Martin Scorsese uznawany jest za jednego z najbardziej znaczących i wpływowych reżyserów w historii kina. I chociaż na początku miał zostać księdzem, to ostatecznie jego serce zabiło w kierunku kamer i planów filmowych. Twórca legendarnego "Taksówkarza", "Inflitracji", "Irlandczyka", czy "Wilka z Wall Street" może pochwalić się solidnym dorobkiem, i co więcej, nie zamierza przechodzić jeszcze na emeryturę. Dowodem jest jego nowy projekt na podstawie powieści Davida Granna "Czas krwawego księżyca". Właśnie w związku z tą premierą pojawił się wywiad, w którym reżyser postanowił nie tylko opowiedzieć o najnowszym projekcie, ale także o najlepszych filmach w historii. Które tytuły jego zdaniem zasługują na największe uznanie?
Martin Scorsese chwali film Andrzeja Wajdy!
W rozmowie z magazynem "Sight and Sound" zdradził, że najlepszymi filmami wszech czasów są, m.in. "2001: Odyseja kosmiczna", "Lampart", japoński dramat "Piętno śmierci", "Paisa" oraz "Opowieści księżycowe". Co ciekawe, wśród wymienionych tytułów nie zabrakło też jednego polskiego klasyka! Okazuje się, że Martin Scorsese za najlepszą produkcję na świecie uważa również film Andrzeja Wajdy "Popiół i diament". Podkreślił, że po raz pierwszy zobaczył dzieło Polaka w 1961 roku i utkwiło mu wtedy w pamięci na bardzo długi czas. "Ten film był dla mnie objawieniem" - powiedział hollywoodzki twórca. Jakie tytuły jeszcze wymienił? Cała lista prezentuje się następująco:
- "Popiół i diament"
- "2001: Odyseja kosmiczna"
- "Lampart"
- "Piętno śmierci"
- "Słowo"
- "Paisa"
- "Osiem i pół"
- "Dziennik wiejskiego proboszcza"
- "Opowieści księżycowe"
- "Poszukiwacze"
- "Zawrót głowy"
- "Czerwone pantofelki"
- "Salvatore Giuliano"
- "Rzeka"
- "Obywatel Kane"
O czym jest "Popiół i diament"?
Pierwszy dzień pokoju. Młody AK-owiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą, doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelowej. Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Światowa i polska premiera filmu miała miejsce 3 października 1958 roku.