne samochody. Aston Martin zawarł pod koniec czerwca umowę z Lucid Group, światowym liderem w projektowaniu i produkcji zaawansowanych elektrycznych układów napędowych i systemów akumulatorowych, który dostarczy Aston Martinowi najlepsze w branży technologie pojazdów elektrycznych. Dostęp do obecnej i przyszłej technologii układów napędowych i akumulatorów Lucid będzie centralnym elementem całkowicie nowej platformy Aston Martin Battery Electric Vehicle (BEV).
Program elektryfikacji Astona Martina stanowi filar szerszej strategii zrównoważonego rozwoju Racing. Green. Marka w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje ponad dwa miliardy funtów (10,5 mld zł) w zaawansowane technologie, stopniowo przechodząc od technologii ICE do BEV.
Aston Martin będzie oferował samochody elektryczne
- Umowa na dostawy z Lucid zmienia zasady rozwoju Astona Martina: w przyszłości będzie on bazował na pojazdach elektrycznych. Wybierając Lucid kierowaliśmy się naszą strategią i wymaganiami. Dzięki czemu uzyskaliśmy dostęp do najbardziej wydajnych i najbardziej innowacyjnych technologii w branży dla naszych przyszłych produktów BEV - powiedział Lawrence Stroll, Executive Chairman Astona Martina.
- Nie tylko rozwiniemy światowej klasy technologie opracowane przez Lucid, ale także, zgodnie z naszą strategią ultra-luksusu i wysokiej wydajności jeszcze bardziej poprawimy wrażenia z jazdy, które nabiorą dodatkowego wyjątkowego charakteru. Roberto Fedeli (Chief Technology Officer) i jego zespoły już nad tym pracują - podkreślił.
- Umowy z Lucid i firmą Mercedes-Benz (ogłoszono również, że Mercedes-Benz AG będzie nadal zapewniać Astonowi Martnowi dostęp do światowej klasy technologii, w tym układów napędowych i układów elektrycznych/elektronicznych dla obecnej i przyszłej generacji samochodów - red.) oznaczają, że mamy teraz dwóch światowej klasy dostawców, którzy będą wsparciem dla naszego wewnętrznego rozwoju i inwestycji, które podejmujemy na rzecz realizacji strategii elektryfikacji. Dzięki niedawno ogłoszonemu długoterminowemu partnerstwu z Geely, zyskamy również możliwość dostępu do szeregu ich technologii i komponentów, a także do ich głębokiej wiedzy na temat strategicznego chińskiego rynku - wyjaśnił Lawrence Stroll.
Całkowicie nowa platforma, opracowana przez Astona Martina, będzie stanowić podstawę całej przyszłej zelektryfikowanej gamy modeli firmy; od hipersamochodów po samochody sportowe, modele GT i SUV-y, z których pierwszy ma zostać wprowadzony na rynek w 2025 roku. Wcześniej, w 2024 roku, Aston Martin dostarczy swój pierwszy model typu plug-in hybrid – Valhallę - supersamochód z silnkiem umieszczonym pośrodku. Do 2026 r. wszystkie nowe linie modelowe Astona Martina będą wyposażone w opcję zelektryfikowanego układu napędowego, a długoterminowym celem jest pełna elektryfikacja podstawowej gamy do 2030 roku.
Elektryczne AM ma charakteryzować wyjątkowa wydajność systemu baterii, która przynosi znaczne korzyści pod względem opakowania i masy; technologię falownika, która kontroluje szybkość i wydajność rozładowywania i odzyskiwania energii; oraz technologię podwójnego silnika, która ułatwia bezstopniowe dostrajanie wektorowania momentu obrotowego na cztery koła.
"Tak precyzyjna kontrola dostarczania mocy do każdego koła otwiera nowe horyzonty dla światowej klasy inżynierów specjalizujących się w dynamice. Ich celem jest nie tylko zachowanie wrażeń z jazdy, ale także wyniesienie ich na nowy poziom intensywności i przyjemności. Dzięki precyzyjnemu pomiarowi momentu obrotowego trafiającego do każdego koła, istnieje nieskończona możliwość zastosowania drobiazgowej integracji oprogramowania w celu stworzenia unikalnego i odrębnego dynamicznego "odcisku palca" dla każdego modelu Astona Martina BEV z tej samej platformy i układu napędowego oraz utrzymania legendarnej dynamiki jazdy. W tym wyzwaniu wsparciem jest Aston Martin Performance Technologies (AMPT), czyli zespół doradców dedykowanych Aston Martin Aramco Cognizant Formula One®, który fachowo wykorzystuje wiedzę i metodologie z Formuły 1® w programach produkcji samochodów drogowych Astona Martina, łącząc ją z umiejętnością szybkiego rozwiązywania problemów i transferem technologii przyspieszającym tempo rozwoju, zwiększającym wydajność i osiągi" - podkreślono w komunikacie.
By rozwój linii modeli BEV był wszechstronny, Aston Martin ściśle współpracuje również z innymi partnerami, którzy pomagają w podniesieniu poprzeczki w zakresie osiągów i wydajności. Na przykład, wieloletni partner techniczny Brembo opracowuje nową technologię brake-by-wire, która będzie elektronicznie kontrolować ściskanie i cofanie klocków hamulcowych, zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu, poprawiając reakcję hamulców oraz zmniejszając zużycie klocków i emisję cząstek stałych. Aston Martin i Pirelli są również gotowi do zaprezentowania najnowszej generacji opon P Zero R z Pirelli Cyber Tyre: z systemem czujników, które zbierają szeroki zakres danych i mogą zapewnić wiarygodny wskaźnik obciążenia każdej opony, aby obliczyć dokładniejszy rzeczywisty zasięg.
Aston Martin Lagonda. Historia brytyjskiej marki
Aston Martin dąży do zajęcia pozycji najbardziej pożądanej, ultraluksusuowej brytyjskiej marki tworzącnaj doskonalsze, najbardziej wciągające samochody wyczynowe.
Aston Martin powstał w 1913 roku. Marka, którą założyli Lionel Martin i Robert Bamford, jest postrzegana jako światowa ikona, synonim stylu, luksusu, osiągów i ekskluzywności. Aston Martin łączy najnowsze zdobycze technologii, tradycyjne rzemiosło i piękne wzornictwo, by produkować linię podziwianych luksusowych modeli, w tym Vantage, DB12, DBS, DBX oraz pierwszy hipersamochód, Aston Martin Valkyrie.
Mający swoją siedzibę w Gaydon, w Anglii, Aston Martin Lagonda projektuje, tworzy i eksportuje samochody, które są sprzedawane w 56 krajach na całym świecie. Sportowe modele są produkowane w Gaydon, zaś luksusowy SUV DBX w St Athan, w Walii.
Firma Lagonda powstała w 1899 roku, zaś Aston Martin w 1913. Te dwie marki połączyły się w 1947 roku, gdy zostały zakupione przez Sir Davida Browna. Obecnie firma pod nazwą Aston Martin Lagonda Global Holdings plc. jest notowana na giełdzie w Londynie.
W 2020 roku Lawrence Stroll objął stanowisko prezesa wykonawczego, a także dokonał znacznej inwestycji w firmę, dzięki czemu Aston Martin mógł powrócił na szczyt motorsportu jako Aston Martin Aramco Cognizant Formula One i rozpoczęła się nowa era w historii tej ikonicznej brytyjskiej marki.
Rolls Royce Spectre - polska premiera - zobacz zdjęcia w galerii poniżej