Absurdalny humor i błyskotliwy żart to absolutna cecha „króla polskich komedii” - Stanisława Barei. Reżyser urodził się w 1929 roku. W 1954 roku ukończył studia na Wydziale Reżyserii, ale nie przystąpił do egzaminu końcowego. Swój film dyplomowy zaprezentował w 1958 roku, który został odrzucony przez komisję, ze względu na jego treść. Tytuł magistra sztuki zdobył dopiero w 1974 roku, a komisji zaprezentował film „Mąż swojej żony”, który nakręcił 14 lat wcześniej. Bareja reżyserował i tworzył głównie komedie, ale w jego dorobku znalazły się również kryminały. Stanisław dostawał za swój komediowy styl ciągłe nagany i krytykę, chociaż jego filmy stały się najpopularniejsze w Polsce. Bareja zmarł 14 czerwca 1987 roku, w wyniku udaru mózgu. Wybitny reżyser pochowany jest na cmentarzu Czerniakowskim w Warszawie.
QUIZ. Bareja mistrz komedii - Bawił całą Polskę i wyśmiewał PRL
Twórczość i dorobek Stanisława Barei
Stanisław Bareja zadebiutował komedią pt. „Mąż swojej żony” w 1961 roku. Ostatnia produkcja Barei - „Zmiennicy” - ukazała się na rok przed jego śmiercią. W dorobku „króla komedii” znajdują się:
- „Dotknięcie nocy” (1961)
- „Żona dla Australijczyka” (1963)
- „Kapitan Sowa na tropie” (1965)
- „Małżeństwo z rozsądku” (1966)
- „Przygoda z piosenką” (1968)
- „Poszukiwany, poszukiwana” (1972)
- „Nie ma róży bez ognia” (1974)
- „Niespotykanie spokojny człowiek” (1975)
- „Brunet wieczorową porą” (1976)
- „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz” (1978)
- „Miś” (1980)
- „Alternatywy 4” (1983)
- „Zmiennicy” (1986)
Alternatywy 4 - pełna obsada aktorska. Kto jest kim w kultowym serialu? Ile odcinków?
Stanisław Bareja - król polskich komedii
Charakter i styl w pracach Barei poskutkowały tym, że utworzył się pewien „nurt” w krytyce twórczości reżysera. Często wspominano o pojęciu „bareizmu”, które używane było jako synonim filmu, który odnosi sukces komercyjny, ale przeznaczony jest dla niewybrednej widowni. W późniejszych latach, określenie „bareizmu” stało się odnośnikiem kiczu w polskiej kinematografii. Pojęcie zyskało jednak na znaczeniu, ponieważ finalnie określało absurdalne wypowiedzi, hasła oraz napisy.
Cytaty z „1670”, które pokochali Polacy. Komedia rodem z Barei?